زیتون

درمان خانگی دیابت با برگ زیتون

درمان خانگی دیابت با برگ زیتون

درمان خانگی دیابت با برگ زیتون

دیابت بیماری است که تقریباً در سراسر جهان شیوع بالایی دارد و در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه بیشتر گزارش شده است. خوب است بدانید که این بیماری به دلایل مختلفی بروز می کند و تنها در اثر مصرف مواد قندی ایجاد نمی شود. برخی از آنها از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت هستند. برخی به دلیل رژیم غذایی ناسالم شامل غذاهای بسیار شیرین و چرب به این بیماری مبتلا می شوند و برخی اصلاً در این دو حالت نیستند.  درمان خانگی دیابت با برگ زیتون

دیابت

دیابت یک بیماری مزمن که بر روند متابولیسم قند در بدن تأثیر می گذارد. بدن ما برای تامین انرژی به غذاهای متنوعی نیاز دارد. این مواد در بدن به قند یا گلوکز تبدیل می شوند که انرژی مورد نیاز ما را تامین می کند. اگر به هر دلیلی گلوکز از طریق خون وارد سلول ها نشود و در جریان خون فرد باقی بماند، سطح قند خون افزایش یافته و فرد مبتلا به دیابت می شود. آنچه باعث این عدم جذب قند می شود، کمبود هورمون انسولین است. انسولین از پانکراس(لوزالمعده) ترشح می شود و باعث می شود قند وارد سلول ها شود.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بدنشان در عدم مصرف گلوکز اختلال دارد. گلوکز ماده ای است که ما از غذا دریافت می کنیم و سلول های بدن از آن برای یافتن انرژی کافی برای بقا و فعالیت استفاده می کنند.

دیابت زمانی رخ می دهد که به دلایلی سلول های ماهیچه ای، سلول های کبدی و سلول های چربی نسبت به انسولین موجود در جریان خون بی تفاوت شده و حساسیت خود را از دست می دهند. در نتیجه میزان انسولین خون برای انتقال گلوکز به سلول ها کافی نیست و بدن برای تأثیرگذاری بر سلول ها به مقادیر بیشتری انسولین نیاز دارد.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

علائم بیماری دیابت

اگر فکر می کنید هر یک از علائم زیر را دارید، بهتر است آزمایش قند خون را در دستور کار خود قرار دهید.علائم بیماری دیابت

  • بی‌حسی یا گزگز دست و پا
  • تاری دید
  • زخم‌هایی که به‌کندی بهبود می‌یابند
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • گرسنگی زیاد
  • ادرار زیاد به‌خصوص در شب
  • احساس خستگی مزمن
  • تشنگی زیاد
  • پوست بسیار خشک
  • ابتلای بیش‌ازحد معمول به عفونت
مطالعه کنید  بهترین زیتون رودبار چیست ؟ از کجا زیتون بخریم !

چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند؟

  1. زمینه ژنتیکی
  2. مصرف بلند مدت برخی از دارو ها
  3. اضطراب بلندمدت
  4. چاقی به‌ویژه چاقی شکمی

1. زمینه ژنتیکی

یکی دیگر از عواملی که باعث تسریع در ابتلا به دیابت می شود وجود برخی ژن ها در انبار ژنتیکی افراد است. در بیماران چاق، این ژن ها توسعه مقاومت به انسولین را تسریع می کنند. از سوی دیگر برخی به دلایل ژنتیکی بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند. این افراد به دلیل متابولیسم کندتر، تمایل کمتری به سوزاندن کالری جذب شده دارند و به همین دلیل کالری اضافی به صورت چربی به خصوص در ناحیه شکم ذخیره می شود.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

2. مصرف بلند مدت برخی از دارو ها

مصرف طولانی مدت برخی داروها بر سلول های بتای لوزالمعده که انسولین تولید می کنند تأثیر می گذارد و برخی داروها نیز منجر به مقاومت به انسولین می شوند.

3. اضطراب بلندمدت

در هنگام استرس، تولید هورمون کورتیزول در بدن افزایش می یابد. این هورمون یکی از عوامل دخیل در مقاومت به انسولین است. هنگامی که کورتیزول به دلیل اضطراب یا استرس طولانی مدت به طور مداوم در بدن ترشح می شود، بافت چربی و سلول های کبد حساسیت خود را به انسولین در خون از دست می دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که کورتیزول یکی از عواملی است که چربی را به ناحیه شکم هدایت می کند و نقش بسزایی در کاهش متابولیسم و افزایش جذب کالری از طریق غذا دارد که همگی در دیابت نقش بسزایی دارند.

مطالعه کنید  طرز تهیه زیتون شور خانگی

4. چاقی به‌ ویژه چاقی شکمی

چاقی به‌ ویژه چاقی شکمی

دیابت رابط مستقیم با چاقی دارد

چاقی یکی از دلایل اصلی پاسخ ندادن سلول ها به هورمون انسولین است. این پدیده مقاومت به انسولین است و هر چه چاق تر باشید این مقاومت قوی تر می شود. هنگامی که انسولین به دلیل مقاومت به انسولین عملکرد خود را از دست می دهد، سطح قند خون به تدریج افزایش می یابد و به مرحله دیابت می رسد.. افراد کم تحرک به دلیل انباشته شدن کالری در بدن مستعد ابتلا به چاقی و دیابت هستند. اگر کالری جذب شده از غذا مصرف نشود، مازاد آن به صورت چربی به خصوص در ناحیه شکم تجمع می یابد که عامل مهمی در ابتلا به دیابت است.

بیشتر بدانید : اگر دنبال خرید زیتون با کیفیت و خوشمزه هستید اینجا کلیک کنید

انواع دیابت

علم پزشکی این بیماری را بر چهار دسته طبقه‌بندی و جداسازی می‌کند:

  • دیابت نوع دو
  • نوع یک
  • دیابت بارداری
  • پیش دیابت

تاثیر برگ زیتون در کاهش قند خون

تحقیقات علمی اخیر نیز اثربخشی برگ زیتون را در کاهش قند خون ثابت کرده است. در یک مطالعه علمی که بر روی انسان و حیوان انجام شد، مصرف عصاره برگ زیتون به میزان قابل توجهی قند خون و هموگلوبین a1c را کاهش داد و همچنین غلظت انسولین خون را کاهش داد.دم کرده برگ زیتون برای کاهش قند خون موثر است. دیابتی ها معمولاً فشار خون بالایی دارند و خوشبختانه عصاره برگ زیتون باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

نکاتی درباره برگ زیتون و دیابت

  • میزان‌ مصرف برگ زیتون برای بزرگسالان به‌شکل دم‌کرده روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم ذکر شده است.
  • برگ زیتون با اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند از پیشرفت عوارض دیابت پیشگیری کند.
  • مصرف برگ زیتون می‌تواند از پیشرفت دیابت نوع ۱ با منشا خودایمنی پیشگیری کند.
  • برگ زیتون اثرات کاهنده قند و چربی خون دارد و میزان آنزیم‌های کبدی AST و ALT را نیز کم می‌کند.
مطالعه کنید  زمان برداشت زیتون رودبار
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *