زیتون

خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

زیتون میوه ای کوچک بیضی شکل با هسته ای سخت و غیرقابل خوردن است که تاریخچه رشد آن به هزاران سال پیش به دریای مدیترانه و کشورهای خاورمیانه باز می گردد که یکی از نوستالژیک ترین درختان کشت شده در جهان و در رده «میوه‌های سنگی» و مربوط به میوه هایی مانند انبه، گیلاس، هلو، بادام و پسته است. زیتون یک ماده مهم در غذاهای سنتی مدیترانه ای است، البته امروزه در سراسر جهان رشد و مصرف می شود. خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

 انواع زیتون در جهان خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

زیتون در سایر نقاط جهان با رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، بنفش و سیاه کاشت و برداشت می‌شود. رنگ‌های متنوع میوه‌ها و سبزیجات به علت رنگدانه‌ها و فلاونوئیدهایی است که درون خود دارند.

1. زیتون سبز

در بین انواع زیتون های دنیا، زیتون سبز معروف ترین و بهترین نوع زیتون است. یکی از قدیمی‌ترین زیتون‌های سبز که در استان‌های شمالی کشور کشت می‌شده و اکنون از بذر آن کمتر استفاده می‌شود، زیتون ماری است. مردم قدیم گیلانی با زیتون کم چرب، بلند و پرخاصیت آشنایی زیادی دارند. در حال حاضر انواع زیتون های گوشتی با پوست روشن تر و یکنواخت جایگزین زیتون ماری شده اند و به ندرت می توان نوع نوستالژیک آن یعنی زیتون سبز ماری را در مغازه ها و فروشگاه ها یافت.

2. زیتون سیاه

این نوع در بین انواع زیتون در ایران وجود ندارد. زیتون سیاه با برندهای مختلفی وارد ایران می شود و به دو دسته تقسیم می شود:

  • انواع زیتون ها متعلق به اسپانیا و ایتالیا هستند و از جمله اقلام وارداتی هستند که از طریق ترکیه به مرزهای ایران می رسند. این زیتون کاملا طبیعی است و اگر این نوع را دوست دارید باید سعی کنید این نوع زیتون با کیفیت را خریداری کنید.
  • در نوع دوم همین زیتون سبز را در ترکیب با مواد شیمیایی سیاه می کنند که به دلیل رنگ و ترکیب صنعتی غیر مجاز بهتر است مصرف نشود. توصیه می شود خانم های باردار، کودکان و افرادی که از بیماری ها و ناراحتی های خاصی رنج می برند در صورت عدم اطمینان از کیفیت زیتون سیاه از مصرف آن خودداری کنند. هیچ راهی برای تشخیص این دو نوع زیتون وجود ندارد. تنها راه حل استفاده از برندهای معتبر و متخصص در این زمینه است.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

3. زیتون زرد

این زیتون از خانواده درختان متوسط و کوتاه است. در شرایط آب و هوایی و خاک مساعد وزن هر دانه زرد زیتون به 8 گرم می رسد. بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه، در مناطق گرمسیری مانند شیراز، کازرون کرمانشاه، طارم زنجان، رودبار، منجیل، لوشان، گنجه و سایر مناطقی که ارتفاع آنها از سطح دریا بالاتر از 1000 متر است، کشت این گیاه زیبا انجام می شود. از این زیتون در گروه زیتون های خوراکی ایران برای مصارف کنسروسازی، تهیه روغن زیتون و به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود.

4. زیتون قرمز و بنفش

این دو نوع زیتون در واقع سبک تبدیل زیتون از سبز به زرد است، این زیتون روی درخت از زرد و سپس قرمز و در نهایت بنفش تغییر رنگ می دهد. بعد از شیرین شدن می توانید از این نوع زیتون در انواع سالادها و غذاها استفاده کنید. در کنار غذا، چاشنی خوش رنگ و خوشمزه هم هست. به طور کلی ارزش غذایی همه زیتون ها مشابه است. خواص این دو نوع زیتون مانند زیتون سبز و سیاه است. اما در برخی یافته ها ثابت شده است که در تبدیل زیتون از سبز به زرد و سپس از زرد به قرمز، اشباع اضافی رخ می دهد و بهتر است در مرحله نهایی بنفش تیره چیده شود. در این مرحله کیفیت زیتون نیز بهبود می یابد.

مطالعه کنید  زیتون گیلان، مزایایی زیتون برای لاغری

انواع زیتون در ایران

انواع زیتون رودبار

زیتون خوشمزه و سوپر ویژه زیدار

برخی ارقام زیتون که بیشترین کشت را در انواع زیتون در ایران دارند عبارتند از:

زرد : این رقم بیشترین سطح زیر کشت زیتون را در ایران تشکیل می‌دهد.

روغنی : از لحاظ سطح زیر کشت دومین رقم را در کشور تشکیل می‌دهد که مبدا این رقم ایران است.

مـاری : مبدا این رقم ایران می‌باشد. وزن میوه این رقم حداکثر به 3 گرم می رسد.

شـنگه : نام دیگر این رقم زیتون سنگی یا شنگ زه است و در برخی جاها به آن گلوله زیتون نیز می گویند. این رقم قوی، بزرگ و در حال رشد است. میوه آن بزرگ، بیضی شکل و تقریباً شبیه گونه ماری است. سطح زیر کشت این رقم در منطقه رودبار و طارم 4 درصد کل زیرکشت زیتون است.

فیشـمی : این رقم با شاخه و برگ فراوان در ایران و فارس کشت می شود. میانگین وزن میوه آن 5 گرم و میانگین وزن هسته آن 0.75 گرم است. شکل میوه این رقم بیضی (دوکی) است و برای کنسرو کردن استفاده می شود اما روغن مرغوبی نیز تولید می کند.

دزفول : این رقم زیتون با توجه به سابقه کشت در باغات قدیمی منطقه شمال خوزستان (دزفول، شوشترو و شوش) مهمترین رقم زیتونی است که برای توسعه در مناطق گرم پیشنهاد شده و با شرایط این منطقه تطبیق داده شده است.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

خواص زیتون خرید و فروش زیتون رودبار از مرغوب ترین خوراکی گیلان

با 22 خواص شگفت انگیز زیتون برای سلامتی و درمان آشنا شوید.

1. بهبود سلامت قلب

رادیکال های آزاد و کلسترول به رگ های خونی آسیب می رسانند و منجر به رسوب چربی در رگ ها می شوند. این باعث افزایش خطر حملات قلبی می شود. چربی های سالم موجود در زیتون به کاهش کلسترول و کاهش فشار خون کمک می کند و در نهایت به سلامت قلب کمک می کند.

2. کاهش کلسترول

بیشتر کالری موجود در زیتون از چربی است، اما این چربی ها تک غیراشباع و سالم هستند. اسیدهای چرب موجود در زیتون مانند اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک به کاهش کلسترول بد در بدن و افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

3. کاهش فشار خون

مطالعات نشان داده است که وقتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا زیتون را به رژیم غذایی کم‌چرب خود اضافه می‌کنند، پس از 6 ماه دیگر نیازی به مصرف داروهای فشار خون ندارند یا حداقل مصرف داروهایشان کاهش می‌یابد.

4. کاهش وزن

چربی های سالم موجود در زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند. مصرف زیتون می تواند چربی داخل سلول های چربی را تجزیه کند، چربی شکم را کم می‌کند و حساسیت به انسولین را کاهش خواهد کرد. بر اساس تحقیقات افرادی که زیتون مصرف می کنند معمولا کالری کمتری مصرف می کنند و احتمال اضافه وزن کمتری دارند. آزمایش خون همچنین نشان داده است که افرادی که زیتون مصرف می کنند سطح سروتونین بیشتری در خون خود دارند: سروتونین هورمونی است که با احساس سیری مرتبط است. زیتون همچنین به تحریک تولید ماده شیمیایی به نام آدیپونکتین کمک می کند که تأثیر مثبتی بر چربی سوزی دارد.

مطالعه کنید  روغن زیتون چیست، چطور بدست می آید؟

بررسی در این زمینه نشان داده است که خوردن 10 عدد زیتون قبل از غذا اشتها را تا 20 درصد کاهش می دهد. چربی های سالم موجود در زیتون هضم را کند می کند و تولید مواد شیمیایی را تحریک می کند که سیگنال های سیری را به مغز می فرستند.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

5. پیشگیری از سرطان

زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، بنابراین راهی بالقوه برای پیشگیری از سرطان است. استرس اکسیداتیو یا التهابات عامل بیشتر سرطان ها هستند. در آزمایشات ثابت شده است که زیتون می تواند چرخه زندگی سلول های سرطانی سینه، روده بزرگ و معده را مختل کند.

6. کاهش درد

از قدیم الایام از زیتون در مسکن ها استفاده می شده است و شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد می توان از زیتون برای تسکین دردهایی مانند سردرد استفاده کرد. زیتون حاوی ترکیباتی به نام اولئوکانتال است که یک عامل التهابی است و اثری مشابه ایبوپروفن دارد.

7. بهبود سلامت سیستم گوارش

مصرف زیتون به دلیل داشتن فیبر به حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

8. منبع غنی آهن

یک فنجان زیتون حاوی 3.3 میلی گرم آهن است که 25 درصد از نیاز روزانه توصیه شده به آهن را تامین می کند. آهن برای تولید گلبول های قرمز ضروری است و در نتیجه از کم خونی، خستگی و گیجی جلوگیری می کند.

9. بهبود سلامت چشم

زیتون برای سلامت چشم نیز مفید است. یک فنجان زیتون حاوی 10 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A است که به حفظ سلامت چشم کمک می کند. این ویتامین دید در شب را بهبود می بخشد و از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و آب سیاه جلوگیری می کند.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

10. افزایش سطح گلوتاتیون در خون

یک مطالعه نشان داد که خوردن تفاله زیتون به طور قابل توجهی سطح گلوتاتیون خون را افزایش می دهد. این ترکیب یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های بدن است.

11. منبع غنی ویتامین E

ویتامین E را یک آنتی اکسیدان بالقوه می دانند. بنابراین از آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری می کند. همچنین تولید گلبول های قرمز را بهبود می بخشد و به سلامت رگ های خونی کمک می کند.

12. کاهش  آلرژی

کاهش آلرژی یکی دیگر از فواید زیتون است. عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین در بدن عمل می کند. این ماده غذایی می تواند واکنش هیستامینی را که هنگام واکنش بدن به مواد حساسیت زا رخ می دهد، کاهش دهد. این واکنش همان چیزی است که باعث می شود هنگام تجربه آلرژی، علائم ناخوشایندی را تجربه کنیم.

13. مبارزه با استرس اکسیداتیو

زیتون دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی از جمله اولئوروپئین است. این ترکیب از آسیب رادیکال های آزاد به بافت ها و جلوگیری می کند و در نتیجه از پیری و بیماری جلوگیری می کند.

14. جلوگیری از لخته شدن خون

زیتون از لخته شدن خون جلوگیری می کند. این ماده غذایی سرشار از ترکیبات مفید برای قلب به نام فنل است که می تواند خطر لخته شدن خون را در افراد مبتلا به کلسترول بالا کاهش دهد. در یک مطالعه، به 21 فرد مبتلا به کلسترول بالا صبحانه ای شامل نان حاوی روغن زیتون حاوی فنل یا نان با روغن زیتون که فنل از آن استخراج شده بود داده شد. 2 ساعت بعد از صبحانه، گروهی که روغن زیتون را با فنل مصرف کردند سطح آنتی ژن فاکتور v11 کمتری داشتند. این آنتی ژن باعث لخته شدن خون می شود.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

15. افزایش باروری

در زیتون سطح بالاتری از چربی‌های تک غیراشباع وجود دارد. افرادی که زیتون را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند، 3.5 برابر شانس بارداری موفق‌تری دارند.

مطالعه کنید  طرز تهیه خورشت خوشمزه مرغ و زیتون لبنانی

16. ارتقای سیستم ایمنی بدن

زیتون از راه های مختلفی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. این غذا مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب را برای بدن فراهم می کند که با التهاب و آسیب مبارزه می کند. هنگامی که سیستم ایمنی به طور مطلوب کار می کند، بدن می تواند با ویروس ها و باکتری های مضر بالقوه مبارزه کند.

17. تقویت کننده قوای جنسی

زیتون سبز و سیاه به عنوان یک داروی مقوی جنسی شناخته می شود. زیتون سبز مردان را از نظر جنسی قدرتمند می کند و زیتون سیاه میل جنسی را در زنان افزایش می دهد. 

18. افزایش دهنده حافظه

زیتون حاوی پلی فنول ها، مواد شیمیایی طبیعی است که استرس اکسیداتیو در مغز را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه زیتون می تواند حافظه را تا 25 درصد افزایش دهد. این تاثیر می تواند در درمان بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل قابل توجه باشد.

19. پیشگیری از زخم معده

یکی از فواید مهم زیتون پیشگیری از زخم معده است. در اسپانیا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد زیتون می تواند به پیشگیری و درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، که یکی از علل شایع التهاب معده و زخم معده است، کمک کند. این مطالعه نشان داد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در زیتون علیه باکتری هایی که پوشش معده را تخریب می کنند، عمل می کند.

20. تقویت کننده مفاصل و استخوان

در زیتون خواص ضد التهابی اسیدهای چرب، ویتامین E و پلی فنول ها وجود دارد که می تواند به کاهش شدت آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک کند. این بیماری های التهابی اغلب توسط رادیکال های آزاد ایجاد می شوند و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون به مبارزه با آنها کمک می کند.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون رودبار زیدار

21. بهبود سلامت پوست و مو

زیتون برای پوست و مو نیز مفید است. وجود اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان هایی در زیتون سیاه می تواند به حفظ و تغذیه پوست کمک کند. ویتامین E موجود در زیتون پوست و مو را برابر نور خورشید محافظت کرده و با پیری زودرس مبارزه می کند. تحقیقات نشان داده است که اسید اولئیک موجود در زیتون می تواند چین و چروک را تا حدود 20 درصد کاهش دهد. برای داشتن چهره ای سالم و پرانرژی صورت خود را با آب گرم بشویید و چند قطره روغن زیتون را روی صورت خود بمالید.

22. کنترل اشتها

اگر چند عدد زیتون قبل از غذا بخورید می توانید اشتهای خود را کنترل کنید. زیرا اسیدهای چرب غیراشباع موجود در زیتون های سالم روند هضم را کند می کند و هورمونی را تحریک می کند که پیام سیری و رضایت را به مغز می فرستد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *