زیتون

انواع زیتون در بازار ایران

انواع زیتون در بازار ایران

انواع زیتون در بازار ایران

امروزه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود، اما برای اولین بار در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شهرت خود را پیدا کرد. زیتون در ایران قدمت طولانی دارد، برخی پیدایش زیتون در ایران را به دو هزار سال پیش در منطقی در رودبار گیلان نسبت می دهند. کاشت زیتون در ایران با توجه به مناطق مختلف آب و هوای دارای انواع زیادی است.

انواع زیتون در ایران

در ایران انواع زیتون وجود دارد که ما به بررسی مهمترین زیتون های موجود در بازار می پردازیم.

  1. زرد
  2. روغنی محلی
  3. ماری
  4. فیشمی
  5. بربر
  6. دزفول
  7. زاهدی
  8. دکل
  9. خستاوی
  10. روغنی گرگان
  11. خرم آباد
  12. شنگه

بیشتر بدانید : مشاهده انواع زیتون زیدار

1. زیتون زرد

این زیتون بزرگترین سطح زیر کشت زیتون در ایران را تشکیل می دهد. خاستگاه این رقم ایران است. شکل میوه نسبتاً کروی و وزن متوسط آن 4 تا 5 گرم و وزن هسته آن 0.4 تا 0.6 گرم است. رقمی پرمحصول بوده و متوسط عملکرد در هکتار به 8 تن می رسد. این رقم دو منظوره است و روغن آن حدود 23-21 درصد است.

2. زیتون روغنی محلی

از نظر سطح زیر کشت دومین رقم کشور است. خاستگاه این رقم ایران است. میانگین وزن میوه آن 5 تا 4 گرم و وزن هسته آن 0/4 تا 0/5 گرم است. شکل میوه کشیده نامتقارن و دارای نوک برجسته در انتهای آن است. عملکرد این رقم بالا و حدود 8 تن در هکتار است. این رقم با 27 تا 29 درصد روغن، بیشترین راندمان استخراج روغن را دارد.

3. زیتون ماری

زیتون ماری

زیتون ماری از لذیذترین زیتون ها است

خاستگاه این رقم ایران است. وزن میوه این رقم حداکثر به 3 گرم می رسد. وزن هسته 0.4 تا 0.5 گرم است. ماری اولین نوع قابل برداشت است. عملکرد این رقم حدود شش تن در هکتار است. این زیتون بیشتر به عنوان کنسرو زیتون استفاده می شود.

مطالعه کنید  طرز تهیه قارچ شکم پر با گوجه و زیتون

4. زیتون فیشمی

این رقم زیتون به شکل بیضی و وزن بین 4 تا 6 گرم و هسته آن 0.8 گرم است. عملکرد این رقم بالغ بر 10 تن در هکتار است که بیشتر برای کنسرو استفاده می شود.

5. زیتون بربر

وزن این رقم زیتون 3/3 گرم و شکلش کروی که مناسب برای جنوب کشور است. عملکرد این رقم پر محصول بالغ بر 40/6 تن در هکتار است. زمان برداشت در نیمه آبان و برای تهیه روغن استفاده می شود.

6. زیتون دزفول

این رقم زیتون به شکل کروی و وزنش 6 گرم که مناسب برای جنوب کشور است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 18 تا 20 تن در هکتار است. زمان برداشت در نیمه آبان و دومنظوره استفاده می شود.

7. زیتون زاهدی

وزن این رقم زیتون 6 گرم و شکلش کروی که مناسب برای جنوب کشور است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 37/5 تن در هکتار، زمان برداشت در نیمه مهر و برای تهیه روغن استفاده می شود.

8. زیتون دکل

این رقم زیتون به شکل کروی و وزنش 5/3 گرم که مناسب برای جنوب کشور است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 37 تن در هکتار و زمان برداشت در اوایل آبان می باشد.

9. زیتون خستاوی

وزن این رقم زیتون 4/8 گرم و شکلش کروی است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 40 تن در هکتار و زمان برداشت در اوایل آبان می باشد.

10. زیتون روغنی گرگان

این رقم زیتون به شکل بیضی و وزنش 4/5 گرم است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 22 تن در هکتار، زمان برداشت در اواخر آبان و برای تهیه روغن استفاده می شود.

مطالعه کنید  درمان خانگی دیابت با برگ زیتون

11. زیتون خرم اباد

وزن این رقم زیتون 3/3 گرم و شکلش تخم مرغی است. عملکرد این رقم خوب بالغ بر 41 تن در هکتار و زمان برداشت در اواخر آبان می باشد.

12. زیتون شنگه

این رقم زیتون به شکل بیضی و وزن بین 4 تا 5 گرم دارد. عملکرد این رقم پر محصول بالغ بر 20 تا 24 تن در هکتار است که بیشتر برای کنسرو استفاده می شود.

نتیجه گیری

معمولا همه برای تزئین سفره از زیتون خوراکی استفاده می کنند و از فواید زیتون برای سلامت بدن تا حدودی آشنا هستند. شناخته شده ترین انواع زیتون در بین مردم زیتون زرد روغنی و ماری است که طعم بسیار لذیذ و دلچسبی دارد.

انواع زیتون در بازار ایران

انواع زیتون در بازار ایران

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *