روغن زیتون

روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

روغن زیتون با فشار دادن زیتون تازه برای استخراج روغن به دست می آید.

این یک روغن پخت و پز  و البته خوراکی محبوب است که در  برخی از مناطق کشور مانند رودبار تولید می شود.

طعم آن بسیار ارزشمند است و اغلب در غذاهای شمالی و دیگر مناطق کشور استفاده می شود.

این چربی که یکی از سالم‌ترین چربی‌ها به حساب می‌آید.

در آشپزخانه‌های سرتاسر جهان نیز جایگاهی ویژه ای پیدا کرده است.

روغن زیتون هم برای غذاهای سرد مانند سالاد و پاستا و هم برای سرخ کردن، تفت‌دادن و پخت کردن استفاده می‌شود.

روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های پخت و پز است. دارای محتوای بالایی از چربی های تک غیراشباع است که کلسترول بد LDL و اسیدهای چرب امگا 9 را کاهش می دهد که باعث کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب می شود.

اگر دنبال انواع روغن زیتون هستید اینجا کلیک کنید

انواع روغن زیتون

رنگ و طعم روغن زیتون بسته به رسیده بودن زیتون، آب و هوا، نوع خاک و تولیدکننده آن متفاوت است.

انواع روغن زیتون

روغن زیتون دارای انواع مختلفی است

رنگ روغن زیتون می تواند از سبز تیره تا تقریباً شفاف متفاوت باشد، این به فرآیند تصفیه بستگی دارد و شاخص خوبی برای طعم نیست.

روغن زیتون با کیفیت خوب غلیظ تر از محصولات تصفیه شده است، اما خیلی غلیظ نیست.

روغن زیتون بکر، فوق بکر و خالص به سطح اسیدیته روغن و همچنین میزان فرآوری که استفاده می کنند برای استخراج روغن اشاره دارد. قانون کلی این است که هر چه اسیدیته کمتر باشد، بهتر است.
  • روغن زیتون بکر، حرارت نمی دهند و یا از نظر شیمیایی فرآوری نشده است. در عوض آن را از زیتون با روش های مکانیکی استخراج می کنند (با فشردن یا چرخ کردن زیتون ها پس از له شدن به صورت خمیر).
  • روغن زیتون فرابکر بهترین روغن زیتون است که دارای بیشترین مواد مغذی، اسیدیته آن کمتر از روغن زیتون بکر و قوی ترین طعم زیتون است. روغن‌های زیتون بکر و فرابکر نقاط دود کمتری دارند و هنگامی که در طی فرآیند پخت بیش از حد گرم می‌شوند، شروع به تجزیه شدن و ایجاد طعم بد می‌کنند.
  • روغن زیتون خالص پس از اولین فشردن با استفاده از حرارت و مواد شیمیایی از خمیر زیتون فرآوری می شود. از نظر طعم سبک تر و ارزان تر است. مزیت در اینجا این است که طعم خنثی تر و نقطه دود بالاتری دارد.
مطالعه کنید  پودر هسته زیتون برای دام و طیور

نوع فرآیند روغن زیتون

چند عبارت کلیدی وجود دارد که ممکن است روی یک بطری روغن زیتون ببینید که بخواهید رمزگشایی کنید:

  • تصفیه شده : روغن های زیتون تصفیه‌شده پس از پرس، دومین تولید را تجربه می کنند. فرآیند پالایش اغلب شامل وجود گرما یا مواد شیمیایی است. برخی از روغن‌های زیتون تصفیه‌شده انواع دیگری از روغن‌های گیاهی را نیز وارد مخلوط می‌کنند و در نتیجه روغنی با کیفیت پایین‌تر به دست می‌آیند.
  • تصفیه نشده : روغن های زیتون تصفیه نشده بدون هیچ گونه فرآیند استخراج شیمیایی یا حرارتی تولید می شوند و در نتیجه کیفیت بالاتری دارند. ممکن است زیتون ها و روغن حاصل شست، فیلتر و تخلیه شوند.
  • پرس سرد : پرس سرد کمترین تصفیه و طبیعی ترین فرآیند در تولید روغن زیتون است. به این ترتیب روغن های پرس سرد از نظر کیفیت و قیمت بالاتر خواهند بود.

نتیجه گیری

روغن زیتون یکی از محبوب ترین روغن ها در جهان است. بسیاری از خانم ها از این روغن در انواع غذاها استفاده می کنند. این روغن را می توان هم برای غذاهای سرد و هم برای غذاهای گرم استفاده کرد. جدا از طعم، روغن زیتون دارای مواد غنی است.

 

روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *