ترشیجات

سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

سیر ترشی یکی از غذاهای پرطرف‌داری است که از گذشته به صورت سنتی در ایران تهیه می شد و بازار تولید صنعتی این محصول در سال های اخیر رونق زیادی داشته است. در واقع سیر ترشی محصولی است که از ترکیب سیر، سرکه، نمک و کمی آب به دست می آید. افرادی که دوست دارند از ترشی های قوی‌تری استفاده کنند می توانند بعد از حدود 6 ماه از ترشی های خانگی خود استفاده کنند. هر چه مدت زمان نگهداری سیر ترشی بیشتر باشد، تغییر رنگ، نرم شدن بافت و شیرین شدن طعم سیر بیشتر می شود. سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

هنگام تهیه سیر ترشی خانگی باید دقت داشت که سیر بوته ای را خوب بشویید تا گِل و لای یا آلودگی احتمالی بین بافتی آنها که در اثر تماس با سرکه نرم و نفوذپذیر می شوند، نفوذ نکند. افزودن سرکه پخته و داغ به سیر خام باعث می‌شود که بافت آن زودتر رسیده و نرم شود. اما کسانی که طرف‌دار سیر ترشی قدیمی و اصیل هستند، ترجیح می‌دهند سیر خشک را با آب و سرکه سرد مخلوط کنند و اجازه دهند زمان برای این سیرهای سفت و سفید بگذرد. به سیر نرم و قهوه ای تبدیل کنید

مراحل تهیه سیر ترشی به صورت صنعتی چگونه است؟

سیر ترشی یک چاشنی دوست داشتنی

سیر ترشی یک کیلویی زیدار

سیر ترشی یکی از چاشنی های دوست داشتنی هستند که از گذشته به صورت سنتی در ایران تهیه می شد. بازار تولید صنعتی این محصول در سال های اخیر رونق زیادی پیدا کرده است. برای تهیه سیر ترشی در کارخانه ها، سیر را با سرکه حرارت می دهند تا به بازار عرضه شود. از آنجایی که معمولاً در صنعت زمان زیادی برای نگهداری سیر برای تبدیل آن به ترشی قابل قبول برای مردم وجود ندارد، سیر را حرارت می دهند تا بافت نرم تری پیدا کند و رنگ آن به قهوه ای متمایل شود.

مطالعه کنید  روش درست دم کردن چای سبز لاهیجان

اما همه این سیرهای ترشی با حرارت به عمل نمی آید. یعنی سیر ترشی ها را می توان بدون حرارت یا فقط در حد پاستوریزه شدن در معرض حرارت کم قرار داد. اگر دقت کرده باشید برخی از ترشی های صنعتی نسبت به سایر ترشی ها کمی سفت تر و خام تر هستند. اینها همان محصولاتی هستند که یا گرم نمی شوند یا کمتر حرارت داده می شوند تا فقط میکروارگانیسم های احتمالی داخل آن از بین بروند. معمولاً این نوع سیر ترشی ها طعمی شبیه به نمک دارند و طعم ترش کمتری دارند.

اما در فرایند تولید سیر ترشی سنتی مقداری سیر، سرکه و کمی نمک را با هم مخلوط می کنند و این مخلوط را به مدت طولانی نگه می دارند تا رنگ آن کم کم قهوه ای شود و بافت سیر به دلیل طولانی بودن در سرکه کمی لطیف شود.

آیا در خانه می توان سیر ترشی را بصورت صنعتی بعمل آورد؟

بله، می توانید سیر پوست کنده را با مقداری سرکه قرمز (مثل سرکه سیب یا خرما) و نمک مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا رنگ و بافت سیر کمی تغییر کند. سپس سیر ترشی را در ظروف شیشه ای مناسب بریزید و پس از مدت کوتاهی مصرف کنید.

دلیل تفاوت رنگ سیرترشی‌هادلیل تفاوت رنگ سیرترشی‌ها

دقت کرده اید که برخی از ترشی های صنعتی سفید و برخی دیگر قهوه ای هستند. تفاوت رنگ ترشی ها به دلیل تفاوت در فرآیند تولید و نوع سرکه مصرفی است. بسیاری از تولیدکنندگان ترشی صنعتی از دو نوع سرکه سفید یا سرکه رنگی مانند سرکه قرمز برای رضایت ذائقه مشتریان خود استفاده می کنند. وقتی سیر با سرکه های رنگی گرم می شود، بافت آن نرم می شود و بانفوذ سرکه به این بافت نرم، رنگ تیره‌تری به خود می گیرد. این رنگ تیره ترشی های صنعتی ربطی به مدت زمان تولید آنها ندارد.

مطالعه کنید  روغن زیتون، بهترین روغن برای پوست صورت

نحوه نگهداری از سیرترشی‌

سیر ترشی یکی از محصولاتی است که به دلیل وجود سرکه زیاد، امکان رشد میکروارگانیسم ها در آن وجود ندارد. به همین دلیل می توان آن را بیرون از یخچال و البته در مکانی دور از نور مستقیم خورشید قرار داد. برای جلوگیری از فساد احتمالی این محصول نباید از قاشق های آلوده برای خارج کردن سیر ترشی از ظرف استفاده کنید و پس از هر بار استفاده در ظرف را ببندید تا هوای محیط کمتر با ترکیبات داخل ظرف تماس داشته باشد. از آنجایی که احتمال رشد میکروارگانیسم ها در داخل سیر ترشی تقریباً صفر است، ماندگاری این محصول بسیار طولانی خواهد بود.

سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

سیر ترشی، یک چاشنی دوست داشتنی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *