زیتون

زیتون برای چی خوبه؟

زیتون برای چی خوبه؟

زیتون برای چی خوبه؟

زیتون یک نیروگاه تغذیه است. اگرچه آنها بیشتر از چربی تشکیل شده‌اند، اما این چربی تک غیراشباع است، نوعی که به دلیل داشتن مزایای سلامتی شناخته می‌شود. کارشناسان در این زمینه می‌گویند چربی زیتون دشمن بدن نیست. برخی از انواع چربی‌ها، مانند چربی موجود در زیتون و روغن زیتون، در واقع سلامت قلب هستند. به‌علاوه، زیتون سرشار از مواد مغذی دیگری است که برای شما مفید است، از جمله ویتامین E و  آنتی‌اکسیدان‌ها  (موادی که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند). زیتون برای چی خوبه؟

مصرف منظم زیتون

مصرف زیتون به طور منظم فوایدی دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

1. بهبود سلامت قلب

اکثر برنامه‌های غذایی سالم شما را تشویق می‌کنند که از روغن زیتون به‌عنوان روغن انتخابی خود استفاده کنید. روغن زیتون همچنین حاوی اسید اولئیک است که به طور بالقوه می‌تواند:

  • کلسترول خوب خود را  افزایش دهید.
  • فشارخون بالا را کاهش دهید.
  •  مصرف خود زیتون می‌تواند حرکت خوبی برای قلب شما نیز باشد، زیرا زیتون حاوی اسید اولئیک نیز است.
بهبود سلامت قلب

برای عملکرد بهتر قلب زیتون را در رزیم برنامه غذایی خود داشته باشید

2. دارای چربی‌های سالم برای بدن

رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بسیار مورد تحسین قرار گرفته است، خوردن چربی‌های سالم از جمله زیتون و همچنین روغن‌زیتون را ترویج می‌کند. چربی کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات یا پروتئین دارد. اما وقتی صحبت از سلامت قلب به میان می‌آید، کارشناس تغذیه اعتقاد دارند  نوع چربی که می‌خورید مهم‌تر از مقدار آن است. چون سال‌ها پیش، گرایشی به سمت رژیم‌های غذایی کم‌چرب وجود داشت. با این حال پزشکان دریافتند که وقتی افراد مصرف چربی خود را کاهش دادند، غذاهای شیرین بیشتری مصرف کردند. در عین حال شاهد افزایش افراد چاق بودیم.

مطالعه کنید  مزایا روغن زیتون برای پوست را بشناسید

3. افزایش فیبر در رژیم غذایی

کارشناسان تغذیه می‌گویند زیتون منبع خوبی از مواد مغذی است که حاوی 1.5 گرم فیبر در حدود نیم فنجان است. فیبر کمک می‌کند:

  • هضم خوب را حفظ کنید.
  • خطر بیماری قلبی خود را کاهش دهید.
  • شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد.

4. دارای ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین قوی است. این یک آنتی‌اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و  بیماری پارکینسون را افزایش دهد، محافظت می‌کند. همچنین:

  • التهاب (تحریک و تورم) را کاهش می‌دهد.
  • در جلوگیری از  تصلب شرایین، زمانی که شریان‌ها سخت و باریک می‌شوند، نقش دارد.

کارشناسان تغذیه هشدار می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطرناک باشد. مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. بهتر است از غذاهای غنی از ویتامین E مانند زیتون استفاده کنید.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

5. باعث می‌شود بعد از میان وعده احساس سیری کنید

زیتون که چربی زیادی دارد یک میان وعده سیرکننده است. این به این دلیل است که هضم چربی بیشتر طول می‌کشد، بنابراین به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. زیتون‌ها ارزش غذایی را به شما می‌دهند که شما برای مصرف یک میان وعده دریافت می‌کنید. آنها برای سلامتی شما مفید هستند و تا وعده غذایی بعدی شما احساس گرسنگی نخواهید کرد وقتی مقدار کمی زیتون بخورید، یعنی یک میان وعده سالم وارد بدنتان می‌شود ده عدد زیتون فقط حدود 50 کالری دارد.

زیتون جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، اما در الگوهای غذایی متعدد نیز جای می‌گیرد. این میوه تقریباً هیچ کربوهیدراتی ندارد، بنابراین برای برنامه‌های کم کربوهیدرات انتخاب خوبی است و برای افرادی که از رژیم‌های گیاهی پیروی می‌کنند نیز میان‌وعده‌ای خوب است. زیتون طعم‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. همه زیتون‌ها شور هستند، اما برخی از آنها ادویه‌هایی اضافه کرده‌اند که طعم‌های متفاوتی به آنها می‌دهد. شما همچنین می‌توانید زیتون‌هایی را پیدا کنید که با سیر یا فلفل قرمز پر شده‌اند

مطالعه کنید  تفاوت زیتون شور و سرکه ای چیست؟

6. خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

زیتون دارای مواد مغذی گیاهی از جمله آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها التهاب را کاهش می‌دهند که می‌تواند از سلول‌های سالم محافظت کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

7. مدیریت سطح قند خون

تحقیقات نشان می‌دهد  افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی تک غیراشباع استفاده می‌کنند، مانند نوع موجود در زیتون،  کنترل بهتری قند خون دارند. یک مطالعه روی موش‌ها، اثرات اسید اولئیک (چربی موجود در زیتون) را در برابر پالمیتات، یک چربی اشباع‌شده موجود در روغن نخل و کره، مقایسه کرد. پالمیتات در مقایسه با اسید اولئیک با مقاومت به انسولین ارتباط بیشتری داشت. مقاومت به انسولین با سطح قند خون بالاتر که پیش‌آهنگ دیابت است، مرتبط است.

مدیریت سطح قند خون

زیتون در مدیریت سطح قند خون یکی از بخترین گزینه ها می باشد.

حرف آخر

به خوردن یک‌مشت زیتون در روز پایبند باشید؛ یعنی حدود یک‌چهارم فنجان است. کارشناسان اعتقاد دارند این مقدار تمام فواید میوه را به شما می‌دهد. مصرف بیشتر از این مقدار کالری بیشتری به بدن اضافه می‌کند. اگر دوست ندارید زیتون‌ها را به طور مستقیم بخورید، می‌توانید زیتون را تقریباً به هر نوع غذای تناول کنید. برای خرید انواع زیتون در کیفیت‌های مختلف می‌توانید به سایت فروشگاهی زیدار مراجعه کنید.

زیتون برای چی خوبه؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *