زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پرورده

زیتون پرورده

زیتون پرورده یکی از پرطرفدار ترین چاشنی های کنار غذا به شمار می‌رود که برای اولین بار در استان گیلان ابداع شد‌ه. زیتون پرورده اصل به شهر‌های شمالی نظیر رودبار و گیلان متعلق است و شما می‌توانید این چاشنی خوش طعم را در منزل به راحتی تهیه کنید و نیازی نیست درگیر قیمت بالای زیتون پرورده شوید. در طرز تهیه پرورده از زیتون و مغز گردو و رب انار و پودر نعناء و آبلیمو و پودر آویشن و روغن زیتون و دانه انار خشک استفاده می‌شود که در ادامه ما تمامی مراحل طرز تهیه زیتون پرورده را اموزش می‌دهیم.

تاریخچه‌ی زیتون پرورده

زیتون پَرورده، گونه‌ای خوراک تهیه‌شده از زیتون و مواد دیگر مانند گردو، رب انار، گلپر، آب انار، دانه‌های انار و … است. این فراورده در ایران بیشتر به عنوان چاشنی کنار غذای اصلی استفاده می‌گردد. زیتون پرورده در ایران به هر دو شکل خانگی و صنعتی تولید می‌شود. اصالت این ترکیب از زیتون ها، به استان گیلان مرطبت می‌شود، همچنین نحوه تهیه این چاشنی به نام این استان ثبت ملی شده‌است.

 

مرحله‌ی اول

برای تهیه زیتون پرورده به روش خانگی، به زیتون های بدون هسته و باکیفیت نیاز داریم. در ابتدای کار زیتون های بدون هسته را درون ظرف طرف مناسب میریزیم.  باید در نظر داشته باشید که هرچه که زیتون شما ریزتر باشد؛ طعم و مزه‌ی بهتری خواهید داشت. اما اگر از زیتون شور استفاده می‌کنید، حتما قبل از استفاده آن را به خوبی بشویید تا نمک آن کم شود و بعد از شستشو آن را به ترکیب اضافه کنیم. در ادامه، به پودر مغز گردو نیاز داریم، پس گردو را در خردکن میریزیم و با دستگاه، آن را پودر می‌کنیم.

زیتون بی هسته

زیتون بی هسته

مرحله‌ی دوم

حالا پودر گردو را به همراه روغن زیتون و رب انار به کاسه اضافه میکنیم و باید به خوبی با هم دیگر مخلوط کنیم. بعد از مخلوط کردن مواد، سیر را با دندانه های ریز رنده، رنده می‌کنیم و به  همراه گلپر و نمک به کاسه اضافه می کنیم، بعد از اضافه کردن سیر، این ترکیب باید به خوبی ترکیب شود، تا سیر به طور یکسان در ترکیب پخش شود.

سیر و پودر گردو

سیر و پودر گردو

مرحله‌ی سوم

در ادامه مخلوط نعناع و ریحان را به کاسه اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در صورتی که از رب انار ترش استفاده می کنید می توانید مقداری شکر به کاسه اضافه کنید. حالا که تمام مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شدند، باید سبزی معطر را اضافه کنید. برای سبزی معطر می‌توانید از گشنیز، جعفری و چوچاق استفاده کنید. فقط باید این سبزی‌ها را به خوبی خرد و ریز کرده باشید تا زیر دندان حس نشوند.

سبزیجات

سبزیجات

مرحله‌ی چهارم

کلام آخر

ما در این مقاله روش تهیه زیتون پرورده را به طور کامل شرح دادیم و شما می‌توانید با کمی حوصله این روند را طی کنید و زیتون پرورده‌ای مشابه با پرورده های اصیل رودبار و گیلان نوش جان کنید. برای بعضی از افراد ساخت این ترکیب کمی دشوار است و نمی‌توانند این ترکیب را در خانه درست کنند، اگر جزء این افراد هستید، می توانید از فروشگاه ما زیتون پرورده اصیل گیلانی را تهیه کنید و با غذا های مورد علاقه‌ی خود نوش جان کنید.

مطالعه کنید  زیتون، بهترین نوع زیتون کدام است
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *