زیتون

زمان برداشت زیتون رودبار

زمان برداشت زیتون رودبار

زمان برداشت زیتون رودبار

وقتی زیتون را بین انگشتانتان قرار دهید و با فشاری تا حدود کم به راحتی آب زیتون خارج شود یعنی زمان برداشت میوه زیتون است.وقتی میوه درخت زیتون به زمان برداشت میرسد میزان روغن موجود در آن زیاد نیست. اگر میوه زیتون زود برداشت شود روغن کمتری از آن به دست می‌آید و از ارزش کیفی کمتری برخوردار می‌شود، زیرا وقتی زیتون دیگر خام نباشد روغن زیادتری و همچنین مرغوبیت بیشتری دارد. اگر میوه زیتون زودتر از موعد مقرر برداشت شود، میزان روغن آن کمتر، ترشی آن کمتر، رنگ آن سبزتر و طعم آن نامطبوع می شود. زمان برداشت زیتون رودبار

از زمانی که رنگ میوه تغییر می کند تا زمانی که میوه زیتون کاملاً سیاه می شود، مقدار کلروفیل در میوه شروع به کاهش می کند و تا زمانی که رنگ آنتوسیانین تغییر کند ادامه می یابد. مقدار روغن موجود در آن به طور تصاعدی افزایش می یابد. در عین حال میوه زیتون خوش طعم و معطر می شود. امروزه برداشت زیتون از نظر هزینه نیروی کار و عرضه نیروی کار، مشکلاتی را ایجاد کرده که هزینه برداشت محصول را 50 درصد درآمد آن تخمین می زنند. سیستم قدیمی جمع آوری میوه زیتون به روش سنتی اساساً مبتنی بر برداشت دستی است که معمولاً نیاز به استفاده از تعداد زیادی کارگر فصلی دارد. روش سنتی برداشت با توجه به منطقه، ویژگی های زمین، ارقام زیتون، سیستم هرس و آموزش درختان متفاوت است.

برداشت به روش سنتی

در روش سنتی برداشت زیتون به سه صورت انجام می گیرد

مطالعه کنید  ویژگی‌های روغن زیتون اصل

1. میوه‌چینی به چوب دستی

با وسیله یک چوب بلند به درخت ضربه می زند که باعث می شود شاخه ها زخمی و یا حت بشکند در نتیجه محصول سال بعد هم آسیب می بیند. این روش رایج ترین روش برداشت میوه زیتون است. این روش باعث افزایش اسید چرب آزاد و پراکسید میوه زیتون و کاهش ارزش غذایی روغن زیتون استخراج شده می شود.

2. جمع‌آوری میوه از روی زمین

میوه پس از رسیدن به باد روی زمین می افتد و کارگران آن را از روی زمین جمع می کنند. این روش برای درختان بلند و هرس نشده اعمال می شود. روغن های که با این روش به دست می آید فاقد کیفیت مطلوب هستند.

3. چیدن میوه بصورت دستی

در این روش برای برداشت زیتون از درخت بالا می روند و میوه را با دست می چینند. این روش بیشتر در برداشت زیتون سبز خوراکی استفاده می شود و با دقت انجام می شود.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

برداشت به روش مکانیکی

برداشت زیتون به وسیله ماشن های مکانیکی به دو صورت خواهد بود

1. ماشین‌های سنگین

ماشین های بزرگی که با تراکتور یا موتورهای خودران استفاده می شوند. از این ماشین ها می توان در مکان هایی که فضای مناسب برای تراکتور یا ماشین بزرگ وجود دارد استفاده کرد که در این صورت معمولا تنه درخت را تکان می دهند که با لرزش درخت زیتون از درخت جدا می شود.

2. ماشین‌های سبک

این ماشین های کوچک به عنوان یک شانه یا تکان دهنده شاخه کار می کنند که در آن از زیتون سیاه خوراکی برای استخراج روغن استفاده می شود. نام برخی از این دستگاه ها شیکر مکانیکی و دستگاه مکنده می باشد.

مطالعه کنید  فواید زیتون برای یبوست چیست؟

زمان برداشت زیتون رودبار

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *