روغن زیتون

شناسایی روغن زیتون اصل

شناسایی روغن زیتون اصل

شناسایی روغن زیتون اصل

سئوال بسیاری از مردم هنگام خرید روغن زیتون می تواند باشد که چگونه روغن زیتون اصلی را بشناسیم؟ اگرچه تشخیص روغن زیتون اصلی چندان آسان نیست. اما توجه به نکات ظریف به ما کمک می کند تا احتمال خرید روغن زیتون تقلبی را تا حد زیادی کاهش دهیم. طعم و بوی روغن زیتون یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. شناسایی روغن زیتون اصل

بوی روغن زیتون اصل

بوی روغن زیتون فرابکر قوی و شبیه عطر زیتون و سبزیجات است. از خرید روغن زیتون با طعم و بوی کهنه، کپک‌زده، ترش و فلزی خودداری کنید. بهترین راه برای تشخیص بوی روغن زیتون این است که مقدار کمی (1 یا 2 قاشق غذاخوری) را در یک لیوان بریزید و روی آن را با درب بپوشانید. سپس لیوان را کمی بچرخانید و به مدت 1 تا 2 دقیقه حرارت دهید. بینی خود را نزدیک لیوان قرار دهید و آن را بو کنید. روغن زیتون فرابکر ممکن است بوی علف تازه بریده شده، دارچین، میوه های استوایی، زیتون سبز یا رسیده را بدهد.

طعم و مزه روغن زیتون اصل

روغن زیتون اصل معمولاً تلخ و تند است. برای تشخیص طعم روغن زیتون، مقداری از روغن را بچشید، زمانی که روغن در دهان است، از طریق دهان دم‌کرده و از طریق بینی بازدم کنید، سپس مقداری از روغن را قورت دهید. اگر روغن زیتون اصل باشد، احساس سوزش در گلو خواهید داشت، این سوزش ممکن است بسیار خفیف باشد یا آن‌قدر قوی باشد که سرفه کنید.

طعم روغن زیتون اصل تا حدودی تلخ است که بستگی به درجه نارس بودن زیتون دارد. اگر روغن زیتون خیلی تلخ باشد از زیتون نارس به دست می آید. هر چه زیتون در زمان برداشت رسیده‌تر باشد، تلخی روغن زیتون کمتر می شود. نکته: اگر مقدار روغن زیتونی که آزمایش می کنید بسیار کم باشد، طعم آن را فقط در نوک زبان خود احساس خواهید کرد، در حالی که برای تشخیص صحیح باید طعم آن را در کل دهان و زبان مشاهده کرد.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید روغن زیتون اصل و با کیفیت اینجا کلیک کنید

سفت شدن روغن زیتون اصل در یخچال

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک بطری شیشه ای تمیز بریزید. درب آن را محکم ببندید. بطری را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. اگر بعد از این مدت روغن زیتون یخ زد و از حالت مایع به جامد تبدیل شد، روغن تک غیراشباع و طبیعی است. اما اگر روغن مایع باقی بماند، غیراشباع است و روغن زیتون اصلی نیست.

مطالعه کنید  روش های کاهش وزن با روغن زیتون فرابکر

نکاتی قابل توجه در مورد خرید روغن زیتون

نکاتی قابل توجه در مورد خرید روغن زیتون

انواع روغن زیتون زیدار

  1. از خرید روغن زیتون ارزان خودداری کنید. زیرا هزینه تولید روغن زیتون فرابکر بالاست و با قیمت پایین به فروش نمی رسد، البته قیمت بالای روغن زیتون تضمین کننده اصل بودن آن نیست.
  2. طبق یک ضرب‌المثل قدیمی، هر چه رنگ روغن زیتون سبزتر باشد، کیفیت آن بهتر است. اگرچه رنگ روغن زیتون با توجه به نوع زیتون و سایر شرایط تهیه متفاوت خواهد بود. اما روغن زیتون اصل و مرغوب معمولاً در طیف رنگی بین سبز و طلایی قرار می گیرد.
  3. روغن زیتونی را انتخاب کنید که روی آن عبارت «روغن زیتون فرابکر» یا « Extra Virgin » نوشته باشد، در این صورت احتمال اینکه روغن زیتون اصل خریداری کرده باشید بیشتر است.
  4. روغن زیتون وقتی معرض نور و گرما قرار بگیرد طعم خود را از دست می دهد، به همین دلیل روغن زیتون اصل را معمولاً در بطری شیشه‌ای تیره نگهداری می کنند، توصیه می شود از خرید روغن زیتون در ظروف روشن به خصوص ظروف پلاستیکی خودداری کنید.
  5. روغن زیتون کهنه نخرید و قبل از خرید به تاریخ برداشت توجه کنید، اگر تاریخ برداشت برای همان سال باشد، روغن زیتون بسیار تازه است، البته انتخاب روغن زیتون با تاریخ برداشت یک سال زودتر نیز مفید خواهد بود. از خرید و مصرف روغن زیتون تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید.
  6. روغن‌های زیتون خالص یا تصفیه‌شده که به‌عنوان «روغن زیتون» یا «روغن زیتون تصفیه‌شده» به فروش می‌رسند، کیفیت و طعم کمتری نسبت به روغن زیتون فرابکر دارند.
  7. اگر تاریخ برداشت روی بطری روغن زیتون نوشته نشده است به تاریخ بسته‌بندی آن توجه کنید. در صورتی که روغن زیتون به درستی در کارخانه بسته‌بندی شود، از 18 ماه تا دو سال پس از تاریخ بسته‌بندی، با خیال راحت قابل استفاده است.
مطالعه کنید  خرید زیتون و خرید روغن زیتون زیدار
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *