روغن زیتون

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

روغن زیتون یکی از بهترین و البته طبیعی ترین روغن های موجود در بین محصولات غذایی است که از فشرده کردن دانه‌های زیتون به دست می‌آید. فواید فوق العاده روغن زیتون برای تندرستی و سلامت به اثبات رسیده است. روغن طبیعی قرن ها به عنوان یکی از مواد پر ارزش در سبد غذایی انسان ها قرار گرفته است. خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

خواص روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر اینکه یک وعده غذایی سالم و سبک یا طعم دهنده غذا مانند سالاد است، حاوی مواد مغذی است که خواص درمانی نیز دارد.خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

تقویت حافظه

یکی از مواد مفید برای سلامت مغز و افزایش حافظه، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که در روغن زیتون وجود دارد.

رفع مشکلات گوارشی

روغن زیتون برای دستگاه گوارش و روده ها بسیار مفید است. این روغن به تحریک سیستم گوارشی کمک می کند و غذا را به آرامی در روده ها حرکت می دهد. در واقع، چون در روغن زیتون چربی تک غیراشباع به وفور پیدا می شود، به حرکت بهتر غذا در بدن کمک می کند. به همین دلیل ترکیب یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری لیمو یبوست را درمان می کند.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون رودبار زیدار

جلوگیری از بیماری قلبی

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر مصرف کنید تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش یابد. از آنجا که چربی موجود در این روغن از نوع مفید است مضرات روغن‌های رایج در گرفتگی عروق و افزایش کلسترول را ندارد که می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید باشد.

مناسب برای برخی از سرطان ها

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توانند آسیب اکسیداتیو را به عنوان یکی از محرک های اصلی سرطان کاهش دهند. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن ممکن است به محافظت از بدن در برابر التهاب، آسیب اکسیداتیو و تغییرات اپی ژنتیک کمک کنند. روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان روده بزرگ نیز کمک کند.

روغن زیتون برای پوست

ویتامین های موجود در روغن زیتون A، D، E و K هستند که هر کدام به نوعی پوست را بهبود می بخشند. هدایت این بسته ویتامین ها با ویتامین E است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. تولید زیاد رادیکال های آزاد می تواند باعث سرطان شوند.

مطالعه کنید  زیتون، بهترین نوع زیتون کدام است

کنترل دیابت نوع ۲

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که اثربخشی انسولین کاهش یابد. انسولین هورمونی است که گلوکز را از خون به سلول ها منتقل می کند. یکی دیگر از خواص روغن زیتون این است که ترکیبات فنلی آن به متابولیسم گلوکز کمک می کند و حساسیت و اثربخشی به انسولین را بهبود می بخشد. همچنین مصرف روغن زیتون در بیماران دیابتی باعث کاهش هموگلوبین گلیکوزیله و سطح گلوکز ناشتا در پلاسما می شود.

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون با نفوذ به ساقه مو و حفظ رطوبت، نرمی و لطافت را برای مو به ارمغان می آورد. این روغن یک نرم کننده طبیعی است و می تواند موهای مجعد (مواج) یا آسیب دیده را نرم و براق کند. روغن زیتون حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان و مواد ضد میکروبی است که می تواند به داشتن موهایی سالم کمک کند و همچنین می تواند در روند رشد مو بسیار موثر باشد.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون رودبار زیدار

درمان افسردگی

چربی های سالم موجود در روغن زیتون از سیستم عصبی مرکزی حمایت می کند، به عملکرد صحیح اعصاب کمک می کند و سطح سروتونین (هورمون شادی) را در بدن افزایش می دهد. بیشتر داروهای ضد افسردگی نیز به تولید سروتونین در بدن کمک می کنند.

تسکین درد

روغن زیتون به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد می تواند التهاب بدن را کاهش دهد. بنابراین مصرف مداوم این روغن برای بیماران مبتلا به آرتریت، نقرس و بیماری های روماتیسمی توصیه می شود. همچنین این روغن می تواند درد و التهاب مفاصل، عضلات، قسمت های آسیب دیده تاندون ها و سایر اندام های بدن را بهبود بخشد.

روغن زیتون باعث کاهش وزن

با مصرف روغن زیتون کشش ماهیچه‌های حلقوی در پایین معده کاهش می‌یابد. حرکت توده‌های غذایی به سمت روده با سرعت کمتر و تأخیر انجام می‌شود. بنابراین محتویات معده به آرامی وارد روده شده و فرد در مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کند. درنهایت روغن زیتون فرابکر باعث کاهش وزن افراد چاق می‌گردد.

خواص روغن زیتون برای مردان

روغن زیتون کمک به بهبود سیگنال دهی اکسید نیتریک در اسپرم می کند. وقتی روغن زیتون مصرف می کنید کلسترول را در غشای دولایه کاهش می دهد. اکسید نیتریک باعث تحرک کافی به اسپرم می شود که بسیار مهم است. روغن زیتون کیفیت اسپرم را با بهبود سیگنال دهی اکسید نیتریک افزایش می دهد. ماساژ روغن زیتون گردش خون را در اعضای بدن بهبود می بخشد و می تواند رابطه جنسی را بهبود بخشد.

مطالعه کنید  طبع و خاصیت واقعی روغن زیتون رودبار در چیست؟

درمان آلزایمر

روغن زیتون فرابکر باعث ادغام بهتر سیناپس ها و افزایش در فعالیت اتوفاگی سلول های عصبی می شود. سیناپس ها بخش هایی از سلول های مغز هستند که ارتباط بین سلول های عصبی را تسهیل می کنند. وقتی روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی قرار می دهید به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک زیادی خواهد کرد. روغن زیتون فرابکر سرشار از اولئوکانتال است که می تواند به کند کردن پیشرفت آلزایمر کمک کند.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون رودبار زیدار

محافظت از کبد

در مولکول های موجود در روغن زیتون فرابکر ترکیبات MUFA و فنلی وجود دارد. این ترکیبات از استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین، التهاب و سایر تغییراتی که باعث آسیب به کبد می شود جلوگیری می کند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یا استئوپروز به معنای کاهش تراکم در استخوان ها است که می تواند منجر به نازک شدن بافت و افزایش احتمال شکستگی استخوان، به ویژه در گردن، استخوان ران و مهره های کمر شود. کاهش تراکم و استحکام استخوان یک فرآیند مرتبط با سن، طبیعی و پایدار در زیست شناسی انسان است که مردان و زنان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد.

ترکیب هیدروکسی تیروزول و اولئوروپئین رسوب کلسیم و رشد استخوان را افزایش می دهد که از پوکی استخوان جلوگیری می کند. اگر در معرض خطر پوکی استخوان هستید، مقدار مناسبی روغن زیتون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سرطان سینه

روغن زیتون فعالیت سلول های سرطانی را کاهش می دهد و از تقسیم بی رویه سلول ها و رشد تومورهای بدخیم جلوگیری می کند. زنانی که روغن زیتون را در رژیم غذایی خود قرار می دهند 62 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

کاهش علائم سندروم متابولیک

سندرم متابولیک بیماری است که با گروهی از عوامل خطر افزایش خواهد یافت. چاقی، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا برخی از عوامل زمینه ساز بروز این سندرم هستند. مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه احتمال بروز علائم سندرم متابولیک مانند قند خون، التهاب، تری گلیسیرید یا چربی خون و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می دهد. در عین حال، سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب را افزایش می دهد.

مطالعه کنید  خوراک خوشمزه برای شام کریسمس با زیتون و روغن زیتون

درمان رماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که ایجاد تغییر شکل و درد در مفاصل می کند. روماتیسم باعث می شود سلول های ایمنی به اشتباه به سلول های طبیعی حمله کنند. ترکیب روغن زیتون با روغن ماهی بسیار مفید برای بیماری روماتسیم است. در واقع ترکیبی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 با خواص ضد التهابی تولید می شود. محقیقن این ترکیب را در کاهش دردهای روماتیسمی مفاصل تایید کرده اند. این ترکیب پر فایده به تقویت مچ دست و جلوگیری از خشکی و سفت شدن مفاصل در هنگام صبح نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر بدانید : مشاهده روغن زیتون رودبار زیدار

پشتیبانی از میکروبیوم سالم

باکتری ها که عموم آشنا هستیم با بیماری ارتباط دارند، اما برخی دیگر از این باکتری ها وجود دارند برای سیستم ایمنی، قلب، وزن و بسیاری از جنبه های دیگر سلامتی شما بسیار مهم هستند. پلی فنول های موجود در روغن زیتون می تواند التهاب دستگاه گوارش را کاهش دهد و باعث رشد باکتری های خوب شود. طبق گفته محققان خوردن یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر می تواند باکتری های سالم روده بزرگ افزایش دهد.

روغن زیتون برای سلامت ناخن ها

یکی از فواید زیبایی فوق العاده روغن زیتون این است که ناخن های شما را تقویت می کند. برای جلوگیری از شکستن و لب پر شدن ناخن هایتان می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

کلام پایانی

روغن زیتون یکی از مفیدترین روغن های جهان است که قرن هاست به دلیل خواص آن مورد استفاده قرار می گیرد. به شما پیشنهاد می کنیم از روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

خواص روغن زیتون برای درمان بیماری و سلامتی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *