زیتون

آیا زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

آیا زیتون چاق کننده است؟

هر غذایی اگر به میزان زیاد مصرف شود، به دلیل افزایش میزان کالری چاق کننده است. البته در مورد زیتون این موضوع کمی متفاوت است، چرا که به‌ندرت شخصی ممکن است بتواند به میزان زیاد زیتون مصرف کند. آیا زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند

اما نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که زیتون سرشار از سدیم است چرا که اغلب در محلول آب و نمک ذخیره می‌شود. برای مثال مصرف ۱۰۰ گرم زیتون حاوی ۶۵% سدیم است. این موضوع باعث می‌شود که نه تنها موجب افزایش فشارخون شود؛ بلکه با احتباس آب موجب افزایش وزن نیز بشود.

هرچند وزن آب با چربی فرق دارد، اما ظاهر شما را چاق و وزن شما را روی ترازو بالاتر نشان می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که روزانه بیش از ۱۰ تا ۱۵ عدد زیتون مصرف نشود.

زیتون چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

در یک مطالعهٔ انسانی بر روی کودکان نشان داده شد که مصرف روغن‌زیتون طی یک سال نسبت به چربی‌های دیگر منجر به افزایش وزن و چربی کمتری می‌شود. محققان دلیل آن را اسیدهای چرب غیراشباع مونو موجود در زیتون می‌دانند.

۱.  کالری آن بسیار کم است

هر ۸ عدد زیتون سبز حاوی ۳۱ کالری و هر ۷ عدد زیتون سیاه حاوی ۳۵ کالری است. این مقدار در مقایسه با غذاهای چرب و شور که کالری بالایی دارند، بسیار کمتر است. سعی کنید به‌جای چیپس در میان‌وعده‌های خود از زیتون استفاده کنید. این کار موجب کاهش ۱.۵ کیلوگرم وزن در سال می‌شود.

۲.  سرشار از چربی‌های سالم است

زیتون سرشار از چربی‌های غیراشباع می‌باشد. مصرف چربی‌های غیراشباع به‌جای چربی‌های اشباع یا ترانس موجب سلامت کلی بدن می‌شود، چرا که از تجمع پلاک‌ها و کلسترول بد جلوگیری می‌کند.

۳.  به کنترل اشتها کمک می‌کند

تنها با مصرف چند عدد زیتون پیش از وعدهٔ اصلی می‌توانید به کنترل اشتهای خود کمک کنید. اسیدهای چرب غیراشباع مونو موجود در زیتون پروسهٔ هضم را کند کرده و موجب تحریک هورمون‌های سیری و ارسال سیگنال آن به مغز می‌شود.

مطالعه کنید  درمان زخم معده با زیتون

۴.  سرشار از فیبر است

زیتون به دلیل وجود فیبرهای غذایی یک مادهٔ غذایی عالی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. یکی از فواید فیبر کمک به کند کردن روند هضم و افزایش سیری به مدت طولانی‌تر است.

چگونه زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

زیتون سیاه یا سبز را له کرده و به‌جای خامه یا پنیر پارمزان کم‌چرب در سس خود استفاده کنید. این کار موجب خوش‌طعم شدن سس بدون دریافت کالری اضافی می‌شود. می‌توانید زیتون را به‌خوبی له کرده و از آن یک خمیر سفت تهیه کنید. سپس از آن به‌عنوان چاشنی برای ماهی یا استیک استفاده کنید.

چقدر پیاده‌روی برای سوزاندن کالری زیتون نیاز است؟

۱. کالری یک عدد زیتون سبز درشت ۵ کالری

میزان پیاده روی برای سوزاندن کالری زیتون ۱ دقیقه و ۴۵ ثانیه

۲. کالری یک عدد زیتون سیاه درشت ۷ کالری

میزان پیاده روی برای سوزاندن کالری زیتون ۲ دقیقه و ۲۸ ثانیه

چه مواقعی نمی‌توان از روغن زیتون استفاده کرد؟

زیتون که سال‌ها به دلیل داشتن خواص سلامتی، زیبایی و مصارف آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در طول تمام ادوار، فرهنگ‌ها و اقلیم‌ها وجود داشته است. در این‌جا فهرستی از مواردی که نمی‌توان یا نباید این روغن را به کاربرد، تهیه شد.

۱. روغن زیتون شما از کجا تهیه شده؟

قبل از مصرف روغن‌زیتون برای آشپزی، پخت‌وپز و مصارف زیبایی بهتر است از نوع آن اطمینان داشته باشید. در واقع ۸۰ درصد از روغن زیتون‌های ایتالیایی موجود در بازار تقلبی هستند. سه دسته روغن‌زیتون تقلبی وجود دارد:

مخلوط روغن‌زیتون باکیفیت پایین با روغن‌زیتون باکیفیت بالا محصولات انبار شد و پس‌مانده‌های فاسد و برداشت‌های سال قبل و فروش آن‌ها به‌عنوان روغن زیتون تازه بسته‌بندی روغن سویا و روغن دانهٔ آفتاب‌گردان و فروش آن‌ها به‌عنوان روغن زیتون

مطالعه کنید  خرید زیتون ماری رودبار و طارم

بنابراین چگونه می‌توان فهمید که یک روغن زیتون واقعی است یا تقلبی؟

هنگام خرید، روغن‌زیتونی را انتخاب کنید که در شیشه‌های تیره به فروش می‌رسد، چرا که نور موجب آسیب رساندن به خواص روغن می‌شود.

۲. برای سرخ‌کردن غذاها

برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که اگر این روغن در دمایی بالاتر از نقطهٔ دود گرم شود نه‌تنها مفید نیست؛ بلکه برای سلامت قلب بسیار هم مضر است. نقطهٔ دود روغن زیتون فوق‌العاده بکر، ۳۲۰ درجهٔ فارنهایت و نقطهٔ دود روغن‌زیتون بکر ۴۲۰ درجهٔ فارنهایت است.

هرچند در دمای بالا، این روغن از خود سم تولید نمی‌کند، اما آن را نباید برای سرخ‌کردن غذاها استفاده کرد. روغن زیتون درست همانند روغن‌های دیگر در دمای بالا شروع به تجزیه می‌کند، در نتیجه ارزش غذایی آن از جمله امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها با این گرما از بین می‌رود.

بنابراین، اگر آن‌ها را برای سرخ‌کردن یا در پلوپز استفاده کنید، خواص بی‌نظیرش را از بین برده‌اید؛ بنابراین بهتر است این روغن را تنها برای پخت‌وپز سریع و یا در آخرین مرحله به غذا اضافه کنید و برای پخت غذا در دمای بالا از روغن آفتاب‌گردان یا کرهٔ بادام‌زمینی استفاده کنید.

۳. استفاده در گریل یا کباب پز

در بسیاری از آشپزی‌ها، توصیه می‌شود قبل از اینکه سبزی‌ها و گوشت را در داخل کباب‌پز بریزد، در روغن‌زیتون و چاشنی بخوابانیم یا دنده‌های آن را به این روغن بریزد تا از چسبید غذا به آن جلوگیری شود.

ممکن است این کار به بدن شما آسیبی نرساند، اما هیچ سودی نیز به همراه ندارد، چرا که موجب سوختن روغن‌زیتون، ایجاد شعلهٔ آتش و بدطعم شدن غذا می‌شود. مثلاً اگر کباب‌پز شما گازی باشد، به‌احتمال زیاد غذای شما مزهٔ گاز خواهد گرفت.

با وجودی که غذایی که با کباب‌پز تهیه می‌شود نیاز به روغن ندارد، اما دنده‌های آن پیش از پخت غذا باید به‌خوبی چرب شوند. برای چرب کردن آن‌ها باید از روغنی با نقطهٔ سوزش بالا مثل روغن گیاهی یا روغن هستهٔ انگور استفاده شود. در پایان پخت می‌توانید بر روی غذای خود روغن‌زیتون بریزید.

مطالعه کنید  طرز تهیه زیتون پرورده رودبار، نسخه اصلی

۴. استفاده در غذاهای خاص

برای پخت برخی از غذاها می‌توانید به‌جای کره یا مارگارین از روغن‌زیتون استفاده کنید. اما گاهی به دلیل طعم و عطر تند آن نمی‌توان آن را به همهٔ غذاها افزود. اگر می‌خواهید غذای شما دارای طعم دلپذیری باشد، از کره استفاده کنید.

برای پخت برخی از کیک‌ها که روغن را باید با شکر مخلوط کنید نیز نمی‌توان از این روغن استفاده کرد، اما برای پخت برخی از غذاهای کم شیرین مثل بیسکویت و مافین می‌توانید از روغن‌زیتون استفاده کنید. برای پخت مافین یا نان‌های زودپز که حاوی میوه‌ها و سبزیجاتی چون کدوسبز، کدوحلوایی و پرتقال هستند نیز می‌توانید از روغن‌زیتون استفاده کنید.

۵. استفاده برای پوست های مستعد به آکنه

بسیاری از افراد، روغن‌زیتون را یک مادهٔ بسیار عالی برای نرم کردن مو، مرطوب کردن پوست، روغن ماساژ و مواد سازندهٔ صابون، لوسیون، اسکراب نمک و موارد دیگر می‌دانند.

همهٔ این تصورات در مورد این روغن صحیح است. اما باید در نظر داشت که این روغن برای پوست‌های مستعد به جوش و آکنه اصلاً مناسب نیست. در زبان خاص مراقبت‌های پوستی، این روغن به‌عنوان یک مادهٔ جوش زا شناخته شده است، بدین معنا که موجب بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود.

توصیهٔ متخصصان پوست استفاده از روغن آفتاب‌گردان، روغن گل پامچال شب و روغن آرگان به‌جای استفاده از روغن‌زیتون برای افراد مستعد به آکنه است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *