روغن زیتون, زیتون

خرید زیتون و روغن زیتون رودبار

خرید زیتون و روغن زیتون رودبار

خرید زیتون و روغن زیتون رودبار

خرید زیتون و روغن زیتون رودبار، به دلیل موقعیت جغرافیایی رودبار که آب و هوای مدیترانه‌ای دارد، خوش طعم ترین زیتون و روغن زیتون رو در کل کشور دارد. بهترین و سالم ترین روش روغن گیری از زیتون، پرس سرد بدون مواد شیمیایی هست که طعم، عطر و خواص روغن زیتون رو حفظ می کنه. تنها راه تشخیص خالص بودن روغن زیتون آزمایش هست. تمام روغن زیتون های عطر گیلان دارای برگه آزمایش هستند.

انواع روغن زیتون

در سال 1959 I.O.O.C (شورای بین‌المللی روغن زیتون) تحت هدایت سازمان ملل متحد باهدف پیشنهاد قوانین و مقررات نظارت بر کیفیت روغن زیتون و ارائه آمار برای قانون‌گذاران تشکیل شد. دفتر مرکزی این شورا در مادرید اسپانیا، مهم‌ترین کشور تولیدکننده روغن زیتون در جهان قرار دارد. به دلیل اینکه اتحادیه اروپا حدود 75٪ روغن زیتون جهان را تولید و مصرف می کنه، قوانین اتحادیه اروپا در مورد کیفیت روغن زیتون مهم‌ترین استاندارد جهانی به‌حساب مباد. مهم‌ترین طبقه‌بندی کیفی روغن زیتون پیشنهادی I.O.O.C به شرح زیر است.

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر زیدار

این روغن زیتون باید از اولین استخراج یا فشار دادن زیتون که از زیتون‌های سالم به‌وسیله دستگاه‌های مکانیکی و در دمای زیر 27 درجه سانتیگراد به دست می‌آید. اسیدیته این روغن زیتون فرابکر (مقدار اسیدهای چرب آزاد که به‌صورت اسید اولئیک بیان می‌شود) نزدیک به صفر درصد و پراکسید آن کمتر از 20 meq / kg است.

ارزش غذایی

این روغن حاوی ویتامین k، ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع نشده کاهش‌دهنده کلسترول، آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول هست که وجودش در رژیم غذایی باعث افزایش چشمگیر سلامتی به‌خصوص در زمینه قلب و عروق می‌شود.

مطالعه کنید  آرایش خود را با روغن زیتون پاک کنید

ارزش خرید

این روغن به دلیل شرایط خاص فراوری و نگهداری گران‌ترین نوع روغن زیتون در دنیاست. اگر جز افرادی هستیم که برای سلامتی حاضرین پول زیادی خرج کنید، خرید این روغن زیتون به شما توصیه می‌شود. (اکثر روغن‌های فرابکر داخل ایران شرایط فرابکر بودن رو ندارد و تقلبی هستند. تشخیص درجه‌بندی روغن زیتون فقط از طریق آزمایش و تعیین اسیدیته امکان پذیر هست.)

روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر زیدار

از نظر استخراج نیز این روغن دارای همان شرایط فرابکر است با این تفاوت که اسیدیته آن بین 0.2 تا 3.3 درصد است. دلایل مختلفی ممکن است باعث بکر شدن روغن زیتون به‌جای فرابکر شدن باشد مانند: تأثیر زیتون در هنگام چیدن، مدت زمان استخراج روغن پس از چیدن، نحوه حمل و نقل، روش صحیح نگهداری روغن در سمت راست. دما و دور از نور همه این عوامل ممکن است کیفیت روغن زیتون را کمی پایین‌تر از فرابکر کند. روغن زیتون بکر با کمی فاصله از روغن زیتون فرابکر از نظر طعم، بو و خواص در رتبه دوم قرار دارد.

ارزش غذایی

این روغن حاوی ویتامین k، ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع نشده کاهش‌دهنده کلسترول، آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول هست که وجودش در رژیم غذایی شما باعث افزایش چشمگیر سلامتی به‌خصوص در زمینه قلب و عروق می‌شود.

ارزش خرید

روغن زیتون بکر از فرابکر ارزان‌تر و همچنین کیفیت خوبی از نظر مزه، عطر، رنگ و خاصیت دارد. تقریباً می‌شود گفت به دلیل کیفیت بالا و خاصیت زیادش برای سلامتی انسان بهترین گزینه از نظر ارزش خرید به‌حساب می‌آید.

روغن لامپانت

اسیدیته این روغن زیتون بیشتر از 3/3% هست. معمولا آلودگی داخل این روغن پیدا می شود و طعم نامناسبی دارد. روغن لامپانت از زیتون های نامناسب و در شرایط روغنگیری نامناسب (نوع برداشت زیتون، زمان برداشت، زمان بین برداشت و روغن گیری، نحوه حمل و نقل و شرایط نگهداری) بدست می آید. متأسفانه مقدار قابل توجهی از روغن زیتون که در داخل ایران مصرف می شود با کیفیت بسیار پایین است.

مطالعه کنید  تفاوت زیتون شور و سرکه ای چیست؟

ارزش غذایی

روغن لامپانت برای مصرف انسان مناسب نیست.

ارزش خرید

ارزش خرید بسیار پایینی نسبت به بکر و فرابکر دارد.

تصفیه شده (بدون بو)

روغن زیتون تصفیه شده (بدون بو)

روغن زیتون تصفیه شده زیدار

روغن زیتونی که از فیلترهای شیمیایی و فیزیکی عبور کرده و طعم، بو، رنگ و خواص آن خنثی شده باشد، تصفیه شده محسوب می شود. این روغن حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین زیتون نیست و رنگ، بو و طعم ندارد. اسیدیته این روغن به طور مصنوعی در صفر درجه تعیین می شود. به طور کلی روغن زیتون لامپانت را تصفیه می کنند تا بتوان آن را مصرف کرد. (تقلب و مخلوط کردن روغن های دیگر با روغن زیتون تصفیه شده اغلب به دلیل از بین رفتن رنگ، بو و طعم در این روغن دیده می شود و تنها با آزمایش می توان میزان خلوص این روغن را تشخیص داد.

ارزش غذایی

این روغن ارزش غذایی پایینی نسبت به فرابکر و بکر دارد و بیشتر برای خواباندن مواد غذایی در روغن مناسب.

ارزش خرید

ارزش خرید این روغن در صورتی که خالص باشد متوسط است. این روغن جایگزین‌های دیگری مانند روغن کنجد دارد که می‌تواند با روغن زیتون آن رقابت کند.

روغن زیتون پومیس

این روغن زیتون در دستگاه تقطیر با استفاده از هگزان یا استخراج هپتان در دمای بالا تولید می‌شود. ماده اولیه این روغن زیتون، روغن لامپانت نیست. این روغن از خمیر زیتون نیمه جامد به نام پومیس که بعد از آسیاب در دستگاه روغن‌گیری باقی‌مانده به دست می‌آید. این خمیر عمدتاً از دانه‌های له شده زیتون تشکیل شده است که هنوز مقداری روغن در آنها باقی‌مانده است. فقط از طریق مواد شیمیایی قابل استخراج است.

مطالعه کنید  ارزش واقعی روغن زیتون رودبار چیست؟

ارزش غذایی

روغن زیتون پومیس حاوی مواد سرطان‌زا هست و برای مصرف انسان مناسب نیست.

ارزش خرید

این روغن فقط باید در صنایع (مثل صنایع آرایشی و بهداشتی) استفاده بشود و نباید به علت قیمت پایین توسط انسان مصرف بشود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *