زیتون

از کجا روغن زیتون بخریم، روش نگهداری

از کجا روغن زیتون بخریم، روش نگهداری

از کجا روغن زیتون بخریم، روش نگهداری

فواید روغن زیتون و روش نگهداری آن

زیتون در اوایل تابستان شروع به گل دادن می کند. میوهٔ آن کم‌کم ظاهر می‌شود و در اواخر تابستان به ثمر می‌رسد. در این هنگام زیتون سبز است و به‌تدریج تبدیل به بنفش، قهوه ای و سیاه می شود به‌طوری که در اواخر پاییز میوهٔ آن به‌کلی تیره می گردد. زیتون میوه ای است به شکل بیضی یا مخروطی است که لایهٔ وسطی آن گوشتی و خوراکی و غنی از چربی است. از کجا روغن زیتون بخریم روش نگهداری

معروف ترین گونهٔ شناخته‌شدهٔ این گیاه زیتون اروپایی نام دارد. از دوران باستان برای تهیهٔ روغن زیتون و نیز برای مصرف خود میوهٔ آن کاربرد داشته است. زیتون در حالت طبیعی تلخ است که باید در معرض تخمیر قرار گیرد و یا در آب‌نمک خوابانده شود تا قابل‌خوردن گردد.

روغن زیتون

روغن زیتون روغنی نباتی است که از میوهٔ درخت زیتون استخراج می‌شود. یکی از قدیمی ترین روغن های خوراکی است که بیشتر در کشورهای حوزه مدیترانه تولید و مصرف می‌شود. روغن‌زیتون فرآورده ای است که ابتدا مردمان تمدن مینون (تمدن یونانی) آن را تولید می‌کردند و این روغن برای آنها منشأ ثروت محسوب می شد.

تولید روغن زیتون

در قدیم روغن زیتون را به طریق زیر تهیه می کردند:

ابتدا با چوب به تنهٔ درخت می زدند تا میوه های زیتون به زمین بیفتد سپس آنها را به کمک سنگ داخل کاسه های چوبی له می کردند تا به روغن بیافتند.

امروزه میوهٔ زیتون را به‌صورت تکه های ریزی درآورده و از آن خمیری به دست می آورند، خمیر را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه سانتریفیوژ می ریزند در این دستگاه ضمن چرخش، روغن‌زیتون از بقیه مواد جدا می شود.

روغن‌زیتون ترکیبی از اسیدهای چرب اولئیک (با یک پیوند دوگانه)، لینولئیک (با دو پیوند دوگانه)، لینولنیک (با سه پیوند دوگانه) و ویتامین ها(A,E)، ترکیبات قابل تبخیر و مواد قابل‌حل در آب و ذرات ریز زیتون است.

مطالعه کنید  خواص زیتون سبز بیشتر است یا زیتون سیاه؟

ترکیباتی از قبیل فنل ها، اسیدهای چرب آزاد، پراکسیدها، اسیل گلیسرول ها، اسید باربیتوریک، فئوفیتین A،کلروفیل و مواد معدنی (آهن، منگنز، سدیم) و بسیاری مواد دیگر نیز در آن وجود دارند.

یکی از دلایل برتری روغن زیتون به سایر روغن‌های خوراکی وجود اسید اولئیک زیاد و اسید لینولنیک کم است.

*فروش اینترنتی روغن زیتون درجه یک زیدار*

طبقه‌بندی روغن زیتون

روغن‌های زیتون صنعتی را می‌توان بر اساس خواص شیمیایی و روش تهیه در انواع مختلی طبقه‌بندی کرد:

۱.کاملاً خالص:این روغن از مرحلهٔ ابتدای فشردن زیتون به دست می‌آید و PH آن ۱- ۰/۵% است.

۲.خالص:این روغن هم به طریقهٔ روغن کاملاً خالص تهیه می شود و PH آن حداکثر ۲- ۱/۵% می‌باشد.

۳.نیمه خالص:مخلوطی از روغن کاملاً خالص است و PH آن حداکثر ۳/۳% می‌باشد.

۴.خالص لامپانت:روغن‌زیتون خالص که PH آن بیش از ۳/۳% باشد که آن را تصفیه می‌کنند یا برای مصارفی غیر از مصارف خوراکی بکار می‌برند.

۵.روغن زیتون تصفیه شده:از مخلوط روغن خالص و تصفیه شده به دست می‌آید.

روغن های زیتون خالص را تنها با استخراج به طریق مکانیکی با سایر روش های فیزیکی و تحت شرایط خاص حرارتی (حرارت های پایین) که منجر به تغییر در ساختار تری گلیسیرید های روغن نشود به دست می آورند. در میان‌روغن‌های زیتونی که توضیح آن در بالاآمده، روغن‌زیتون کاملاً خالص دارای ارزش غذایی بالاتری بوده و برای سلامتی بسیار مفید است.

نحوهٔ استفاده از روغن زیتون

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که این روغن را فقط می‌توان به همراه سالاد استفاده کرد. اما باید گفت که در صورت درست مصرف‌کردن، حوزهٔ مصرفی این روغن بسیار گسترده تر است.

مطالعه کنید  روغن زیتون درجه یک گیلان، رودبار، قیمت امروز

اگر مایلید که از این روغن برای سرخ‌کردن استفاده کنید سعی کنید حتماً نوع تصفیه شده آن که نقطه دود بالایی دارد استفاده شود، زیرا به‌راحتی نمی‌سوزد.

اگر برای سرخ‌کردن به درجه حرارت های بالا نیازمندید بهتر است از روغن مخصوص سرخ‌کردن استفاده کنید و بعد به آن روغن‌زیتون خالص بیفزایید و در این صورت مطمئن باشید که روغن زیتون تمام خواص خود را حفظ می کند. به شما توصیه می‌شود که این روغن را وارد رژیم غذایی روزانه تان کنید، زیرا این روغن جذب غذا نشده و غذا را ترد و خوشمزه‌تر می‌کند.

خواص درمانی

زیتون، نقرس و رماتیسم را درمان می کند. برگ زیتون درمان‌کننده فشارخون و زخم های عفونی است. شرابه ای قندی به ناممان زیتون از ساقهٔ این درخت ترشح می‌شود که مصرف خوراکی دارد. پوست و برگ درخت زیتون دارای خاصیت تب بر است. همچنین برگ زیتون حاوی گلیکوزید، مواد قندی، مواد تلخ، کلروفیل، اسید گالیک، تانن، موم و مانیت می باشد.

روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تأمین می کند. کلسترول بد(LDL)را کاهش می دهد. مانع رسوب پلاک‌ها در جدار شریان و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان ها می‌شود، قند خون را تنظیم می‌کند، آنتی‌اکسیدانی قوی است و برای کاهش ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مؤثر می‌باشد.

روغن زیتون سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده، از بروز تاول جلوگیری می کند. کمپرس پوست در مورد آفتاب‌زدگی، سرمازدگی، گزش مار و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین درد و سوزش و التیام می‌شود.

همچنین ماساژ پوست با روغن‌زیتون تعرق زیاد را کاهش می‌دهد. این در حالی است که ماساژ سر با روغن‌زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته، شوره سر را برطرف می‌سازد. چند قطره روغن‌زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم را تسکین داده و آبریزش چشم را بر طرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند. مخلوط مساوی روغن‌زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک‌خورده دارد.

مطالعه کنید  6 خواص روغن زیتون برای مو

نگهداری روغن زیتون

تخریب روغن‌زیتون از فروشگاه ها شروع می‌شود؛ زیرا حرارت و نور بزرگ ترین دشمنان روغن‌زیتون هستند.

از خرید روغن هایی که در بطری یا بسته‌بندی های شفاف عرضه می شود یا در ویترین مغازه ها در معرض نور قرار دارند خودداری کنید. بعد از خرید در منزل، آن را در جای خنک و تاریک قرار دهید تا در معرض نور و حرارت نباشد.

برای مثال روغن‌زیتون را در کمدهای پایین و دور از گرمای اجاق‌گاز نگهداری کنید. درب آن را بلافاصله بعد از مصرف محکم ببندید، زیرا روغن زیتون به‌شدت بو و مزهٔ غذاهای دیگر را جذب می کند و در اثر تماس با اکسیژن هوا به‌شدت فاسد می‌شود. در صورتی که شما این مراقبت های ساده را انجام دهید روغن‌زیتون به مدت طولانی قابل نگهداری خواهد بود. خصوصیات مختلف این روغن در اثر گذشت زمان تغییر می کند، بنابراین روغن هایی را که بیشتر از ۲ سال از تاریخ تولید آنها گذشته، خریداری نکنید.

*فروش اینترنتی روغن زیتون درجه یک زیدار*

از کجا روغن زیتون بخریم روش نگهداری

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *