زیتون

چطور روغن زیتون رودبار را بشناسیم ؟

چطور روغن زیتون رودبار را بشناسیم

روغن زيتون را چگونه مصرف مي‌كنيد؟

به طور خلاصه مي‌توان توضيح داد، روغن زيتون با افزايش ليپوپروتيين‌های دانسيته بالا(HDL) يا كلسترول خوب و پايين آوردن ليپوپروتيين‌هاي دانسيته پايين(LDL) يا كلسترول بد، به کاهش كلسترول خون كمك مي‌كند. در اين جا نكته مهمي نهفته است و آن اين‌كه همهٔ روغن‌هاي زيتون براي سلامتي انسان سودمندند، اما حرارت دادن آن در هنگام مصرف همهٔ اين امتياز‌هاي روغن‌ را منتفي مي‌سازد و زمانی که شما روغن خالص طبيعي را كه در دماي پايين تهيه شده در آشپزخانه حرارت مي‌دهيد، علاوه بر اين‌كه ارزش غذايي آن را كاهش مي‌دهيد، هزينه گران خريد آن را ناديده مي‌گيريد. چطور روغن زیتون رودبار را بشناسیم

شما غذا را مي‌توانيد ابتدا در يك روغن ارزان قيمت بپزيد و سپس در حالي كه حرارت را قطع کرده‌اید روغن خالص طبيعي را به آن بيفزاييد. اين بهترين راه براي مصرف صحیح روغن زيتون است. این تنها روغنی است که می‌توان آن را بدون مخلوط کردن با غذاهای دیگر میل کرد و اثر سودمند آن را احساس نمود.

چگونه يك روغن زيتون باکیفیت خوب را انتخاب مي‌كنيد؟

اولين يادآوري اين‌كه، روغن زيتون يك مخلوط تركيبي است؛ بنابراین هنگامي كه آن را مي‌چشيد بايستي در باره چگونگي مصرف آن تصوري داشته باشيد.

روغن را استشمام كنيد. بايستي بوي زيتون احساس شود، یا شاید به طور خيلي جزئي بوي سبزي يا سيب داشته باشد. رنگ‌روغن را در نظر نگیرید. چرا؟ زيرا رنگ به‌آسانی مي‌تواند تقلبي شود. در حقيقت، ظروف آزمايشي مؤسسهٔ IOOC كه روغن‌ در داخل آن‌ها ريخته مي‌شود از نوع فنجان‌هاي كبالت آبي هستند، بنابراين آزمایش‌کنندگان نمي‌توانند متوجه رنگ شوند. در حالي كه روغن‌هاي برداشت اول سبزرنگ‌تر از روغن برداشت‌هاي بعدي هستند. هر رقمي از زيتون رنگ مخصوص خودش را دارد. بنابراين، تشخيص نوع روغن با رنگ ميسر نيست. علاوه بر اين، اگر برگ‌هاي زيادي همراه زيتون باشد حتي در برداشت آخري نيز روغن سبز رنگ به دست خواهد آمد، كه توليد كنندگان به اين عمل مبادرت مي‌كنند. پس هرگز روغن را با مشاهدهٔ رنگ آن انتخاب نكنيد.

مطالعه کنید  خواص زیتون پرورده برای سلامتی

چطور روغن زیتون رودبار را بشناسیم

يك قاشق سوپ‌خوری روغن زيتون را وارد دهان خود كنيد و سپس هوا را از روي آن تنفس نماييد. بايستي مزهٔ زيتون را داشته باشد. داشتن مزهٔ ميوه‌اي روغن بستگي به زمان برداشت و عوامل ديگر مي‌تواند از طعم كامل تا كم متغیر باشد. ممكن است مزه‌هايي از قبيل مزهٔ سيب، رازيانه يا يك گياه علفي را احساس كنيد، اين‌ها خوب هستند.

اگر جلوي دهان خود مزهٔ فلزي (بوي حلبي) را احساس كنيد، اين روغن ممكن است نامرغوب يا فاسد باشد كه بد است. روغن را در دهان خود چگونه احساس مي‌كنيد؟ در این آزمایش، روغن بايستي طوري در دهان ريخته شود كه سقف دهان را نپوشاند. روغن زیتون خوب از طريق حركت در دهان تشخيص می‌دهند. يك روغن نامرغوب بر روي زبان به‌کندی احساس مي‌شود. سرانجام به احساس خود در هنگام دورریختن از دهان توجه كنيد. بسياري از روغن‌هاي خوب در عقب دهان مزهٔ تندي را ايجاد مي‌كنند كه اين نشانهٔ برداشت زيتون‌هاي نارس است و با افزايش رسيدگي آن، كاهش مي‌يابد.

آيا شما روغن زيتون را دوست داريد؟ به چگونگي مصرف آن فكر كنيد. روغني را كه شما همراه با سركه به‌عنوان يك چاشني ساده سالاد مصرف مي‌كنيد با روغني كه با نان مصرف مي‌كنيد با هم تفاوت دارند. يك روغن خوشمزه را با يك غذاي دريايي مصرف مي‌كنيد. افراد ثروتمند، روغن‌هاي خوشمزه و گران‌قیمت را براي پختن سبزی‌ها استفاده می‌كنند.

چطور روغن زیتون رودبار را بشناسیم

روغن‌هاي نواحي مختلف مديترانه مشخصات متفاوتي دارند. اين خصوصيات مي‌تواند مربوط به محصول ارقام خاصي يا مخلوطي از چندين رقم باشد، ولي دليل اين كه هر منطقه‌اي روغن زيتون مخصوص به خود را دارد، روشن است و از آن چنين استنباط مي‌شود كه غذاهاي محلي هم متنوع هستند. دليل ديگر وجود انواع روغن خوب است، زيرا شما هميشه چيزهاي معيني را با آن مي‌پزيد، اگر براي هر نوع آشپزي از يك روغن مخصوصي استفاده نكنيد، صرفه‌جویی را فراموش کرده‌ايد. ما تصميم گرفته‌ايم، بيش از يك نوع روغن را توصيه كنيم و شما باید بيشتر دقت كنید. تخریب روغن از فروشگاه شروع مي‌شود، زيرا حرارت و نور، بزرگ‌ترين دشمن روغن زيتون است.

مطالعه کنید  کبد چرب را با روغن زیتون درمان کنید

از خريدن روغن‌هايي كه در بطري‌ها يا بسته‌بندي‌هاي شفاف عرضه مي‌شوند يا در ويترين‌هاي مغازه‌ها در معرض نور قرار دارند، خودداري كنيد. در صورتي كه شما مجبور باشيد روغن بطري‌هاي شفاف را بخريد، بطري‌هايي را كه در داخل كارتن قرار دارند، انتخاب كنيد. هنگامي كه آن را به منزل می‌بريد در جای خنك و تاريك قرار دهيد تا نور و حرارت نبيند.

براي مثال روغن زيتون در كمدهاي پايين و دور از گرماي اجاق‌گاز نگاهداري گردد و نيز درب آن بلافاصله پس از مصرف بايستی محكم ببندید، زيرا روغن زيتون به‌شدت بوها و مزه‌هاي غذاهاي ديگر را به خود جذب مي‌كند و در اثر تماس با اكسيژن هوا به‌شدت فاسد مي‌شود. در صورتي كه شما اين مواظبت‌هاي ساده را انجام دهيد نگاهداري روغن زيتون به مدت نامحدودي امکان‌پذیر خواهد بود. خصوصيات مختلف اين روغن در طول زمان تغيير می‌كند، بنابراين سعی كنيد بيش از 2 سال از تاريخ توليد را خريداری نكنيد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *