روغن زیتون

مراحل روغن گیری زیتون چگونه انجام می‌شود

روغن گیری زیتون

روغن زیتون از محبوب‌ترین روغن هایی است که امروزه مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد. این روغن با آنتی اکسیدان و ویتامین هایی که در خود جای داد‌ه و به یکی از بهترین روغن های گیاهی تبدیل شد‌‌ه. امروزه برای تهیه روغن زیتون، میوه را ریز کرده و از آن خمیری به دست می ‌آورند. خمیر به دست آمد‌ه را با آب مخلوط کرد‌ه و داخل دستگاه سانتریفوژ می ‌ریزند و روغن را جدا می‌ کنند. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا تمام مراحل روغن گیری را با جزئیات کامل بررسی کنیم.

مراحل روغن گیری زیتون

روغن گیری زیتون، باید طبق اصول و ترتیب خاصی انجام شود، این ترتیب شامل:

  1.  برداشت زیتون
  2. شستشو و مرتب کردن زیتون
  3. خرد کردن زیتون ها
  4. مالش زیتون
  5.  سانتریفیوژ
  6. بسته بندی

1. برداشت زیتون

میو‌ه‌ی زیتو‌نی که برای روغن گیری آماده می‌شود نباید نارس یا زیاد رسید‌ه باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اگر روغن گیری از زیتون نارس انجام شود، مقدار رو‌غن ز‌یتون به دست آمد‌ه کم خواهد بود و همچنین مزه تلخی در آن ایجاد می‌شود و کیفیت نامناسبی برای مصرف دارد. اما اگر زیتون رسید‌ه و مناسب باشد، روغن شیرین و رنگ آن زرد میشود و مقدار روغن بیشتری از زیتون ها گرفته می‌شود.

برداشت زیتون

برداشت زیتون

2.شست‌وشوی مواد اولیه

پس از بررسی نهایی و چک کردن میوه ها بابت نبود آفت یا آسیب های زیاد، زیتون‌ها برای جداسازی شاخ و برگ وارد چرخه روغن گیری میشوند و توسط دستگاه کاملا اتوماتیک این روند انجام می‌شود. بعد از جدا سازی، مرحله‌ی شست‌و‌شو با آب شروع میشود تا گل و لای جامانده در میوه، از آن خارج شوند تا با تمیزی هرچه تمام تر به مرحله‌‌ی بعد راه پیدا کنند.

شستشوی زیتون

شستشوی زیتون

3.خرد کردن میوه‌های شسته‌شده

در این قسمت از روغن گیری زیتون، میوه‌ها در دستگاه آسیاب می‌شوند تا به صورت کامل بافت آن پاره شود و خمیری یکدست و تمیز داشته باشیم. آسیاب مداوم باعث میشود تا زیتون حالت خمیری به خود بگیرد چرا که؛ رو‌غن گیری ز‌یتون در حالت خمیری راحت‌تر میباشد و روغن رحت تر از آن خارج می‌شود. در این هنگام قطره‌های روغن به تدریج تولید می‌شوند.

مطالعه کنید  روغن زیتون برای عروس هلندی (cockatiel)

4.مالش زیتون

برای تکمیل فرآیند تولید قطرات رو‌غن ز‌یتون، خمیر زیتون درون دستگاه، مالش داد‌ه می‌شود. این مرحله کمک میکند تا قطرات مختلف و ریز، با یکدیگر ترکیب شوند و روغنی یکسان به وجود بی‌آید.

5.روغن گیری به روش سانتریفیوژ 

در دستگاه سانتریفیوژ با چرخش و نیروی گریز از مرکز، مواد مختلف از هم جدا می‌شوند. یعنی به راحتی در این روش روغن از خمیر جدا می‌شود و روغن به ظرف دیگری هدایت می‌شود. مراحل رو‌غن گیری از زیتون در این روش به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و هیچگونه دخالت دستی در آن نیست و به صورت مکانیکی انجام می‌شود. در این فرآیند بیشترین درصد استخراج روغن ز‌یتون وجود دارد.

دستگاه سانتریفیوژ

دستگاه سانتریفیوژ

6.بسته بندی روغن زیتون

نوع بسته بندی برای کیفیت های مختلف زیتون متفاوت است. برای کیفیت های بهتر باید از ظروف مقاوم و نفوذ ناپذیز(در برابر روغن و گازها) استفاده کرد. بیشترین بسته بندی مورد استفاد‌‌ه برای روغن زیتون بکر و فرا بکر شیشه و قلع است. بقیه انواع معمولاً در ظروف PET بسته بندی می شوند، که نسبت کیفیت قیمت عالی را ارائه می دهد.

<yoastmark class=

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین عواملی که کیفیت روغن زیتون را تغییر می‌دهد، نحوه‌ی روغن گیری از میو‌ه‌ی زیتون است. از قدیم، روغن را به روش پرس و له کردن از زیتون خارج می‌کردند، و باعث می‌شد که دارای ناخالصی باشد. این مشکل ناخالصی را با دستگاه های تمام مکانیکی در بخش تولیدی صنایع غذایی زیدار موجود کردیم، و دیگر مشکلی برای خالص بودن روغن زیتون نداریم. در فروشگاه زیدار روغن زیتون های متنوعی تولید می‌شوند و طبق سلیقه‌ی شما این روغن خریداری می‌شود.

مطالعه کنید  روغن زیتون، بهترین روغن برای پوست صورت

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *