چای سبز

چای سبز، فروش و نحوه دم کردن چای سبز

چای سبز، فروش و نحوه دم کردن چای سبز

چای سبز، فروش و نحوه دم کردن چای سبز

اگر می‌خواهید از مصرف چای سبز لذت ببرید، باید حتما آن را به روش اصولی دم کنید. اکثر کسانی که چای سبز می‌خرند، آن را به روش اشتباهی دم می‌کنند که همین باعث می‌شود چای طعم تلخی بگیرد. به علاوه، دم کردن نادرست این چای باعث می‌شود که بخش زیادی از خواص چای سبز، از دست برود. ما در این مقاله، روش درست دم کردن چای سبز و نکاتی مفید برای خوش‌طعم کردن آن را، به شما آموزش می‌دهیم تا در نهایت چایی خوش‌طعم و خوش‌عطر داشته باشید. چای سبز، فروش و نحوه دم کردن چای سبز

طرز دم کردن چای سبز

در حالت کلی، شما می‌توانید چای سبز را از طریق دم کردن برگ‌های چای سبز، چای سبز کیسه‌ای و یا پودر چای سبز مهیا و دم کنید.

روش تهیه چای از این سه طریق، بسیار مشابه است بنابراین ما در زیر فقط طریقه دم کردن برگ‌های چای سبز را آورده‌ایم. شما می‌توانید در صورت تمایل به استفاده از چای سبز کیسه‌ای و یا پودر چای سبز نیز مشابه دستور زیر عمل کنید.

موارد مورد نیاز:

  • برگ‌های چای سبز ۱ قاشق چای‌خوری به ازای هر لیوان آب
  • آب
  • لیوان چای
  • قوری چای
  • صافی چای

طرز تهیه:

ابتدا آب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

زیر آب را خاموش کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دمای آن کمی کاهش یابد و به حدود ۸۰ درجه برسد.

به ازای هر لیوان آب، ۱ قاشق چای‌خوری چای سبز داخل قوری بریزید.

مطالعه کنید  با خواص چای سبز برای پوست آشنا شوید

آب ۸۰ درجه را به قوری اضافه کنید.

۲ تا ۸ دقیقه زمان دهید تا چای سبزتان دم بکشد.

بعد از دم کشیدن چای، برگ‌های چای سبز را از آب جدا کنید تا چایتان تلخ نشود. به منظور راحت‌تر شدن انجام این کار، می‌توانید از یک صافی برای ریختن چای سبز در قوری یا فنجان استفاده کنید.

چای سبز خوش‌طعم شما آماده است می‌توانید آن را میل کنید.

1. از آب با دمای مناسب استفاده کنید.

شما نباید برای دم کردن چای سبز، از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب خیلی داغ، باعث می‌شود که چایتان طعم تلخی بگیرد. از طرف دیگر، اگر آب خیلی سرد باشد، عطر و طعم چای به صورت کامل از برگ‎های آن خارج نمی‌شود. بهترین دما برای آبی که می‌خواهید از آن در تهیه چای سبز استفاده کنید، ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد است.

2. راه ساده برای تهیه آب ۷۵ تا ۸۵ درجه

  1.  هر زمان که متوجه حباب‌های کوچک ته قوری یا کتری شدید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه ندهید آب به دمای جوش برسد و کامل قل بزند.
  2.  ابتدا آب را بجوشانید، سپس آن را از روی حرارت برداشته و چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس از آن برای تهیه چای استفاده کنید.

3. بعد از اضافه کردن چای سبز به آب، مدت زمان مشخصی به آن فرصت دهید تا به خوبی دم بکشد.

زمان دم کشیدن چای سبز ۳ الی ۸ دقیقه است. به دلیل حساس بودن چای سبز، اگر بیش‌تر طول بکشد، چایتان تلخ می‌شود و اگر کم‌تر بماند، طعم چای آزاد نمی‌شود.

مطالعه کنید  روش درست دم کردن چای سبز لاهیجان

این نکته را در نظر داشته باشید که این زمان تا حدود زیادی بستگی به نوع چای سبزی که استفاده می‌کنید دارد؛ مثلا چای سبز ژاپنی بعد از گذشت ۱ الی ۲ دقیقه دم می‌کشد یا چای سبز چینی برای دم بکشد به ۲ الی ۳ دقیقه زمان نیاز دارد. در مورد چای سبز ایرانی، باید به چای حدود ۳ تا ۸ دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد. اینکه چای دقیقا بعد از چند دقیقه آماده است، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

کافیست ۳ دقیقه بعد از اینکه چای سبز را به آب درون قوری یا لیوان اضافه کردید، طعم آن را هر ۱ دقیقه یکبار امتحان کنید و براساس طعم مورد علاقه خود، زمان دقیق لازم برای اینکه دم بکش را پیدا کنید.

4. چای سبز خود را با افزودن یک چاشنی، خوش‌طعم‌تر کنید.

شاید برای بسیاری از افراد، چای سبز حتی اگر خوب هم دم شود، طعم خوبی نداشته باشد. شما می‌توانید با افزودن یک چاشنی مانند عسل یا شیرین کننده‌های دیگر، چاییتان را خوش‌مزه‌تر کنید.

هم‌چنین می‌توانید برای خوش‌عطر و طعم‌کردن بیش‌تر چایتان، به آن کمی به لیمو، نعنا، چوب دارچین، گل محمدی، زنجبیل، میخک و یا هل اضافه کنید.

5. به جای استفاده از چای سبز کیسه‌ای، از برگ چای سبز تازه استفاده کنید.

برگ‌های تازه چای سبز نسبت به چای سبز کیسه‌ای، عطر و طعم بهتر و بیش‌تری دارند. سعی کنید از برگ چای سبز باکیفیت و تازه استفاده کنید.

6. متناسب با میزان آب، از مقدار معینی چای سبز در آن استفاده کنید.

مقدار مناسب چای سبز برای ۱ لیوان آب، ۱ قاشق چای‌خوری می‌باشد. شما می‌توانید برحسب ذائقه خود، این نسبت را تغییر دهید؛ زیرا با تغییر این نسبت، طعم چای هم تغییر می‌کند.

مطالعه کنید  شرایط استفاده از چای برای چشم

ظرف مناسب برای دم کردن چای سبز برای دم کردن چای سبز، استفاده از ظروف چینی و سپس شیشه‌ای بهترین گزینه هستند؛ زیرا این ظروف به خوبی طعم و عطر چای را حفظ می‌کنند.

از جمله ظروف مناسب برای دم کردن چای سبز، لیوان دمنوش چینی یا شیشه‌ای است. تهیه چای سبز در این لیوان، هم راحت‌تر است و هم به دلیل داشتن صافی، جداکردن برگ‌های چای سبز از آن، آسان‌تر می‌باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *