روغن زیتون

راهنما تشخیص روغن زیتون بکر و فرابکر

راه‌های تشخیص روغن زیتون بکر و فرابکر

راهنما تشخیص روغن زیتون بکر و فرابکر

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین چربی‌ها در جهان هست. با این حال متاسفانه در سال‌های اخیر جعلی بودن روغن زیتون زیاد شده است. روغن زیتون فرابکر و بکر بیش‌ترین اثر رو در سلامتی به همراه دارند. روغن زیتون بکر از زیتون همراه با هسته بدست می آید اما فرابکر بدون هسته زیتون تهیه می شود. با وجود این راه تشخیص روغن زیتون اصل و خالص در نگاه اول کمی دشوار می‌ باشد.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل

  1. آزمایش یخچال
  2. برچسب روی بطری روغن زیتون
  3. آزمایش فتیله و روغن زیتون
  4. توجه به رنگ، بو و مزه روغن زیتون

1. آزمایش یخچال

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون رو در ظرف شیشه‌ای بریزید و اطمینان داشته باشید که ظرف تمیز می باشد. بعد ظرف رو به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بذارید. این به روغن زیتون زمان کافی می‌دهد که به شکل جامد در بیاد؛ بنابراین بهترین مکان یخچال رو که دمای یکسان داره انتخاب کنید.

بعد از این مدت، ببینید به چه حالتی تغییر کرده است. اگر روغن تبدیل به جامد شده است یعنی خالص است و با روغن های دیگر اشباع نشده است، اما اگر مایع بماند به این معناست که روغن زیتون اصل نیست و ناخالصی دارد. با این حال، این روش برای تشخیص روغن زیتون اصلی و فرابکر برای انواع زمستانی معتبر نیست. زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال روغن زیتون هستند تا در زمستان و در قفسه های سرداب یا زیرزمین جامد نشوند. این نوع روغن ها با این ترفند به اشتباه شکست می خورند و ممکن است فقط در یخچال کمی غلیظ شوند نه جامد.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون بکر و فرابکر زیدار

2. برچسب روی بطری روغن زیتون

بسته بندی مخصوص یا نوع بطری محل برداشت و تولید روغن زیتون اصل را نشان نمی دهد. روغن زیتون ممکن است در جای دیگری تولید شود و برای بسته بندی به کشور یا شهر دیگری ارسال شود. به همین دلیل باید به برچسب روی بطری نگاه کنید تا متوجه شوید روغن زیتون مورد نظر در کجا تولید شده است. ضمناً باید کلمه فرابکر روی آن نوشته شود. بنابراین از خرید روغن هایی که برچسب تفاله خالص، سبک یا تفاله زیتون دارند خودداری کنید. زیرا به معنای تصفیه شدن شیمیایی است.

مطالعه کنید  زیتون گیلان،زیتون سبز گیلان

3. آزمایش فتیله و روغن زیتون

یک فتیله را به روغن زیتون آغشته کنید. تشخیص روغن زیتون اصلی با این روش منوط به روشن نگه داشتن آتش و نکشیدن آن است. البته رعایت ایمنی را فراموش نکنید. بنابراین بهتر است این ترفند را در بیرون از خانه با کمک دستکش های نسوز امتحان کنید. فتیله ها را در ظرف روغن به صورت عمودی قرار دهید و سپس با کمک فندک آن را روشن کنید. اگر آتش خاموش شود؛ یعنی روغن بی کیفیت. علاوه بر این، اگر در حالی که روشن است سیگار می کشد. باز هم باید نتیجه بگیرید که روغن زیتون مورد نظر کیفیت خوبی ندارد. یک فتیله روشن بدون دود نکته اصلی برای قبولی در این آزمون است.

4. توجه به رنگ، بو و مزه روغن زیتون

روغن زیتون اصلی باید بوی تازه ای مانند علف یا میوه زیتون داشته باشد. از استفاده از روغن هایی که بوی کپک زدگی، تند یا بی بو دارند خودداری کنید. علاوه بر بو، هنگام چشیدن طعم روغن زیتون، باید نکاتی از طعم علف، میوه و بادام را احساس کنید. اگر طعم روغن کمی تلخ است اما زیاد نیست، همچنین دارای طعم فلفلی است که در پشت گلو احساس می شود و در دهان چرب و مومی نمی ماند، این نشانه خوبی است. راه دیگر تشخیص روغن زیتون اصلی رنگ آن است که باید سبز یا زرد کاهی باشد. این تفاوت رنگ فقط به دلیل مقدار کلروفیل موجود در زیتون هنگام فشرده شدن است.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون بکر و فرابکر زیدار

مطالعه کنید  درمان پوست و مو با استفاد‌ه از روغن زیتون رودبار

نتیجه گیری

روغن زیتون بکر و فرابکر یکی از بهترین و خوشمزه ترین روغن های زیتون است. روغن زیتون فرابکر به دلیل خلوص بالا و فواید فراوان در سرتاسر جهان محبوبیت دارد. خرید از فروشگاه های معتبر یکی از راه های تهیه روغن زیتون اصل است. توجه به موارد فوق باعث افزایش اطمینان شما برای خرید روغن زیتون اصل می شود.

راهنما تشخیص روغن زیتون بکر و فرابکر

راهنما تشخیص روغن زیتون بکر و فرابکر

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *