روغن زیتون

خواص روغن زیتون، مو و پوست

خواص روغن زیتون، مو و پوست

خواص روغن زیتون، مو و پوست

روغن زیتون خواص بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد. برخی از خواص روغن زیتون عبارتند از درمان سرطان سینه و روده‌ی بزرگ، دیابت، مشکلات قلبی، آرتروز و کلسترول بالا، کمک به کاهش وزن، بهبود سوخت و ساز و گوارش و جلوگیری از پیری زودرس. در ادامه با 11 خواص روغن زیتون برای سلامت بدن آشنا شوید. خواص روغن زیتون مو و پوست

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون، اسانسی است که از میوه‌ی درخت زیتون که اکثراً در مناطق مدیترانه‌ای وجود دارد، به دست می‌آید و قرن‌هاست انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند. از این روغن در آشپزی، تهیه‌ی صابون و محصولات آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از این روغن به عنوان سوخت و یرای روشنایی لامپ‌ها استفاده کرد.

روغن زیتون به کاهش میزان کلسترول خون کمک کرده و سرشار از چربی‌های تک اشباع نشده است.
روغن زیتون بسیار خالص دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان پلی فنول و اسید اولئیک بوده و نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر برای سلامتی مفیدتر است.
هرچند روغن زیتون میزان زیادی کالری دارد، پس برای کسب بیشترین نتایج باید به میزان متعادل از آن استفاده کنید.

روغن‌ زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین K و E بوده و مواد مغذی بسیاری دارد. روغن زیتون حاوی چربی‌های تک اشباع شده‌ مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک است که حدود 10 گرم از 14 گرم اسیدهای چرب موجود در این روغن را تشکیل می‌دهند.

روغن زیتون عاری از کربوهیدرات و کلسترول است و به همین دلیل، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. میزان کالری این روغن مشابه روغن کانولا یا کره است و در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، حدود 120 کالری وجود دارد.

مطالعه کنید  دادن روغن زیتون به نوزاد

کاهش سطح کلسترول خون

تحقیق انجام گرفته توسط موسسه‌ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد (Harvard School of Public Health) و دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد که روغن زیتون بسیار خالص احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

کلسترول LDL، نوع بد کلسترول بوده و احتمال ابتلا به سکته‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد. روغن زیتون بسیار خالص دارای 40 ماده‌ی شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم‌چنین کاهش میزان کلسترول HDL کمک می‌کند.

کاهش وزن با مصرف روغن زیتون

متخصصان دارویی می‌گویند اسیدهای چرب تک اشباع نشده‌ی موجود در روغن زیتون موجب افزایش وزن نمی‌شوند. تحقیقات انجام گرفته‌ روی روغن زیتون به نتایج مثبتی در رابطه با کاهش وزن دست یافتند؛ زیرا این روغن حاوی چربی‌های سالم بوده‌ و جایگزینی مناسب برای کره و روغن‌های دیگری که حاوی کالری هستند، به شمار می‌رود.

روغن زیتون و جلوگیری از التهاب

روغن زیتون سرشار از پلی فنول است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی باکتری است. در نتیجه، استفاده از آن از رشد باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری کرده و در تسکین التهاب موثر است.

روغن زیتون و بهبود گوارش

روغن زیتون به گوارش و هضم غذا کمک می‌کند. از آن به عنوان روغن دارویی برای پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود حرکات روده استفاده می‌شود.

جلوگیری از پیری زودرس

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سرعت فرایند طبیعی پیری بدن را کاهش می‌دهد. از این روغن در محصولات آرایشی و داروهای طبیعی گیاهی استفاده می‌شود و درخشندگی طبیعی به پوست می‌بخشد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا

استفاده از این روغن به دلیل خاصیت ملین آن، در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه‌ی صفرا مفید است. اکثر افرادی که در حال پاکسازی کیسه‌ی صفرا هستند از این روغن استفاده می‌کنند.

مطالعه کنید  شاید این اطلاعات در مورد زیتون برایتان جالب باشد

تقویت دیواره‌ی سلول‌ها

طبق تحقیقی که در سال 2018 در مجله‌ی بین المللی علوم مولکولی به چاپ رسید، روغن زیتون حاوی پلی فنول است که در ایجاد دیواره‌های سلولی محکم موثر است. هم‌چنین این ماده قابلیت ارتجاعی دیواره‌ی رگ‌ها را افزایش داده و از بدن در مقابل بسیاری از مشکلات قلبی محافظت می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان | خواص روغن زیتون مو و پوست

گفته می‌شود که روغن زیتون از بدن در مقابل سرطان، به خصوص سرطان روده محافظت می‌کند. تحقیق پزشکی که در دانشگاه آکسفورد انجام گرفت، به نتایج مثبتی دست یافت و نشان داد که ماهیت اسیدی این روغن می‌تواند از بروز سرطان مقعد و روده جلوگیری کند.

یک تحقیق دیگر نیز تاثیر روغن زیتون را تایید کرده و عنوان می‌کند که این روغن در درمان سرطان سینه نیز تاثیر بسزایی دارد. هیدروکسی تروسول ، یکی از عناصر عمده‌ی تشکیل دهنده‌ی این روغن بوده و احتمال می‌رود از بروز سرطان سینه در زنان یائسه جلوگیری کند.

روغن زیتون و کاهش فشار خون | خواص روغن زیتون مو و پوست

تحقیقی که اخیراً انجام گرفته است بیان می‌کند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهایی با چربی اشباع نشده (که در روغن زیتون و آجیل وجود دارد)، نیتریت و نیترات (که در گیاهان سبز رنگ وجود دارد) است که از بدن در مقابل فشار خون محافظت می‌کنند. با توجه به طعم، رایحه، میزان اسیدی بودن و رنگ، انواع مختلفی روغن زیتون وجود دارند. پیشنهاد می‌شود روغن مناسبی را برای آشپزی یا خواص دارویی تهیه کنید.

روغن زیتون و درمان کبد چرب | خواص روغن زیتون مو و پوست

روغن زیتون سرشار از اسید های چرب امگا 3 است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

مطالعه کنید  چگونه روغن زیتون درد بدن را ساکت می‌کند

خواص دیگر روغن زیتون برای سلامت بدن | خواص روغن زیتون مو و پوست

روغن زیتون موجب بهبود گوارش، رشد و تقویت استخوان‌ها و رشد مغزی در کودکان می‌شود. این روغن منبع فوق العاده‌ای از ویتامین E است که برای افراد مسن بسیار سودمند است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *