چای

دلایلی که باید چای بنوشیم ؟

دلایلی که باید چای بنوشیم ؟

گاهی اوقات، گیاهان دیگر، طعم‌ها و رایحه‌های دیگر هم نیز به چای سیاه اضافه می‌شوند تا انواع بیشتری را ایجاد کنند، اما دم‌کردهٔ خود چای سیاه به‌اندازه کافی خوب است. شما می‌توانید شیر، شکر، عسل و یا حتی لیمو را به چای خود اضافه کنید، اما اگر آن را ساده نگه دارید و چیزی به آن اضافه نکنید و سیاه بخورید، بیش‌ترین فواید آن را خواهید داشت. دلایلی که باید چای بنوشیم 

۱. تسکین استرس و افزایش انرژی

با تمام استرسی که در فعالیت‌های روزمره خود متحمل می‌شوید، یک داروی خوب ضد استرس برای کمک به آرامش شما ضروری است. چه چیزی بهتر از یک فنجان دم‌نوش خوشمزه است که در پایان یک روز طولانی و پر استرس منتظر شما باشد؟

چای همیشه به‌عنوان کاهنده استرس به کار می‌رود و مردم بر این باورند که فقط استنشاق بخار آن برای آرام‌کردن اعصاب و کاهش اضطراب و تمام مشکلاتی که با استرس همراه است، کافی است.

خب، این دیگر یک باور نیست؛ چون توسط علم حمایت شده است. بله علم ثابت کرد که یک فنجان چای می‌تواند به کاهش استرس و آرام‌کردنمان کمک کند. چای سیاه به شما انرژی سالم می‌دهد که به‌خاطر رابطهٔ آن با کافئین است.

اما ازآنجاکه فقط مقادیر کمی کافئین دارد، از انرژی و هوشیاری آن لذت می‌برید و این در بدن شما به‌خاطر کمبود کافئین و یا خسته شدن از قوه است که چای سیاه برخی از شما را راحت می‌کند. مصرف چای حتی سردرد، پف چشم را کاهش می‌دهد.

۲. جنگ در مقابله با سرطان

آیا می‌دانستید که چای سیاه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و پیشگیری به عمل می‌آورد؟

خب، حالا نوبت این است که بدانید سرطان دهان، سرطان تخمدان، سرطان سینه و غیره با چای سیاه مرتبط شده‌اند. ترکیبات اصلی در چای سیاه که با سرطان مبارزه می‌کنند که جز آن پلی‌فنول‌ها هستند.

پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدانت‌هایی هستند که برای حذف رادیکال‌های آزاد در بدن عالی هستند. این رادیکال‌های آزاد مسئول چندین اثر منفی در بدن هستند که یکی از آن‌ها سرعت‌بخشیدن به رشد سلول‌های سرطانی است. پلی‌فنول‌ها از شر این رادیکال‌های آزاد خلاص می‌شوند و رشد سلول‌های سرطانی، به‌ویژه در سرطان سینه را تنظیم می‌کنند. آن‌ها همچنین رشد سلول‌های جدیدی که می‌توانند سرطانی شوند را تنظیم می‌کنند.

متأسفانه، آن‌ها برای تمام سرطان‌ها مؤثر نیستند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا ارتباط بین پلی‌فنول‌ها و سرطان را مستحکم کند و همچنین توانایی‌های ضد سرطانی آن‌ها را مهار کند. چای سیاه یک جایگزین برای درمان سرطان نیست، اما شما می‌توانید آن‌ها را عمدتاً به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر بگیرید. تا آن زمان به نوشیدن چای سیاه روزانه خود ادامه دهید و ممکن است از ابتلا به سرطان اجتناب کنید.

۳. مقررات کلسترول دلایلی که باید چای بنوشیم 

چای سیاه نقش مهمی در حفظ سلامتی قلب و سطح کلسترول شما دارد. ممکن است ندانید، اما نوشیدن ۲ فنجان چای سیاه در روز برای ضربان قلب شما عالی است و به همین دلیل است که کلسترول بدن کاهش می‌یابد.

مطالعه کنید  ۱۱ خاصیت این نوشیدنی گرم و دلچسب

کلسترول کاملاً برای قلب بد نیست و لیپوپروتئین‌ها آن را تنظیم می‌کنند که دو نوع از آن وجود دارد: خوب و بد.

کلسترول خوب، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)است، در حالی که لیپوپروتئین با چگالی پایین به‌عنوان کلسترول “بد” در نظر گرفته می‌شود.

آن‌ها به این صورت طبقه‌بندی می‌شوند چون LDL کلسترول را به سلول‌ها می‌برد که قطعاً نمی‌خواهید؛ چون کلسترول تمایل به تجمع و تشکیل پلاک در شریان‌هایتان دارد.

این چیزی است که باعث ایست قلبی یا سکته مغزی می‌شود. از طرف دیگر HDL کلسترول را از سلول‌های شما و برای دفع به کبد می‌برد.

نوشیدنی مفید

خب، شما بیشتر HDL را می‌خواهید که این همان چیزی است که چای سیاه برای شما انجام می‌دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که در هر ماه ۵ وعده چای سیاه مصرف می‌کردند، در مدت‌زمان کوتاه ۱۱درصد LDL کمتر داشتند. بنابراین، اگر شما به قلب خود اهمیت می‌دهید، باید به طور جدی چای سیاه را در برنامه روزانه خود جای دهید.

۴. عملکرد ضدباکتریایی

آیا شما اغلب دچار سرماخوردگی و تب شدید می‌شوید؟ اگر جوابتان مثبت است سپس شما باید چای سیاه را در برنامه خود در نظر بگیرید. این گیاه نه‌تنها به بازسازی و گرم‌کردن بدن کمک می‌کند؛ بلکه حاوی تانن نیز هست که به جلوگیری از بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

تانین‌ها در چای سیاه به طعم دلپذیر آن کمک می‌کنند و هم چنین به شما کمک می‌کنند تا از آنفولانزا، هپاتیت و دیگر بیماری‌های ویروسی در امان بمانید. شما هم چنین می‌توانید چای را به‌عنوان درمان انواع غذاها بخورید.

چون نمی‌توانید سرماخوردگی را درمان کنید، می‌توانید آن را بنوشید تا احساس بهترشدن بکنید و برخی از نشانه‌های سرماخوردگی را تسکین دهید. محتوای آنتی‌اکسیدانی چای سیاه نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما عالی است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کنند که ممکن است در بدن جمع شوند و شما را نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر کنند. همچنین می‌توانید آنتی‌ژن‌های آلکیل آمین را در چای سیاه پیدا کنید و آن‌ها برای بهبود پاسخ ایمنی شما خوب هستند.

به‌علاوه نوشیدن چای سیاه به‌عنوان یک ترکیب ضدویروس و یا ضدباکتری کم‌تر از مصرف قرص آزاردهنده است، فکر نمی‌کنید؟

۵. سلامت دهانی دلایلی که باید چای بنوشیم

بسیار خوب، این مزیت ممکن است غیرواقعی به نظر برسد، اما چندین بار ثابت شده است. چای سیاه در واقع دهان شما را پوشش می‌دهد و سلامت دهان شما را بهبود می‌بخشد. حتی از آن شرایط دهانی که موجب ناراحتی و بوی بد می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند. چرا؟ به‌خاطر فلورید، پلی‌فنول‌ها و تانن‌هایی که در چای سیاه یافت می‌شوند. این ترکیبات باکتری‌ها را می‌کشند و شانس ابتلا به عفونت را در دهان شما کاهش می‌دهند.

مطالعه کنید  تاثیر چای سبز بر کبد چرب

سعی کن یک فنجان چای سیاه بنوشید، و فوراً متوجه یک پیشرفت در نفس و طراوت دهانت خواهی شد. به آنجا ختم نمی‌شود؛ چای سیاه حاوی کاتچین نیز است. کاتچین یک فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را حذف می‌کند، مانع رشد سلول‌ها می‌شود و فرسایش و پارگی را در بافت‌های شما کاهش می‌دهد؛ بنابراین کاتچین یک عامل اصلی در مبارزه با سرطان دهان و حفرات است. هم چنین آن مانع تجمع پلاک بر روی دندان‌های شما می‌شود. نباید از چای سیاه به‌عنوان جایگزینی برای خمیردندان و مسواک خود استفاده کنید.

۶. چگالی استخوان

هرچه پیرتر می‌شوید، علاقه بیشتری به وضعیت استخوان‌هایتان خواهید داشت. استخوان‌ها در طول زندگی شما قوی نمی‌مانند، بنابراین باید کمی بیشتر به آن‌ها توجه کنید.

بهترین راه برای انجام این کار این است که غذاهای حاوی کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و چای سیاه یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. چای سیاه محتوای کلسیم بالایی دارد و افرادی که آن را به طور منظم می‌نوشند، تمایل دارند استخوان قوی‌تری حتی تا سن پیری داشته باشند.

بر اساس تحقیقات، چای سیاه همچنین به افراد مسن کمک می‌کند تا پوکی‌استخوان خود را مدیریت کنند. آن خطر شکستگی آن‌ها را به‌خاطر برخی ترکیبات فلاونوئیدی که در چای سیاه یافت می‌شوند، کاهش می‌دهد.

هم چنین آن تراکم استخوان آن‌ها را افزایش می‌دهد و حتی شانس ابتلا به ورم مفاصل را به‌خاطر محتوای فیتوشیمیایی آن کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از این نوشیدنی لذت ببرید چون می‌دانید که در حال بهبود شانس خود برای پوکی‌استخوان هستید.

۷. هضم و اسهال دلایلی که باید چای بنوشیم 

دفعه بعد که دچار سو هاضمه و یا یک مشکل گوارشی شدید، به‌جای دارو، رسیدن به چای سیاه را در نظر بگیرید. چای سیاه یک ضد اسپاسم طبیعی است که به این معنی است که انقباض و تکان‌های ماهیچه‌های گوارشی شما را متوقف می‌کند و شما را از مشکلات گوارشی مثل تهوع، برگشت اسید و حتی برخی موارد “آی بی اس” خلاص می‌کند.

هم چنین شما می‌توانید موارد خفیف اسهال را با چای سیاه درمان کنید تا زمانی که آن را سیاه کنید. اگر شما چای سیاه را در رژیم غذایی خود جای دهید، به طور کلی شانس کمتری برای داشتن اسهال دارید.

۸. تنظیم قند خون

یکی از فواید مهم چای سیاه، تنظیم سطح قند خون است. اگر میزان قند خون شما خیلی بالا برود، شما خطر ابتلا به دیابت، نارسایی کلیه و حتی بیماری‌های قلبی را دارید.

و با روشی که یک انسان معمولی شکر مصرف می‌کند، آیا شما از یک راه ارزان و آسان برای تنظیم سطح قند خون خود حمایت نمی‌کنید؟ به‌خصوص اگر بیشتر قند دریافتی شما از غذاهای فراوری شده و نوشیدنی‌هایی با محتوای قند بالا باشد.

مطالعه کنید  ۱۰ فایده نوشیدن چای سیاه که نمی‌دانستید!

چای سیاه با تأثیر مستقیم بر میزان مصرف قند در بدن از طریق کار انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند. در عضلات مناسب می‌توان آن را به انرژی تبدیل کرد.

زمانی که انسولین بدن شما خوب عمل نمی‌کند و یا قند زیادی مصرف می‌کنید، مقدار اضافی آن به چربی شما منتقل می‌شود. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در رژیم غذایی پر قند، وزن اضافه می‌کنید؟ به همین خاطر است. به هر حال، چای سیاه فعالیت انسولین را افزایش می‌دهد و آن را تا ۱۵ برابر در تنظیم قند خون شما مؤثرتر می‌کند.

۹. تمرکز

چای سیاه بسیار شامل L – theanine است که یک آمینواسید است که به تمرکز بسیار کمک می‌کند. لاتانین با تقویت فعالیت آلفا مستقیماً روی مغز شما کار می‌کند که بلافاصله تمرکز شما را بهبود می‌بخشد.

شما حتی می‌توانید دقت و وضوح خود را هنگام نوشیدن چای بهبود بخشید و از انرژی و خستگی شدیدی که می‌تواند ناشی از گرفتن کافئین از قهوه باشد، اجتناب کنید.

۱۰. مو و پوست سالم دلایلی که باید چای بنوشیم 

کافئین موجود در چای سیاه مسئول بهبود تمرکز شما و حفظ ساعت‌های بیداری شما پس از خوردن آن است. شما نمی‌توانید در مورد شگفتی‌های چای سیاه بدون ذکر خواص آنتی‌اکسیدان شگفت‌انگیز آن که به پوست و موی سالم ترجمه می‌شود، صحبت کنید.

راز پشت خواص کمک به کاهش وزن با چای سیاه و توانایی آن برای سرعت‌بخشیدن به متابولیسم و کاهش کلسترول در بدن است در نتیجه شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی و دیگر شرایط تحت‌تأثیر سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. چون چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند اثرات پیری و چین‌وچروک را کاهش دهد و پوست شما را سالم و صاف نگه دارد.

اگر ترجیح می‌دهید آن را ننوشید، می‌توانید آن را به‌صورت موضعی به‌عنوان یک ماسک به کار ببرید یا برای رطوبت و درخشندگی پوست آن را استفاده کنید. شما باید

آب اضافه‌شده آن را آبکشی کنید. چای سیاه هم چنین یک سفت کننده طبیعی است، بنابراین می‌تواند منافذ شما را سفت کند و باعث شود که صورت شما سفت و سخت‌تر به نظر برسد.

چای سیاه یک کرم ضدآفتاب طبیعی است که از پوست شما در برابر اثرات سخت قرارگرفتن در معرض اشعه UV محافظت می‌کند. قبل از این که خانه را ترک کنید، کمی چای سیاه بر روی صورت خود بمالید و در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت خواهید شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *