چای

خواص چای؛ چای سیاه برای بدن

خواص چای؛ چای سیاه برای بدن

خواص چای؛ چای سیاه برای بدن

در ایران امروز، چای؛ نقش مهمی را در زندگی روزمره اکثر افراد جامعه ایفا می‌کند. «چای» نقشی را در جامعۀ ایرانی بازی می‌کند؛ که «قهوه» در جامعۀ غرب، و به زعم جامعه شناس مشهور، آنتونی گیدنز، در کتاب جامعه‌شناسی، قهوه تبدیل به یک سنت و فرهنگ شده است. اگر مصداق آن را در جامعۀ خودمان، چای در نظر بگیریم، چای نیز در فرهنگ ایرانی، یک نماد به حساب می‌آید. مصرف چای فقط یک رفع خستگی ساده و رفع تشنگی نیست. خواص چای چای سیاه برای بدن

در جامعه، چای می‌تواند مقدمه‌ای برای یک گفتگو، یک قرار و هم‌چنین، همراه با مناسک خاص خودش است. پرسش‌های زیادی را می‌توان در رابطه با این نوشیدنی دلچسب عنوان کرد، و از طرف دیگر، بررسی دوباره و دوبارۀ آن، ما را با جزئیات جالب و بیشتری آشنا می‌کند.

خواص چای سیاه

چای سیاه، به عنوان یک نوشیدنی روزانه، سالم‌ترین چای است. چای سیاه، به خاطر خواص و ویژگی‎هایش شناخته شده که به ویژه برای برخی از اهداف سلامتی، مفید است. از مهم‌ترین مزایای چای سیاه برای سلامتی، می‌توان به ارزش غذایی، فواید ضدسرطانی، هضم گوارشی، اثرات مفید بر سلامت پوست، مو و غیره اشاره کرد.

1. پیشگیری از سرطان با مصرف چای سیاه

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف سرطان وجود دارد و برخی از آن‌ها قابل پیشگیری نیستند. با این وجود، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه، ممکن است به جلوگیری از بقای سلول‌های سرطانی کمک کند. در یک مطالعه آزمایشی، اثرات پلی‌فنول موجود در چای بر روی سلول‌های سرطانی بررسی و تحلیل شد. این تحلیل نشان داد که چای سیاه ممکن است در تنظیم رشد سلول‌های سرطانی و کاهش رشد سلول‌های جدید، نقش داشته باشد.

مطالعه کنید  چای سیاه برای چه خوبه؟

2. تاثیر چای سیاه بر سلامت قلب

چای سیاه، حاوی گروه دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید هستند. علاوه بر چای، فلاونوئیدها را می‌توان در سبزیجات، میوه‌ها و شکلات تلخ نیز یافت. مصرف منظم آن‌ها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سطح گلیسیرید و چاقی کمک کند. افزودن چای سیاه به برنامه روزانه، راهی ساده برای ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است.

3. سلامت دهان و دندان با مصرف چای سیاه

چای سیاه تاثیر مثبتی بر روی سلامت دهان و دندان دارد. پلی‌فنول‌های چای و تانن، باعث از بین رفتن و جلوگیری از باکتری‌های ایجادکننده پوسیدگی دندان می‌شود و باکتری‌های دهان را که باعث بوی بد دهان می‌شوند را به شدت کاهش می‌دهند.

4. تاثیر مثبت چای سیاه بر روی دستگاه گوارش

تانن علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تاثیر درمانی بر بیماری‌های معده و روده دارد و به فعالیت هضم نیز کمک می‌کند. هم‌چنین، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری‌های خوب و جلوگیری از رشد باکتری‌های بد مانند سالمونلا، به حفظ روده سالم کمک کنند. علاوه بر این، چای سیاه حاوی خواص ضد میکروبی است که با کمک به ترمیم مخاط دستگاه گوارش، مواد مضر را از بین می‌برد و باکتری‌های روده را بهبود می‌بخشد و ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. با این حال، قبل از نتیجه گیری قوی در مورد نقش چای سیاه و عملکرد سیستم ایمنی، تحقیقات بیشتری لازم است.

5. فشار خون با مصرف چای سیاه کاهش می‌یابد

فشار خون بالا تقریباً بالای ۱ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع فشار خون بالا، می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما، می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد. البته باید در نظر داشت که برنامۀ مناسبی را برای مصرف چای سیاه، باید در نظر گرفت و مصرف بیش از حد هر نوشیدنی، برای بدن می‌تواند مضر باشد.

مطالعه کنید  درمان پروستات با چای سبز

6. چای سیاه به افزایش تمرکز کمک می‌کند

چای سیاه، حاوی کافئین و یک اسید آمینه به نام L-theanine است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را افزایش می‌دهد و در نتیجه، باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود. اگر به دنبال بهبود انرژی و تمرکز بدون استفاده از کافئین زیاد هستید، چای سیاه تبدیل به یک نوشیدنی عالی می‌شود.

۷. چای سیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

چای سیاه، حاوی آنتی‌ژن آلکیلامین است که به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، حاوی تانن‌هایی است که توانایی مبارزه با ویروس‌ها را دارند و از این رو، ما را در برابر آنفولانزا، آنفولانزای معده و سایر ویروس‌های معمول در زندگی روزمره محافظت می‌کنند.

8. چای سیاه ممکن است کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را به بدن انتقال می‌دهد. یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). LDL به عنوان لیپوپروتئین بد در نظر می گیرند، زیرا کلسترول را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. در همین حال، HDL به عنوان لیپوپروتئین خوب شناخته می‌شود، زیرا کلسترول را از سلول‌های شما به کبد منتقل می‌کند تا دفع شود. وقتی LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند در عروق جمع شود در نتیجه باعث رسوبات مومی موسوم به پلاک خواهد شد. هم‌چنین می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته مغزی شود. خوشبختانه، برخی مطالعات نشان داده است که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

مطالعه کنید  ۱۰ فایده نوشیدن چای سیاه که نمی‌دانستید!
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *