زیتون

شاید این اطلاعات در مورد زیتون برایتان جالب باشد

شاید این اطلاعات در مورد زیتون برایتان جالب باشد

شاید این اطلاعات در مورد زیتون برایتان جالب باشد

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین خوراکی‌ها با غذا است. زیتون علاوه بر اینکه لذت بخشی غذا را بیشتر می‌کند، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. اضافه بر آن ضامن حفظ سلامت انسان در برابر برخی بیماری‌هاست. همان‌طور که می‌دانید خداوند متعال در قرآن کریم به میوه زیتون سوگند یاد کرده است. این نشانه‌ای است برای ما انسان‌ها که به‌راحتی از کنار این میوه قرآنی نگذریم. اطلاعات در مورد زیتون

تفاوت زیتون سبز با سیاه

زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دوی این زیتون‌ها علی‌رغم تفاوت رنگشان یکی هستند. اما نکته‌ای که در مقایسه زیتون سیاه و سبز باید به آن توجه کرد این است که زیتون سیاه کمی روغنی‌تر است و از آنجایی که بیشتر ارزش غذایی زیتون مربوط به روغن آن است. می‌توان گفت زیتون تیره از این نظر غنی‌تر است. به طور کلی روغن زیتون یکی از روغن‌های بسیار مطلوب است و عنصری تعیین کننده در درجه بندی زیتون محسوب می‌شود.

البته برخی از ترکیبات زیتون محلول در آب هستند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارند. البته زیتون تیره با توجه به منشأ آن ظاهر کمی متفاوت و شاید طعم کمی متفاوت با زیتون سبز دارد، اما از نظر ارزش غذایی به غیر از میزان کاروتنوئیدی که نسبت به زیتون سبز دارد، تفاوت قابل توجه ندارد؛ بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند با توجه به ذائقه خود هر نوع زیتونی را که دوست دارند بخورند.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

زیتون سیاهزیتون سیاه

زیتون دارای رنگ‌های مختلفی مانند سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه است. از مهم‌ترین آنها می‌توان به زیتون سبز و سیاه اشاره کرد. در واقع زیتون سبز و سیاه دو نوع متفاوت هستند و برخلاف تصور رایج، زیتون سیاه را نمی‌توان از زیتون سبز کاملاً رسیده به دست آورد. زیتون سیاه به دلیل ظاهر زیبا و بازار پسندی که دارد، قیمت بالایی دارد. در مقایسه با زیتون سبز، حاوی مواد مغذی و روغن بیشتری است و هرکدام هفت کالری انرژی دارد.

مطالعه کنید  فواید زیتون برای یبوست چیست؟

این زیتون در کشور ما به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک قادر به رشد خوبی نیست. کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا تولیدکننده اصلی آن هستند. با توجه به اینکه واردات زیتون سیاه اصل از کشورهای مذکور پرهزینه و فاقد صرفه اقتصادی است، برخی از سودجویان زیتون سبز معمولی را خریداری کرده و با ترکیبات آهن‌دار مانند سولفات آهن، گلوکونات یا لاکتات آهن و گاهی تراشه آهن فراوری می‌کنند. سیاه کردن محصول و فروش آن با قیمت کمتر نسبت به زیتون سیاه اصل در بازارهای کشور فروش زیادی دارند.

زیتون سبز

اطلاعات در مورد زیتون

رنگ میوه‌ها به طور طبیعی مربوط به فلاونوئیدها و رنگ‌دانه‌ها است که همگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. رنگ‌های مختلف زرد و نارنجی، سبز و قرمز، بنفش و سیاه و غیره، سبزیجاتی مانند فلفل‌دلمه‌ای که رنگ‌های متفاوتی دارند همه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است. نمی‌توان گفت که یکی از آنها بر دیگری برتری دارد. در واقع این رنگ‌ها ترکیبات کاروتنوئیدی متفاوتی هستند که خواص آنتی‌اکسیدانی آنها کمی با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که تغذیه علم متنوع است، بهتر است از انواع مواد مختلف در رژیم غذایی افراد استفاده شود.

زیتون مانند فلفل‌دلمه‌ای است؛ یعنی بین انواع آن تفاوت چندان از لحاظ ارزش غذایی نیست. زیتون‌های سبز و سیاه هم تفاوت غذایی چندانی با هم ندارند. این تفاوت به شرطی است که رنگ سیاه زیتون به دلیل دست‌کاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد. در این صورت می‌توان گفت زیتون سیاه و سبز تفاوت محسوسی با هم ندارند. اما از آنجایی که شایعات و تردیدهاییدر مورد زیتون سیاه وجود دارد، شاید بهتر باشد از رنگی استفاده کنیم که مطمئن هستیم دست‌کاری نشده است. قسمت رنگی زیتون نه‌تنها خواص غذایی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد، بلکه این نوع زیتون ممکن است برای گروه‌های آسیب‌پذیر (کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده و مبتلایان به بیماری‌های خاص) سمی و خطرناک باشد.

مطالعه کنید  زیتون اصل رودبار بخرید

انواع زیتون سیاه

دو نوع زیتون سیاه وجود دارد: یک نوع آن از نظر ژنتیکی سیاه است و در مراحل رسیدن از سبز به سیاه تبدیل می‌شود. انواع دیگری از زیتون وجود دارد که در صنعت با ترکیبات شیمیایی حاوی آهن سیاه می‌شود که مصرف این نوع زیتون سیاه توصیه نمی‌شود. در واقع زیتون سیاه طبیعی طعم بهتری نسبت به زیتون سبز دارد؛ زیرا روغن بیشتری دارد؛ اما اگر زیتون سیاه شده صنعتی باشد توصیه نمی‌شود.

البته سیاه کردن صنعتی زیتون به معنای غیرقانونی بودن آن نیست. برخی از زیتون‌های سیاه که در بسته‌بندی استاندارد هستند نیز به همین ترتیب سیاه می‌شوند. البته استفاده از ترکیبات آهن برای تیره‌شدن زیتون در بسته‌بندی آنها درج شده است. این نوع زیتون‌ها در صورت مصرف موقت مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند؛ اما برخی افراد به افزودنی‌ها و دست‌کاری‌های انسان در غذا اعتقادی ندارند و آن را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند از نوع اصلی غذا استفاده کنند.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

زیتون در روایات اطلاعات در مورد زیتون

روایات فراوانی در مورد مصرف خوراکی زیتون و مصارف آن مانند استفاده از روغن آن به‌صورت غیرخوراکی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • امام علی (ع) فرمود: خانه کسی که در آن سرکه و زيتون است، بی خورشت نيست که خورشت پيامبران است.
  • امام رضا (ع) از پدرانش روایت کرده است که پیامبر (ص) فرمود: زیتون داشته باشید، زیرا سر (زهره) را می‌شکافد، بلغم را برطرف می‌کند، پایه‌ها را محکم می‌کند و اخلاق را اصلاح می‌کند. نفس را پاک می‌کند و غم را از بین می‌برد.
  • امام صادق (علیه‌السلام) در مورد خوردن زیتون به ام هانی فرمود: آب و زیتون و نمک را در ظرفی بریزید و بخورید.
  • امام رضا (علیه‌السلام) از یارانش از حضرت علی (علیه‌السلام) روایت کرده است که رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) فرمود: زیتون را بخورید و به بدن خود بمالید. زیرا هر که آن را بخورد و بر خود مسح کند، شیطان تا چهل روز به آن نزدیک نمی‌شود.
  • امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمود: محبوب‌ترین غذای رنگین نزد رسول خدا (ص) سرکه و زیتون بود که غذای پیامبران است.
  • حلبی گوید: از امام صادق (ع) در مورد غذا پرسیدم، فرمود: سرکه و زیتون هضم‌کننده است.
  • خالد بن نجیح گوید: امام صادق (علیه‌السلام) و ابی‌الحسن اول (علیه‌السلام) اولین غذایی که خوردند مقدار کمی سرکه و زیتون بود.
مطالعه کنید  زیتون نماد چیست | نماد های زیتون در فرهنگ های مختلف

اطلاعات در مورد زیتون

اطلاعات در مورد زیتون

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *