زیتون

چرا باید زیتون بخوریم؛ خاصیت های واقعی زیتون چیست ؟

چرا باید زیتون بخوریم؛ خاصیت های واقعی زیتون چیست ؟

همیشه و در همه جا به روغن زیتون توجه ویژه ای به نسبت میوه ی آن شده است. اما میو ی زیتون فواید بسیار زیادی داشته و از جمله منابع غذایی است که بسیار خوشمزه است. +چرا باید زیتون بخوریم خاصیت های واقعی زیتون چیستما لیستی تهیه کرده ایم که شما را از فواید آن برای سلامتی آگاه سازیم: چرا باید زیتون بخوریم؛ خاصیت های واقعی زیتون چیست

فواید زیتون برای سلامتی

بیماری های قلبی

این بیماری از جمله مهلک ترین و شایعترین بیماری ها در جهان است و بسیاری از مردم تلاش میکنند تا از فاکتور های مسبب بیماری های قلبی دوری کنند.حملات قبلی، بیماری های قلبی عروقی، تصلب شراین و….

فنول هایی همچون هیدروکسی تیروسول از تشکیل لخته و سد شدن جریان خون جلوگیری میکند. لوتئین که از مواد تشکیل دهنده ی روغن زیتون است به تخریب رادیکالهای آزاد دربدن کمک کرده و بدن را درمقابل سرطان کولون، کیسه صفرا، شکم و پروستات حفظ میکند.

از دست دادن تراکم استخوان : ثابت شده است که افراد با رژیم غذایی مدیترانه ای کمتر در معرض از دست دادن تراکم استخوان که به دنبال آن پوکی استخوان رخ میدهد قرار می گیرند.

همه این ها به دلیل حضور دو ماده در زیتون است. هیدروکسی تیروسول و اولئوروپین که مرتبط به مطالعاتی است که نشان میدهد مصرف زیتون به افزایش سطح کلسیم کمک کرده و آن هم منجر به رشد استخوان و کاهش ریسک پوکی استخوان می شد.

هضم

زیتون منبع سالمی از فیبر بوده و 20% از فیبر مورد نیاز روزانه بدن ما را یک کاسه از آن تامین میکند. محتوای غنی از فیبر به هضم بهتر و حرکت کارامد روده ها و دفع مدفوع کمک میکند. از دیگر فواید: منبع غنی از فیبر رژیم غذایی که میتواند جایگزین میوه و سبزی باشد.

مطالعه کنید  انواع گونه زیتون فروش زیتون

منبع ویتامین E چرا باید زیتون بخوریم خاصیت های واقعی زیتون چیست

1. ظاهر شدن در نقش آنتی اکسیدان

2. کاهش شانس ابتلا به برخی بیماری ها همچون آلزایمر، تومور های خوش خیم و بدخیم، واریس

3. جلوگیری از ایجاد لخته که میتواند منجربه بیماری های قلبی و عروقی شود.

4. حفاظت از غشای سلولی در مقابل بیماری همچون سرطان

5. حفاظت عالی در مقابل کم خونی(آنمی)

6. نقشی مهم برای افزایش قوای سیستم ایمنی خصوصا در هنگام اکسیداسیون

7. کمک کننده به قوای جنسی

8. غنی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر و ید

9. تامین کننده نیازهای بدن به ویتامین های ضروری و آمینو اسید

10. مصرف زیتون روند پیرشدن را به دلیل اولئیک اسید موجود در آن کند کرده زیرا که اولئیک اسید مندجربه صاف و سالم شدن پوست میشود.

11. مصرف 10 عدد زیتون پیش از شروع وعده غذایی20% ازاشتهای شما می کاهد. این به دلیل اسید چرب های موجود در زیتون است که روند هضم را کند میکند و در عین حال هورمون های پیام رسان به مغز که گویای پر بودن معده هستند را تحریک میکند.

1. کاهش التهاب

التهاب می‌تواند عامل موثر در بسیاری از بیماری‌های مهم محسوب شود. افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف زیتون سطح گلوتاتیون را افزایش می‌دهد که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی شناخته می‌شود.

2. پیشگیری از سرطان

مشخص شده است که ابتلا به سرطان در کشورهایی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، کمتر است. این نوع رژیم غذایی شامل زیتون و روغن زیتون فراوان می‌شود. روغن زیتون نشان داده است که از اثرات ضد تومور سود می‌برد.

مطالعه کنید  خاصیت زیتون سبز

3. کاهش آلرژی‌های فصلی

زیتون دارای ویژگی‌های ضد التهاب است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که هیدروکسی تیروزول، یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند که در عصاره روغن زیتون وجود دارد، می‌تواند در برابر آلرژی‌ها بسیار مفید باشد.

4. سرکوب رشد باکتری‌ها

نتایج یک مطالعه نشان داده است که زیتون دارای مواد تشکیل دهنده‌ای است که در برابر باکتری‌هایی که موجب عفونت‌های معده و مسیرهای هوایی می‌شوند، به‌عنوان سد دفاعی عمل می‌کنند.

5. ویژگی‌های ضد باکتری

گلوکوزید تلخ در زیتون‌های سبز دارای الوروپین است که در برابر عفونت‌های باکتریایی هم از درون و هم از بیرون از بدن محافظت می‌کند.

6. مواد مغذی زیتون

زیتون سرشار از مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب و همچنین فلاوونوئید و مواد مغذی گیاهی است. همچنین، زیتون منبع خوبی برای مس، آهن، فیبر غذایی و ویتامین E است.

7. محافظت در برابر سرطان پستان

پوست زیتون دارای ویژگی‌هایی است که از ابتلا و توسعه سرطان پیشگیری می‌کنند. اسید اولئیک، اسید چرب تک غیراشباع اصلی موجود در روغن زیتون، توانایی خود در توقف رشد سلول‌های سرطانی در پستان را نشان داده‌ است.

8. کاهش خطر سکته مغزی

در مطالعه‌ای با حضور ۷,۶۲۵ شرکت کننده ۶۵ ساله و پیرتر بدون تاریخچه سکته مغزی در سه شهر فرانسه، مشخص شد که خطر سکته مغزی برای افرادی که به‌طور منظم از روغن زیتون برای پخت و پز، چاشنی سالاد یا به همراه نان استفاده می‌کردند، ۴۱ درصد کمتر بوده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *