زیتون

فواید زیتون برای یبوست چیست؟

فواید زیتون برای یبوست چیست؟

فواید زیتون برای یبوست چیست؟

اجابت مزاج یا دفع نیز یکی از فرآیندهای طبیعی بدن است که باید پس از مصرف غذاها به صورت عادی و به دفعات اتفاق بیفتد. مدفوع باید حالت و رنگ و بوی طبیعی داشته باشد. در صورتی‌که چند روز متوالی عمل دفع انجام نشود، باید با درمان‌های خانگی اقدام به رفع مشکل نمایید. بر‌اساس مطالعات و تحقیقات پزشکی تنها دفع مدفوع نشانه عدم یبوست نیست؛ بلکه مدفوع سفت و خشک نیز نشانه‌های جدی‌تری از یبوست است که باید درمان مناسبی برای عادی‌شدن شرایط انجام شود. فواید زیتون برای یبوست چیست

روغن زیتون به صورت تخصصی در درمان یبوست نقش دارد و به طرق مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. اگر بروز یبوست به‌کرات برای شما اتفاق می‌افتد، باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنید. می‌توانید از میوه‌ها و سبزی‌های بیشتری در وعده‌های غذایی استفاده و فیبر بیشتری را وارد سیستم تغذیه کنید. دانه‌های روغنی زیتون نیز به عنوان چاشنی بسیار مفید در سفره غذا توصیه می‌شود. از‌جمله خواص انواع زیتون این است که فیبر بالایی دارد و روده‌ها را نرم و هضم را آسان می‌کند.

 

دلایل اصلی بروز یبوست چیست؟

علاوه بر بی‌تحرکی و عدم مصرف صحیح مواد غذایی عواملی نیز وجود دارند که ناخواسته به عارضه یبوست دچار می‌شوید. در این بین کودکان و افراد مسن قشر آسیب‌پذیرتری در این بیماری به‌ شمار می‌روند. به طور قطع پیشگیری از این رخداد بهتر از متوسل‌شدن به شیوه‌های درمانی است. قبل از اینکه به اثرات زیتون برای یبوست بپردازیم، باید بدانید در برخی از دوران‌های زندگی، هنگام مصرف داروهای روتین یا در بیماری‌های مختلف ممکن است با یبوست مواجه شوید که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

مطالعه کنید  طرز تهیه ترشی قارچ زیتون 

افراد باردار در دوران بارداری با تغییراتی در روند گوارش مواجه می‌شوند. یکی از مشکلات شایع این دوران یبوست عنوان می‌شود. بهتر است بدانید که زیتون برای زن باردار نیز فواید بی‌شماری ازجمله تعدیل مزاج را به همراه دارد.
بیماری‌های مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، سرطان روده، تومورها، سکته و سندروم روده تحریک‌پذیر نیز منجر به خشکی مزاج می‌شود.
انجام اعمال جراحی، استراحت‌های طولانی در بستر و عدم تحرک به بروز یبوست کمک می‌کند.
داروهای ادرارآور، داروهای مختص درمان افسردگی، داروی ضد فشار خون بالا، داروهای کاهنده چربی خون، برخی مسکن‌ها، مکمل‌های آهن و داروهای ضداسیدی نیز به یبوست دامن می‌زند.

 

سه قانون کلی برای رفع دائمی ‌یبوست و عادی‌شدن شرایط

طب سنتی و علم نوین پزشکی، مطالعات بسیاری برای درمان یبوست انجام ‌داده و به نتایج خوبی دست پیدا کردند. بسیاری از داروهای گیاهی یا شیمیایی برای رفع مشکل یبوست وجود دارد. به دنبال بروز این مشکل باید چه اقدامی ‌انجام دهید؟ آیا مصرف مواد غذایی سالم از‌جمله زیتون برای یبوست کفایت می‌کند؟ در این مجال سه شیوه کلی را یادآوری می‌کنیم. از این سبک در زندگی بهره بگیرید و برای همیشه با این مشکل خداحافظی کنید.

روزانه خود را موظف به نوشیدن آب و مایعات کافی کنید. مایعات گرم یا سرد را با‌توجه به ذائقه خود مصرف کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید میزان آب مصرفی بدن در 24 ساعت شبانه‌روز کمتر از دو لیتر باشد.
مصرف موادغذایی حاوی فیبر را فراموش نکنید. خوراکی‌های حاوی فیبر جریان روده را تسهیل می‌کند، آب بیشتری در بافت غذاها باقی می‌ماند و در نتیجه عمل دفع راحت‌تر انجام می‌شود.
پیاده‌روی و ورزش روزانه را با برنامه‌ریزی در ساعات شبانه‌روز نهادینه کنید. نرمش و حرکات هوازی به عملکرد بهتر هضم و دستگاه گوارش منجر می‌شود.

مطالعه کنید  خاصیت شگفت انگیز زیتون

 

نحوه استفاده از زیتون برای یبوست

زیتون ماده‌ای مفید و سرشار از ویتامین است. این میوه خوشمزه و منحصر به فرد برای کودکان، میانسالان، افراد مسن، بانوان باردار و حتی ورزشکاران مفید و پر از خواص درمانی است. بسیار از افراد می‌پرسند که آیا مصرف مداوم زیتون برای معده ضرر دارد؟ پاسخ به این سوال نیز منفی است. زیتون برای پاکسازی معده و روده نیز بسیار کارایی دارد. طب سنتی استفاده از روغن زیتون و انواع زیتون را به عنوان یک ماده نرم‌کننده برای مدفوع مفید می‌داند و شیوه‌های بسیار زیادی را برای درمان و پیشگیری معرفی ‌کرده است. در ادامه متدهای مصرف زیتون برای یبوست را نام می‌بریم.

 

مصرف زیتون به عنوان چاشنی در وعده‌های غذایی

انواع زیتون با رنگ‌های مختلف در سراسر نقاط دنیا کشت می‌شود. این زیتون‌ها به جهت ویتامین‌های موجود و خواص درمانی تفاوتی با هم ندارند. در ایران زیتون سیاه و سبز مصارف بیشتری دارند. زیتون سبز در انواع شکسته، کنسروی، بی‌هسته و پرورده به بازار عرضه ‌شده است. برای اثرات درمانی زیتون برای یبوست می‌توانید هر کدام از انواع زیتون را با‌توجه به سلیقه خود خریداری کنید و روزانه در سفره به عنوان چاشنی استفاده کنید. هر نوع غذایی که تناول می‌کنید، نیاز به فیبر موجود در چاشنی‌ها از‌جمله زیتون دارید.

 

مصرف روغن زیتون و تاثیر آن در رفع یبوست

زیتون‌های رسیده در کارخانه روغن‌گیری می‌شوند و اغلب از مواد افزودنی در آن استفاده نمی‌شود؛ این روغن‌ها به نام فوق بکر معروف هستند و به طور معمول دو نوع روغن زیتون با بو و بدون بو نیز در دسترس همگان است. برای استفاده از اثرات مفید زیتون برای یبوست بهتر است به صورت ناشتا یک قاشق روغن زیتون مصرف شود. روغن زیتون سبب می‌شود مسیر روده‌ها نرم شده و حرکت مواد در روده به‌سادگی انجام شود. در صورتی‌که اغلب اوقات از مشکل خشکی و سفتی مدفوع رنج می‌برید، باید از روغن زیتون در انواع سالاد استفاده کنید. مصرف روغن زیتون به همراه آب گرم نیز تاثیر سریع‌تری دارد.

مطالعه کنید  طبع شکل‌های مختلف زیتون

 

روغن زیتون برای یبوست کودکان

اگر کودک و نوزاد با مشکل یبوست مواجه شد، مصرف روغن زیتون برای یبوست کودکان توصیه نمی‌شود. کودکان با آب‌میوه‌های طبیعی، خوردن آلو، میوه‌ها و سبزیجات خیلی سریع مشکل را حل می‌کنند. اگر مشکل با ملین‌های طبیعی برطرف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

فواید زیتون برای یبوست چیست

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *