بادام زمینی

خاصیت زیاد بادام زمینی برای دیابت

خاصیت زیاد بادام زمینی برای دیابت

خاصیت زیاد بادام زمینی برای دیابت

بسیاری از افراد بادام زمینی را به‌صورت کره بادام‌زمینی، آب‌نبات و شکلات‌های بادام‌زمینی و بادام‌زمینی بوداده شور شده، مصرف می‌کنند. افراد دیابتی باید غذاهایی را که می‌خورند، دائماً بررسی کنند تا مطمئن شوند که میزان قند خونشان بیشتر از حد مجاز نشود. به همین خاطر در این مقاله از سایت دکتر چک، به بررسی اثرات مصرف بادام زمینی برای مبتلایان به دیابت می‌پردازیم. اگر می‌خواهید درباره این موضوع، اطلاعات کاملی به دست آورید، ادامه این مقاله را بخوانید… خاصیت زیاد بادام زمینی برای دیابت

بادام‌زمینی شاخص قند خون (GI) پایینی دارد و به‌خاطر اینکه سرشار از مواد مغذی موردنیاز بدن است، انتخاب خوبی برای میان‌وعده مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود. با وجود این، این خشکبار خوشمزه، می‌تواند برای افراد دیابتی خطراتی را به همراه داشته باشد که در همین مقاله آن‌ها را مطالعه خواهید کرد…

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی در دسته آجیل‌ها قرار نمی‌گیرد؛ در حقیقت، بادام‌زمینی جزو حبوبات است. بااین‌حال، به دلیل بهره‌مندی از خواصی که دارد، می‌توان آن را در هر دودسته حبوبات و آجیل قرارداد.

هم حبوبات و هم آجیل برای سلامتی انسان مفید هستند و خواص بی‌شماری دارند. برخی از این خواص عبارت‌اند از:

چربی‌های سالم؛

پروتئین گیاهی؛

فیبر؛

مواد معدنی؛

آنتی‌اکسیدان‌ها.

این عوامل، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند و از ابتلای افراد به فشارخون بالا، کلسترول زیاد و التهاب جلوگیری می‌کنند. همه این بیماری‌ها، در افراد دیابتی به‌وفور دیده می‌شود.

یک اونس (یا 28.35 گرم) بادام زمینی خام حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 161؛
  • پروتئین: 7.31 گرم؛
  • کربوهیدرات: 4.57 گرم شامل: 1.34 گرم شکر و 2.4 گرم فیبر؛
  • چربی اشباع شده: 1.78 گرم؛
  • چربی اشباع نشده: 6.93 گرم؛
  • کلسیم: 26 میلی‌گرم؛
  • آهن: 1.3 میلی‌گرم؛
  • منیزیم: 48 میلی‌گرم؛
  • فسفر: 107 میلی‌گرم؛
  • پتاسیم: 200 میلی‌گرم؛
  • سدیم: 5 میلی‌گرم؛
  • چربی تک اشباع شده: 4.41 گرم؛
  • روی: 0.93 میلی‌گرم.
مطالعه کنید  خواص بسیار با ارزش نهفته در بادام زمینی

علاوه بر موارد بالا، این آجیل حاوی ویتامین‌های گروه B به‌ویژه نیاسین و فولات و ویتامین E است.

مدیریت گلوکز بدن در افراد مبتلا به دیابت

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بادام‌زمینی سرشار از مواد مغذی است و شاخص قند خون (GI) بسیار پایینی دارد. شاخص قند خون، نشان‌دهنده میزان تأثیر مواد غذایی بر روی قند خون است؛ یعنی هر چه مقدار این شاخص کمتر باشد، آن ماده غذایی گلوکز کمتری دارد.

مبتلایان به دیابت، برای زمانی که می‌خواهند انسولین تزریق کنند، به میزان این شاخص نیاز دارند و همیشه باید مقدار غذا و زمان صرف آن را به‌درستی مشخص کنند. مقیاس GI از 0-100 متغیر است و غذاها یا نوشیدنی‌هایی مانند: آب که GI برابر 0 دارند، تأثیری بر روی قند خون بدن نمی‌گذارد.

یکی دیگر از شاخص‌ها، بار گلیسمی (GL) است. این شاخص نمره GI یک غذا و مقدار کربوهیدرات در یک مقدار مشخص از آن غذا را نشان می‌دهد. غذاهایی که GL کمتر از 10 دارند، غذاهای کم‌تأثیر محسوب می‌شوند. شاخص GI بادام‌زمینی برابر با 14 و شاخص GL آن برابر با 1 است. از این لحاظ، اگر در حد اعتدال مصرف شود، خطری برای مبتلایان به دیابت ندارد.

سلامت قلب

بیماری‌های قلبی – عروقی یکی از مشکلات رایج در افراد مبتلا به دیابت است. به همین خاطر این افراد باید به دنبال رژیم غذایی باشند که خطر سکته و بیماری‌های قلبی را کمتر می‌کنند.

حبوبات، به دلیل اینکه سرشار از مواد معدنی و فیبر هستند، برای سلامتی قلب مفیدند.

مواد معدنی فشارخون را کاهش می‌دهد، و فیبر، باعث پرشدن معده، جلوگیری از پرخوری و افزایش قند خون بدن می‌شود.

مطالعه کنید  خاصیت اصلی کره بادام زمینی چیست؟

افرادی که به طور مرتب بادام زمینی و سایر آجیل‌ها را مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر مرگ در اثر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید بادام‌زمینی بوداده و شور مصرف کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که تنقلاتی ازاین‌قبیل، فشارخون را بالا می‌برند؛ اما از طرف دیگر حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که این عناصر از قلبتان محافظت می‌کنند.

از طرف دیگر، پتاسیم جذب سدیم را کاهش دهد؛ اما درهرصورت بهتر است، کمتر از بادام‌زمینی شور و حاوی روغن استفاده کنید و به‌جای آن، نوع خام آن را تهیه کرده و میل کنید.

فیبر

این آجیل هم مانند لوبیا و سایر حبوبات حاوی فیبر زیاد است. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، برای مبتلایان به دیابت مفید است؛ چون:

سطح کلسترول خون را کمتر می‌کند؛

باعث می‌شود فرد به‌سرعت احساس سیری کند و برای مدت طولانی گرسنه نشود؛

جذب گلوکز مواد غذایی را کمتر یا آهسته می‌کند.

مصرف فیبر زیاد ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

مقدار توصیه شده فیبر روزانه در رژیم غذایی، حداقل 25 گرم برای زنان و حداقل 38 گرم برای مردان است.

امگا 6

بادام زمینی بیشتر از سایر آجیل‌ها، حاوی اسیدهای چرب امگا 6 است. مصرف امگا 6 التهاب را کمتر می‌کند. وجود التهاب در بدن، بیماری دیابت را بدتر می‌کند؛ به همین علت خوردن غذاهایی که حاوی امگا 3 و امگا 6 هستند، برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است.

افرادی که غلظت بیشتری از چربی‌های امگا 6، در خون خود دارند، کمتر از دیگران به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و در صورت ابتلا، روند بهبودی آن‌ها سریع‌تر از سایر بیماران است.

مطالعه کنید  بادام زمینی، خواص بادام زمینی چیست؟

اگر می‌خواهید مرتباً این خشکبار خوشمزه را بخورید، باید غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3، مانند: گردو، تخم کتان و ماهی‌های چرب، مانند: ساردین و ماهی قزل‌آلا را نیز مصرف کنید تا تعادل امگا 3 و امگا 6 بدنتان حفظ شود.

درست است که بادام‌زمینی برای مبتلایان به دیابت خوب است، این به آن معنی نیست که فرآورده‌های ساخته شده از آن، نیز برای مبتلایان به دیابت مفید باشد.

آب‌نبات‌ها و شکلات‌های بادام‌زمینی، قند زیادی دارند و کره بادام‌زمینی هم معمولاً حاوی نمک، روغن و شکر است.

چربی‌هایی که به فرآورده‌های بادام‌زمینی اضافه می‌شوند، از نوع چربی‌های مفید نیستند و خطر التهاب و بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کنند.

در هنگام خرید کره بادام‌زمینی به ترکیبات آن توجه کنید و محصولاتی را بخرید که نمک یا قند کمتری دارند و طبیعی‌تر هستند.

کاهش وزن

درست است که بادام زمینی چربی و کالری زیادی دارد، اما اگر به‌اندازه مصرف شود، معده را پر می‌کند و انرژی موردنیاز برای ورزش‌کردن را تأمین می‌کند؛ به همین دلیل باعث کاهش وزن و دست‌یافتن به وزن ایده‌آلتان می شود.

خاصیت زیاد بادام زمینی برای دیابت

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه