زیتون

طرز تهیه زیتون شور خانگی

طرز تهیه زیتون شور خانگی

طرز تهیه زیتون شور خانگی

زیتون سبز جزو چاشنی های فوق العاده ای است که می توانید آن را در خانه با آب نمک و برخی مواد دیگر به زیتون شور تبدیل کنید. برای تهیه زیتون شور از زیتون شکسته یا سالم یا بدون هسته استفاده کنید. برای شور کردن زیتون دو روش وجود دارد: طرز تهیه زیتون شور خانگی

  1. شور کردن زیتون به روش سنتی و قدیمی که از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.
  2. شور کردن زیتون با مواد شیمیایی که روش سریعی تر است.

روش سنتی شور کردن زیتون

روش سنتی شور کردن زیتون

زیتون زیدار

مواد لازم برای شور کردن زیتون :

  1. نمک
  2. سرکه
  3. آب
  4. زیتون

در این روش طعم تلخی زیتون کاملا از بین نمی‌رود و مزه تلخ در حد کم که باقی می‌ماند. چون علاوه برای خاصیتی که عامل تلخی زیتون در درمان برخی بیماری ها دارد چون بصورت طبیعی بوده طرفدارن زیادی دارد.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

مرحله اول

ابتدا یک خراش روی میوه زیتون تمیز شده ایجاد کنید سپس زیتون های شکسته را در ظرف مناسبی بریزید. ظرف را با آب معمولی پر کنید و به مدت 7 تا 10 روز به طور مرتب و هر روز صبح آب ظرف حاوی زیتون عوض کرده تا تلخ آن کم شود. اگر در این مدت دیدید که زیتون ها پوسیده می شوند، مقداری نمک به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

زیتون ها را به مدت سه هفته در آب نمک غلیظ 10-12 درصد قرار دهید. بهتر است آب نمک را با آب جوشیده و سرد تهیه کنید برای نمک زدن آب نمک می توانید از سنگ نمک یا نمک یددار استفاده کنید. با توجه به اینکه زیتون ها روی سطح آب می آیند، بهتر است آن ها را به کمک تور یا آبکش در آب قرار دهید، در غیر این صورت زیتون هایی که روی آب می آیند در معرض هوا قرار می گیرند و می پوسند. در هفته اول و هفته دوم اگر غلظت آب نمک کم است باید به زیتون ها نمک تا غلظت مناسب اضافه کنید.

مطالعه کنید  در دوره بارداری مصرف زیتون چه فواید مثبت و منفی برای ما دارد

مرحله پایانی

در مرحله بعد طرز تهیه زیتون شور برای نمک زدایی زیتون ها را از آب نمک خارج کرده و به مدت 48 ساعت در آب خالص قرار دهید و در این مدت چند بار آب زیتون ها را عوض کنید. بعد از مدت زمان ذکر شده زیتون را در 3 درصد آب نمک و 3 درصد سرکه نگهداری کنید. بعد از این مراحل می توانید از زیتون شور سالم و خوشمزه خانگی میل بفرمایید.

روش شور کردن با استفاده از مواد شیمیایی

روش شور کردن با استفاده از مواد شیمیایی

زیتون شور زیدار

مواد لازم برای شور کردن زیتون با مواد شیمیایی:

  • سودا
  • سرکه
  • زیتون سبز
  • نمک

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

مرحله اول

برای تهیه زیتون شور با مواد شیمیایی ابتدا میوه های زیتون تازه و سبز روشن را بشویید سپس زیتون ها را در ظرف مناسبی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که سطح آب باید حدود 15 سانتی متر بالاتر از سطح زیتون باشد.  در این مرحله از دستور زیتون شور، به ازای هر کیلوگرم زیتون 20 تا 30 گرم سودا را در آب ریخته و مخلوط زیتون و سود را هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

مرحله دوم

بعد از 7 تا 8 ساعت رنگ محلول به رنگ قهوه ای تیره در می آید و می توانید مقداری دانه زیتون را از محلول سود و آب خارج کرده و بشویید سپس زیتون ها را با زبان امتحان کنید و اگر طعم تلخی نداشتند آن را بردارید. از محلول خارج شده و زیتون ها را به مدت 1 تا 2 روز در آب معمولی قرار دهید. و در این مدت آب آن را عوض کرده و زیتون ها را بشویید و این مراحل را انجام دهید تا رنگ آب دیگر تغییر نکند.

مطالعه کنید  زیتون کم نخورید!

مرحله پایانی

برای خنثی کردن اثر باقیمانده سود به ازای هر 10 لیتر آب 1 لیتر سرکه به زیتون شور اضافه کنید و بعد از 24 ساعت آب سرکه را بریزید سپس زیتون ها را در آب نمک 4 درصد بریزید، توجه داشته باشید که بهتر است آب را عوض کنید. سپس آب را با نمک مخلوط کرده و روی زیتون ها بریزید و زیتون های نمکی را در ظرف شیشه ای درب دار نگهداری کنید.

کلام پایانی

برای تبدیل زیتون خام بسیار تلخ به زیتون شور خانگی باید مراحل گفته شده را طی کنید. تا بتوانید یک زیتون شور خوش طعم وسالم را میل کنید در صورت نداشتن زمان کافی می توانید از فروشگاه زیدار این زیتون را با کیفیت خوب تهیه فرمایید.

طرز تهیه زیتون شور خانگی

طرز تهیه زیتون شور خانگی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *