زیتون پرورده

زیتون پرورده یک دسر خوشمزه گیلانی

زیتون پرورده یک دسر خوشمزه گیلانی

زیتون پرورده یک دسر خوشمزه گیلانی

زیتون پرورده یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین چاشنی های ایرانی است که بیشتر در استان های گیلان (رودبار و طارم) و زنجان تهیه شده و در کنار غذا های اصلی سرو می شود. این زیتون پرورده یک دسر خوشمزه گیلانی

مواد لازم برای تهیه ی زیتون پرورده خوشمزه

زیتون سبز بدون هسته – 500 گرم
مغز گردو – 300 گرم
آب انار – 2 لیوان
آویشن – 1 قاشق غذا خوری
گلپر – 1 قاشق غذا خوری
سبزیجات معطر (گشنیز، جعفری یا چوچاق) – به دلخواه
سیر تاره – 1 بوته

طرزتهیه زیتون پرورده بدون رب انار

زیتون سبز بدون هسته را با گردوی خرد‌شده و آب انار را در ظرفی بریزید و خوب با هم ترکیب کنید، حالا آویشن، گلپر، سیر های که رنده کردید و مقداری سبزیجات معطر را به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

زیتون پروده شما آماده است، 2 تا 3 ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به خورد هم بروند و سپس استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید، می توانید زیتون ها را در ظرف شیشه ای در دارد بریزید و به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگه دارید تا خوشمزه تر شود.

نکات مهم در تهیه زیتون پرورده

برای اینکه رنگ زیتون پروده روشن تر شود، از گردوی بیشتری استفاده کنید.

برای خوشمزه تر شده زیتون پروده می توانید از آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.

فواید و خواص زیتون پروده برای سلامتی بدن

معده و دستگاه گوارش

زیتون پروده حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است که برای تقویت معده و دستگاه گوارش مفید است.

مطالعه کنید  خواص جادویی روغن زیتون برای مو
لاغری و کاهش وزن

مصرف زیتون پروده به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

پوکی استخوان

زیتون پروده خواص ضد التهابی قوی دارد و مصرف خطر ابتلا به التهاب مفاصل و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

سرطان

زیتون پروده به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

دوران بارداری

درست است که مصرف زیتون سبز و سیاه در دوران بارداری برای درمان کم خونی مفید است اما توصیه می شود که زنان باردار برای مصرف زیتون پرورده با پزشک متخصص مشورت کنند.

دیابت و قند خون

مصرف زیتون برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید می باشد اما توصیه می کنیم که افراد مبتلا به دیابت برای مصرف زیتون پروده با پزشک خود مشورت کنند.

پوست و مو

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در زیتون پرورده به سلامت پوست و مو کمک می کند.

تسکین درد با زیتون پرورده

زیتون، یا به عبارت دقیق‌تر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در زیتون، به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن آن‌ها شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی است که بسیار شبیه به خواص دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند. خوب است اشاره کنیم که حدود ۵۰ گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی موجود دارد که شبیه به ۱۰ دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد

زیتون پرورده مفید برای افراد مبتلا به آلرژی

خواص ضدالتهابی زیتون باعث می‌شود که حتی افراد مبتلا به آلرژی بتوانند از خواص زیتون بهره ببرند. عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین که منجر به کاهش واکنش‌های آلرژیک می‌شوند به این افراد کمک کنند. به همین دلیل شما باید زیتون را به عنوان غذا ضد آلرژی در برنامه غذایی خود جای دهید. زیتون همچنین می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و به کاهش اثرات بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم کمک کند.

مطالعه کنید  طرز تهیه زیتون شور خانگی
زیتون به عنوان منبع آهن

هر نوع زیتون، به ویژه زیتون سیاه، سرشار از آهن است. توانایی سلول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن در سراسر بدن در راه مناسب وابسته به حضور آهن در خون است. اگر شما از کمبود آهن رنج می‌برید، بافت‌های شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و شما به زودی شروع به احساس ضعف و سرما می‌کنید. آهن برای فرآیند تولید انرژی در بدن ما ضروری است. علاوه بر این، عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌ها و سیستم ایمنی بدن بستگی به مقدار کافی آهن موجود در بدن ما دارد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *