برنج

چگونه برنج خام ایرانی را نگهداری کنیم

چگونه برنج خام ایرانی را نگهداری کنیم

چگونه برنج خام ایرانی را نگهداری کنیم

برنج ایرانی برای ما ایرانی ها غذای خوش طعم و دوست داشتنی است و یکی از اقلامی است که در خانه هر ایرانی در هر کجای دنیا پیدا می شود. برنج قوت اصلی ایرانیان است و حداقل یک وعده غذایی در روز از برنج تهیه می شود. نگهداری برنج خام در خانه بسیار مهم است. حتما می دانید که فقط کمی بی احتیاطی در این کار می تواند باعث خراب شدن برنج شود. وقتی برنج خوب نگهداری نشود، موجودات ریز به نام شپشک شروع به خوردن برنج می کنند. برنج خام رطوبت کمی دارد، بنابراین اگر آن را به درستی نگهداری کنید، برای مدت طولانی سالم می ماند.

ظرف مناسب برای نگهداری برنج

بهترین ظرف برای نگهداری برنج، کیسه برنج است. البته جنس کیسه باید نخی باشد نه پلاستیکی تا برنج کیفیت خود را از دست ندهد ( کیسه های پلاستیکی رطوبت و گرما را حفظ می کنند).نگهداری برنج با گونی در آشپزخانه می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

  • باز بودن مداوم کیسه برنج، باعث می شود دانه های برنج به دلیل گرما و بوی غذا در آشپزخانه خیلی زودتر طعم و عطر خود را از دست بدهند.
  • جلوه­ زیبایی ندارد.
  • باعث شلختگی آشپزخانه می شود و هر لحظه ممکن است بریزد و زحمت صاحب خانه را دوچندان کند.

بنابراین بهتر است خانم های خانه دار ظرفی را انتخاب کرده و به اندازه دلخواه در آن برنج بریزند و مصرف کنند. اما اگر ظرف نگهداری برنج به درستی انتخاب نشود باعث می شود که برنج خیلی سریع رنگ و طعم خود را تغییر دهد و حتی دچار آفت شود پس باید در انتخاب ظرف نگهداری برنج دقت زیادی داشته باشید. برای انتخاب خوب باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. جنس ظرف برنج
  2. گنجایش ظرف برنج
  3. استحکام ظرف برنج
  4. شفافیت ظرف برنج
  5. زیبایی ظرف برنج

بیشتر بدانید : مشاهده برنج زیدار

1. جنس ظرف برنج

جنس ظرفی که برای نگهداری برنج استفاده می کنید بسیار مهم است. ظرف نگهداری برنج می تواند پلاستیکی باشد. اما سعی کنید از ظروف پلاستیکی مرغوب استفاده کنید، زیرا ظروف پلاستیکی که از مواد درجه دو ساخته می شوند معمولا بوی مواد شیمیایی می دهند و برنج نیز جذب بالایی دارد، بوی بد ظرف می تواند بر طعم و بوی برنج تاثیر بگذارد.

مطالعه کنید  آموزش پخت برنج بصورت کته

ظرف نگهداری برنج شیشه ای نیز می تواند انتخاب خوبی باشد به شرطی که در کابینت نگهداری شود. وقتی برنج را در ظرف شیشه ای ریختید، دقت کنید که کاملا خشک و تمیز باشد و بو ندهد. ظروف فلزی با روکش لعابی گزینه دیگری برای نگهداری برنج است. در این ظروف می توانید کیفیت برنج را برای مدت طولانی حفظ کنید به شرطی که در برابر نفوذ هوا عایق باشند.

2. گنجایش ظرف برنج

هر چه ظرف نگهداری برنج بزرگتر باشد، ظرفیت آن بیشتر می شود و در نتیجه زمان مصرف آن بیشتر می شود و در نتیجه امکان تغییر کیفیت و طعم آن نیز افزایش می یابد. همچنین استفاده از ظروف کوچک نیز مشکل ساز است. چون خیلی زود برنج موجود در آن ها تمام می شود و باید مدام از انبار آن را پر کنید. بنابراین سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که اندازه متعادلی داشته باشند و ظرفیت آنها به اندازه نیاز کوتاه مدت شما باشد. معمولا ظرف مناسب برای نگهداری برنج ظرفی است که تا 5 کیلوگرم برنج را در خود جای دهد. اگر خانواده کوچکی هستید و مصرف نسبتاً بالایی برنج دارید، این مقدار می تواند برای حدود یک هفته برای شما کافی باشد.

3. استحکام ظرف برنج

اگر برنج بیش از حد در معرض هوا قرار گیرد طعم آن به سرعت تغییر می کند و کیفیت خود را از دست می دهد. بنابراین ظرف نگهداری برنج شما باید کاملا در بسته باشد و هیچ راهی برای نفوذ هوا به داخل آن وجود نداشته باشد. بهتر است از ظروفی استفاده کنید که دارای دریچه برای خروج برنج هستند و لازم نیست هر بار که نیاز به استفاده از برنج دارید درب آن را بردارید. با استفاده از ظرف نگهداری برنج محکم و غیر قابل نفوذ می توانید کیفیت برنج را برای مدت طولانی حفظ کنید.

مطالعه کنید  قیمت امروز برنج گیلان و مازندران

4. شفافیت ظرف برنج

برنج به نور خورشید بسیار حساس است و اگر به مدت طولانی در معرض نور قرار گیرد پوک می شود و از بین می رود. علاوه بر این، گرمای خورشید می تواند شرایطی را برای رشد شپشک فراهم کند. بنابراین سعی کنید از ظروف مات برای نگهداری برنج استفاده کنید. اگر ظرف نگهداری برنج را در کابینت یا فضای تاریک قرار دهید، شفافیت آن مشکلی ایجاد نمی کند.

اما اگر فضای کافی ندارید و مجبورید برنج را بیرون از کابینت و در معرض نور قرار دهید، سعی کنید از ظروف استفاده کنید که اجازه می دهد نور خورشید کمتر از آن عبور کند. در چنین شرایطی بهتر است ظرف نگهداری برنج پلاستیکی شفاف یا شیشه ای نباشید. مخصوصاً وقتی ظرف در معرض نور خورشید قرار می گیرد پلاستیک شفاف خیلی مناسب نیست چون هم نور خورشید از آن عبور می کند و هم گرم می شود. اگر در این شرایط از ظرف نگهداری برنج فلزی استفاده می کنید، دقت کنید که این ظرف دولایه باشد و فقط بدنه آن فلزی و داخل آن پلاستیکی یا شیشه ای باشد.

بیشتر بدانید : مشاهده برنج زیدار

5. زیبایی ظرف برنج

زیبایی نیز عامل مهمی برای انتخاب ظرف برای نگهداری برنج است. خوشبختانه امروزه ظروف برنجی در انواع و رنگ های متنوع در بازار موجود است و دست شما برای انتخاب باز است. می توانید ظرفی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن ویژگی های فوق زیبایی و طراحی شیک نیز داشته باشد. علاوه بر این، می توانید رنگ ظرف را نیز با توجه به فضای آشپزخانه منزل خود انتخاب کنید.

مطالعه کنید  قیمت امروز برنج گیلان و مازندران

نتیجه گیری

از آنجایی که برنج قسمت اصلی غذای ماست و هر روز حداقل یک وعده غذا باید با برنج پخته شود و ظرف نگهداری برنج نیز بارها استفاده می شود، پس حتما ظرف نگهداری برنج باید ویژگی های فوق را داشته باشد تا بتوانید برنج خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید. کیفیت برنج بسیار متاثر از نگهداری آن است. حتما در نگهداری برنج دقت لازم را داشته باشید.

چگونه برنج خام ایرانی را نگهداری کنیم

چگونه برنج خام ایرانی را نگهداری کنیم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *