چای

آشنایی با انواع چای سیاه ایرانی

آشنایی با انواع چای سیاه ایرانی

آشنایی با انواع چای سیاه ایرانی

چای را می توان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های ایران نامید. این محبوبیت باعث شده است که با گذشت زمان، نوشیدن چای بخشی از آداب و رسوم ایرانیان شود. امروزه کمتر فردی را می توان یافت که با نوشیدن یک نوع چای سیاه ایرانی خستگی یک روز سخت را برطرف نکند. از زمان ورود چای به ایران تاکنون، این نوشیدنی شیرین و چسبناک یکی از سوغاتی های پرطرفدار استان گیلان محسوب می شود.

انواع چای سیاه ایرانی

طبق تحقیقاتی که توسط کارشناسان و دانشمندان علوم تغذیه انجام شد، نحوه زندگی انسان و استفاده از محصولات ارگانیک و بهره مندی از آب و هوای مناسب نقش بسزایی در زندگی انسان دارد. چای پرمصرف ترین نوشیدنی گرم برای ایرانیان و همه مردم جهان است. به همین دلیل چای سیاه به عنوان یک نوشیدنی طبیعی جایگاه ویژه ای در سبد غذایی ما دارد. این چای دارای انواع مختلفی است :

  1. سرگل
  2. ممتاز
  3. قلم ایرانی
  4. بهاره
  5. چای‌شکسته
  6. باروتی یا کله مورچه ای

بیشتر بدانید : مشاهده چای بهاره زیدار

1. چای سرگل

چای سرگل شمال توسط باغ چای همیشه سبز کشور تولید می شود را می توان به عنوان با کیفیت ترین چای سیاه ایرانی شناخت. این چای در بین تمامی چای های سیاه کارخانه ای دارای بالاترین سطح کیفی بوده و یکی از بهترین نمونه های چای می باشد.

چای سرگل به دلیل عطر و طعم فوق العاده ای که دارد در بین انواع دیگر چای ایرانی طرفداران بیشتری دارد. این چای از ظریف ترین قسمت های گیاه چای جدا شده و حالت پیچ خوردگی دارد و هر چه میزان خوردگی در چای سرگل بیشتر باشد، کیفیت چای بالاتر می رود. چای سرگل اولین برداشت چای است و از بهترین قسمت های گیاه چای برداشت می شود به همین دلیل نسبت به چای های معمولی آنتی اکسیدان و کافئین بیشتری دارد.

مطالعه کنید  شرایط استفاده از چای برای چشم

2. چای ممتاز

چای ممتاز ایرانی را می توان بعد از چای سرگل در رتبه دوم قرار داد. این چای از نظر ظاهر کمی بزرگتر از چای سرگل است. به همین دلیل طعم بسیار ملایم تری دارد. این چای برای دم کردن به زمان بیشتری نیاز دارد. چای ممتاز از روی برگ های بالای بوته گیاه چای تهیه می شوند و به همین دلیل از نظر رنگ، عطر و قیمت از سطح پایین تری نسبت به سرگل برخوردارند، اما سایر انواع چای ایرانی کیفیت بالاتری دارند.

3. چای قلم ایرانی

چای قلم یکی از پرطرفدارترین دمنوش های استان گیلان به ویژه در بین مردم ساکن روستاهای این استان است. این چای از نظر شکل ظاهری بیشترین اندازه را در بین انواع چای ایرانی دارد و به دلیل ساقه های کوتاه انتهای برگ چای به چای قلم معروف است. این چای از برگ های پایینی گیاه به دست می آید و طعم ملایم تری نسبت به انواع سرگل و ممتاز دارد.

4. چای بهاره

چای بهاره

چای بهاره زیدار ارگانیک و بدون رنگ

اولین چای که در بهار برداشت می شود، چای بهاره می نامند زیرا کیفیت و تازگی بسیار بالایی دارد. برداشت چای در بهار از اواسط اردیبهشت شروع می شود و به مدت 20 روز ادامه دارد. چایی که در این زمان برداشت می شود از نوع اول دستچین شده و کیفیت بسیار بالایی دارد.

بیشتر بدانید : مشاهده چای بهاره زیدار

5. چای شکسته

همانطور که از نام این چای مشخص است، چای‌شکسته حاصل شکستگی برگ های گیاه چای است که در مراحل برداشت و حمل به درب کارخانه می شکند. علت نامگذاری این چای به دلیل ظاهر آن است. از ویژگی های این چای می توان به دم کشیدن زودهنگام آن اشاره کرد. معمولاً  این چای مخلوطی از انواع چای های ذکر شده در بالا است. اگر این چای از نوع خالص باشد، عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد و می تواند گزینه مناسبی برای مصرف روزانه چای باشد.

مطالعه کنید  خواص چای سبز برای پوست و مو

6. چای باروتی یا کله مورچه ای

این چای به دلیل ظاهر گرد و کوچکش شباهت زیادی به سر مورچه دارد به همین دلیل به آن سر مورچه نیز می گویند. مورچه به روش CTC تولید می شود و در مقایسه با سایر انواع چای در زمان بسیار کمتری دم می کند و به محض ریختن آب جوش روی این نوع چای شروع به بازگشت رنگ می کند. چای سر مورچه بیشتر برای تولید چای کیسه ای یا کیسه ای یا چای های مخلوط استفاده می شود. لازم به ذکر است که چای پودری با توجه به کیفیت خود به سه نوع پودری، پودری درشت، پودری دانه ای و پودری ضعیف تقسیم می شود.

نتیجه گیری

اگر شما نیز به دنبال یک چای باکیفیت هستید و می خواهید آن را در سفره غذای خود قرار دهید. به شما پیشنهاد می کنیم که از چای های باکیفیت زیدار استفاده نمایید. این چای کاملا ارگانیک بوده و هیچ رنگی داخلش استفاده نشده است.

آشنایی با انواع چای سیاه ایرانی

آشنایی با انواع چای سیاه ایرانی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *