چای

چای سیاه برای چه خوبه؟

چای سیاه برای چه خوبه؟

چای سیاه برای چه خوبه؟

به غیر از آب، چای سیاه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان به‌حساب می‌آید. این گیاه از گیاه Camellia sinensis به دست می‌آید. چای سیاه از نظر طعم قوی‌تر و کافئین بیشتری نسبت به سایر چای‌ها دارد، اما کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد. چای سیاه همچنین دارای مزایای سلامتی مختلفی است؛ زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که ممکن است به کاهش التهاب در بدن کمک کند. این چای سیاه برای چه خوبه

10 فواید چای سیاه

در اینجا 10 مزیت چای سیاه برای سلامتی که همگی توسط علم تأیید شده‌اند را آورده‌ایم.

1. دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی

  • آنتی‌اکسیدان‌ها به‌عنوان یک‌سری از مزایای سلامتی شناخته شده‌اند. مصرف آنها می‌تواند به حذف رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب سلولی در بدن کمک کند. در نهایت ممکن است به کاهش خطر بیماری مزمن کمک کند
  • پلی‌فنول‌ها نوعی آنتی‌اکسیدان هستند که در برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله چای سیاه یافت می‌شود.
  • گروه‌هایی از پلی‌فنول‌ها، از جمله کاتچین‌ها، تافلاوین‌ها و تیاروبیگین‌ها، منابع اصلی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سیاه هستند و ممکن است سلامت کلی را افزایش دهند.
  • در واقع، یک مطالعه روی موش‌ها نقش تافلاوین و تیاروبیگین را در چای سیاه و خطر ابتلا به دیابت، چاقی و کلسترول بالا بررسی کرد. نتایج نشان داد که تافلاوین و تیاروبیگین سطح کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهند.
  • یک مطالعه قدیمی‌تر نقش کاتچین‌های چای را بر وزن بدن بررسی کرد. نتایج نشان داد افرادی که روزانه 690 میلی‌گرم کاتچین از چای به مدت 12 هفته مصرف کرده بودند، کاهش چربی بدن را نشان دادند.
  • درحالی‌که بسیاری از مکمل‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، بهترین راه برای مصرف آنها از طریق غذا و نوشیدنی است. در واقع، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به شکل مکمل ممکن است به‌سلامت شما آسیب برساند. این چای سیاه برای چه خوبه

2. برای تقویت سلامت قلب مؤثر استبرای تقویت سلامت قلب مؤثر است

چای سیاه حاوی گروه دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید است. همراه با چای، فلاونوئیدها را می‌توان در سبزی‌ها، میوه‌ها و شکلات تلخ یافت.

  • مصرف منظم آنها ممکن است به کاهش بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله فشارخون بالا، کلسترول بالا، سطح تری گلیسیرید بالا و چاقی کمک کند.
  • یک بررسی بزرگ از مطالعات نشان داد که به‌ازای هر فنجان چای که روزانه مصرف می‌شود، 4 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، 2 درصد خطر حمله قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی، 4 درصد خطر سکته مغزی کمتر است.
  • یک مطالعه آینده‌نگر بزرگ دیگر نشان داد که افرادی که روزانه چای می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که در ۱۲ ماه گذشته چای ننوشیده‌اند، ۸ درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۱۰ درصد کاهش خطر ابتلا به حوادث عمده قلبی مانند حمله قلبی داشتند.
  • افزودن چای سیاه به برنامه روزانه خود راهی آسان برای گنجاندن آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی شما و کاهش احتمالی خطر عوارض سلامتی در آینده است. چای سیاه برای چه خوبه

3. کاهش کلسترول بد LDL

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را در سراسر بدن منتقل می‌کند. یکی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است.

LDL به‌عنوان لیپوپروتئین “بد” در نظر می‌گیرند؛ زیرا کلسترول را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. در همین حال، HDL به‌عنوان لیپوپروتئین “خوب” در نظر دارند؛ زیرا کلسترول را از سلول‌های شما دور می‌کند و به کبد می‌برد تا از جریان خون خارج شود. هنگامی که LDL بیش از حد در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند در شریان‌ها رسوب کند و باعث ایجاد رسوبات مومی به نام پلاک شود. این می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند نارسایی قلبی یا سکته شود.

مطالعه کنید  با خواص چای سبز برای پوست آشنا شوید

خوشبختانه، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند. یک بررسی از مطالعات به‌خوبی طراحی شده نشان داد که نوشیدن چای سیاه به طور قابل‌توجهی کلسترول LDL را تا 4.64 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش می‌دهد. این اثر در افرادی که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بالاتری داشتند، بارزتر بود.

با این حال، در یک مطالعه خوب طراحی شده دیگر، نوشیدن روزانه پنج فنجان چای سیاه به طور قابل توجهی سطح کلسترول کل، HDL یا LDL را در افراد مبتلا به کلسترول بالا در مقایسه با دارونما تغییر نداد.

4. سلامت روده را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان داده‌اند که نوع باکتری موجود در روده شما ممکن است نقش مهمی در سلامت شما ایفا کند. در حالی که برخی از باکتری‌های موجود در روده شما برای سلامتی شما مفید هستند، برخی دیگر این‌طور نیستند.

در واقع، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوع باکتری موجود در روده شما ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر برخی بیماری‌های سلامتی مانند بیماری التهابی روده، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان داشته باشد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه ممکن است با تقویت رشد باکتری‌های خوب و مهار رشد باکتری‌های بد به حفظ سلامت روده کمک کند. علاوه بر این، چای سیاه ممکن است حاوی خواص ضدمیکروبی باشد که مواد مضر را از بین می‌برد و با کمک به ترمیم پوشش داخلی دستگاه گوارش، باکتری‌های روده و ایمنی را بهبود می‌بخشد.

چای سیاه برای چه خوبه

چای سیاه حوای مواد ضد میکروبی است که برای روده مفید می باشد

5. کاهش فشارخون

فشارخون بالا می‌تواند خطر نارسایی قلبی و کلیوی، سکته مغزی، کاهش بینایی و حملات قلبی را افزایش دهد. خوشبختانه، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما می‌تواند فشارخون شما را کاهش دهد.

یک مرور از مطالعات به‌خوبی طراحی شده به اثرات نوشیدن چای بر فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا یا فشارخون بالا پرداخته است. این بررسی نشان داد که مصرف منظم چای به کاهش فشارخون سیستولیک تا 4.81 میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولیک تا 1.98 میلی‌متر جیوه در افراد مبتلا به فشارخون کمک می‌کند. علاوه بر این، افرادی که بیش از سه ماه به طور منظم چای می‌نوشیدند، کاهش شدیدتری در فشارخون سیستولیک و دیاستولیک داشتند.

بررسی دیگری از مطالعاتی که در مورد اثرات چای سیاه بر فشارخون انجام شد، نشان داد که نوشیدن چای سیاه به طور قابل‌توجهی فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می‌دهد. این اثرات برای مردان و افرادی که بیش از هفت روز چای سیاه می‌نوشیدند، آشکارتر بود.

نوشیدن چای سیاه به‌صورت روزانه، و همچنین ترکیب سایر اصلاحات سبک زندگی مانند استراتژی‌های مدیریت استرس، ممکن است برای افراد مبتلا به فشارخون بالا مفید باشد.

6. ممکن است به کاهش خطر سکته کمک کند

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که یک رگ خونی در مغز مسدود شود یا پاره شود. این دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. خوشبختانه 80 درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری هستند. به‌عنوان مثال، مدیریت رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فشارخون و سیگار نکشیدن می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند. جالب توجه است، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سیاه ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی نیز کمک کند.

یک مطالعه آینده‌نگر روی 365682 نفر به بررسی ارتباط بین مصرف چای یا قهوه و خطر سکته مغزی، زوال عقل و زوال عقل پس از سکته مغزی پرداخت. پس از پیگیری شرکت‌کنندگان به مدت بیش از 11 سال، این مطالعه نشان داد کسانی که حداقل دو فنجان چای مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، 16 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک قرار داشتند. مطالعه دیگری از پیش‌بینی‌های ژنتیکی مرتبط با مصرف چای برای تعیین ارتباط بین چای و خطر سکته استفاده کرد. این مطالعه نشان داد که اگر از نظر ژنتیکی مستعد مصرف بیشتر چای در روز هستید، خطر سکته مغزی نیز کاهش می‌یابد.

ممکن است به کاهش خطر سکته کمک کند

چای خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد

7. سطح قند خون را کاهش می‌دهد چای سیاه برای چه خوبه

افزایش سطح قند خون ممکن است خطر ابتلا به عوارض سلامتی مانند دیابت نوع 2، چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و افسردگی را افزایش دهد. مصرف مقادیر زیاد قند ، به‌ویژه از نوشیدنی‌های شیرین، باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

مطالعه کنید  ۸ نوع چای لاغری، کاملا طبیعی و کارآمد

وقتی شکر مصرف می‌کنید، لوزالمعده هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند. انسولین به قند اجازه می‌دهد تا وارد سلول‌ها از جمله سلول‌های ماهیچه‌ای و کبدی شود تا به‌عنوان انرژی یا گلیکوژن ذخیره شود. هنگامی که بدن نیاز به استفاده از انرژی دارد، هورمون دیگری به نام گلوکاگون ترشح می‌شود تا به بدن کمک کند تا گلیکوژن را تجزیه کند تا انرژی آزاد شود. اگر بیشتر از مقداری که بدنتان فضای ذخیره‌سازی گلیکوژن دارد، شکر مصرف کنید، قند اضافی به‌صورت چربی ذخیره می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چای سیاه ممکن است به کاهش قند خون بعد از یک وعده‌غذایی یا میان‌وعده کمک کند که به آن گلوکز پس از غذا نیز می‌گویند.

یک مطالعه کوچک به بررسی اثرات مصرف چای سیاه بر پاسخ انسولین در مردان مبتلا به چاقی و مقاومت به انسولین پرداخت. شرکت‌کنندگان 75 گرم گلوکز همراه با 100 میلی‌لیتر چای سیاه، آب چغندر یا آب مصرف کردند. افرادی که چای سیاه همراه با گلوکز مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که آب می‌نوشیدند، حدود 29 درصد پاسخ انسولین کمتری داشتند. این نشان می‌دهد که نوشیدن چای سیاه ممکن است به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند، به‌ویژه پس از یک وعده‌غذایی یا میان‌وعده با قند بالا.

اگر چای سیاه می‌خرید، مخصوصاً چای از پیش‌ساخته‌، مهم است که برچسب بسته‌بندی را بررسی کنید. برخی از مارک‌های چای سیاه از پیش‌ساخته‌ با قندهای اضافه؛ مانند ساکارز یا شربت ذرت با فروکتوز بالا شیرین می‌شوند. شما می‌توانید به دنبال چای از پیش‌ساخته‌ باشید که برچسب غیر شیرین دارد.

8. کاهش خطر ابتلا به سرطان چای سیاه برای چه خوبه

بیش از 100 نوع مختلف سرطان وجود دارد و برخی از آنها قابل پیشگیری نیستند. با این وجود، پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه ممکن است به کند کردن پیشرفت انواع خاصی از سرطان و افزایش مرگ سلول‌های سرطانی کمک کند. یک بررسی دقیق از مطالعاتی که به بررسی اثرات چای بر خطر سرطان پرداخته بود، به این نتیجه رسید که نوشیدن چای با خطر کمتر سرطان دهان مرتبط است.

نویسندگان بیان می‌کنند که چای ممکن است با خطر کمتر سایر سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، سینه‌ها، تخمدان‌ها، ریه‌ها و تیروئید نیز مرتبط باشد، اما مطالعات دقیق‌تری موردنیاز است تا مطمئن شویم. بررسی دیگری از مطالعات به تأثیر نوشیدن چای سبز و سیاه بر خطر سرطان آندومتر پرداخته است. مطالعات نشان داد که افرادی که بیشترین مقدار چای سبز می‌نوشند، 22 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر را داشتند. علاوه بر این، هر افزایش یک فنجان چای سبز در روز با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر همراه بود.

مطالعه کنید  خوراک خوشمزه برای شام کریسمس با زیتون و روغن زیتون

با این حال، هیچ ارتباط معناداری بین مصرف چای سیاه و خطر ابتلا به سرطان آندومتر یافت نشد. اگرچه چای سیاه نباید به‌عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان در نظر بگیرید، اما برخی تحقیقات پتانسیل چای سیاه را برای کمک به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها نشان داده‌اند. تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است تا ارتباط بین چای سیاه و سلول‌های سرطانی به‌وضوح مشخص شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان چای سیاه

چای سیاه ممکن است به کند کردن پیشرفت انواع خاصی از سرطان موثر باشد

9. در بهبودی تمرکز مؤثر است چای سیاه برای چه خوبه

چای سیاه حاوی کافئین و اسیدآمینه‌ای به نام L-theanine است که می‌تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد. L-theanine فعالیت آلفا را در مغز افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث آرامش و تمرکز بهتر می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدنی‌های حاوی ال تینین و کافئین به دلیل تأثیرات ال تینین بر مغز، بیشترین تأثیر را بر تمرکز دارند.

شاید به همین دلیل است که بسیاری از افراد پس از نوشیدن چای، در مقایسه با سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، انرژی پایدارتری را گزارش می‌دهند .

در یک مطالعه کوچک که تأثیر چای سیاه بر عملکرد شناختی را بررسی می‌کرد، شرکت‌کنندگان 250 میلی‌لیتر چای سیاه یا آب مصرف کردند. سپس به آنها تست‌هایی از عملکرد اجرایی، توجه پایدار، حافظه و محاسبات ریاضی داده شد. کسانی که چای سیاه مصرف می‌کردند به طور قابل توجهی در کارهای شناختی سریع‌تر عمل می‌کردند، حافظه بهبود می‌یافتند و خطاهای کمتری مرتکب می‌شدند.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند که حتی مقدار کمی چای سیاه می‌تواند پردازش شناختی را بهبود بخشد. اگر به دنبال افزایش انرژی و تمرکز بدون کافئین زیاد هستید، این چای سیاه را به نوشیدنی عالی تبدیل می‌کند.

10. ساخت آسان چای سیاه برای چه خوبه

چای سیاه نه‌تنها برای شما مفید است، بلکه تهیه آن نیز ساده است. برای تهیه چای سیاه ابتدا آب را بجوشانید. اگر از کیسه‌های چای استفاده می‌کنید، به‌سادگی یک چای کیسه‌ای را به لیوان اضافه کنید و آن را با آب داغ پر کنید.

در صورت استفاده از چای، 2 تا 3 گرم برگ چای به‌ازای هر شش اونس آب در یک صافی استفاده کنید. بسته به سلیقه شما، اجازه دهید چای به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب دم بکشد. برای داشتن چای قوی‌تر، از برگ‌های چای بیشتری استفاده کنید و برای مدت طولانی‌تر دم بکشید. پس از دم‌کشیدن، برگ‌های چای یا چای کیسه‌ای را از آب خارج کرده و نوش‌جان کنید.

کلام پایانی

اگر به دنبال نوشیدنی کم‌کالری و بدون شیرینی با کافئین کمتر از قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستید، چای سیاه یک گزینه عالی است. این عطروطعم قوی و منحصربه‌فرد دارد و حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. اینها ممکن است شامل بهبود کلسترول، سلامت بهتر روده و کاهش فشارخون باشد. بهتر از همه، ساختن ساده آن است. برای خرید چای سیاه به‌راحتی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی زیدار مراجعه کرده و چای سیاه را خریداری کنید.

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، چای سیاه را امتحان کنید تا بتوانید از فواید سلامتی بی‌شمار آن بهره‌مند شوید

چای سیاه برای چه خوبه

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *