زیتون

آیا از فواید چای برگ زیتون خبر دارید؟

آیا از فواید چای برگ زیتون خبر دارید؟

آیا از فواید چای برگ زیتون خبر دارید؟

زیتون میوه ای آشنا برای همه ماست که تا حدودی با طعم و فواید آن آشنا هستیم. اما باید بدانید که برگ درخت زیتون نیز خواص زیادی دارد. مردم باستان از برگ درخت زیتون برای ساختن ترکیبات مفیدی استفاده می کردند که برای مبارزه با بسیاری از بیماری ها استفاده می شد.

در برگ زیتون ترکیبات ارزشمند وجود دارد، که یکی از آن فیتوکمیکال ها هستند. فیتوکمیکال ها ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان هستند که از گیاه در برابر بیماری ها و آفات محافظت می کنند. هنگامی که ما گیاه را مصرف می کنیم، فیتوکمیکال ها به بدن ما جذب می شوند و از ما در برابر بیماری ها و ویروس‌ها محافظت می کنند. یکی از فیتوکمیکال های موجود در برگ زیتون اولئوروپئین نام دارد که نقش عمده ای در فواید این برگ ها برای سلامتی دارد.

فواید مصرف چای برگ زیتون

چای برگ زیتون، فواید بسیار زیادی دارد. از اثرات ضد سرطانی تا کاهش کلسترول بدن موثر است که در ادامه تعدادی از فواید این چای فوق العاده را ذکر می‌نماییم.

  1. خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی
  2. خاصیت استخوان سازی
  3. کاهش چربی خون و کلسترول
  4. جلوگیری از سرطان
  5. کاهش فشار خون

بیشتر بدانید : مشاهده انواع زیتون زیدار

1. خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی

محلول عصاره چای زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین C است همچنین میزان آنتی اکسیدان موجود در این محلول دو برابر چای سبز است. همچنین چای زیتون برای درمان سرماخوردگی و بیماری های ویروسی مانند تبخال بسیار مفید است. اگرچه برای درمان تبخال بهتر است برگ های تازه زیتون را بجوید.

مطالعه کنید  خرید زیتون و روغن زیتون رودبار

2. خاصیت استخوان سازی

این دمنوش حاوی ماده ای به نام اولئوروپئین(Oleuropein) است که تاثیرات زیادی بر روند استخوان سازی دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

3. کاهش چربی خون و کلسترول

یکی از مهمترین خواص این برگ، نقش آن در کاهش کلسترول و لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL است. این چربی در سیاهرگ ها رسوب می کند و میزان بالای آن مربوط به تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس است. رسوب این چربی در رگ ها باعث تشکیل پلاک در رگ ها به خصوص عروق کرونر می شود و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

4. جلوگیری از سرطان

باید گفت یکی از مهمترین فواید این چای خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. این چای به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، تغییرات DNA را کند می کند و از تشکیل توده های سرطانی جلوگیری می کند. همچنین خواص بی نظیر این چای در کوچک کردن توده های سرطانی و همچنین در مبارزه با سرطان سینه در زنان به اثبات رسیده است.

5. کاهش فشار خون

ماده اولئوروپین موجود در برگ زیتون گشادکننده عروق است و در نتیجه فشار خون را در بدن کاهش می دهد و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می کند. همچنین این ماده در بهبود آریتمی های قلبی تاثیر بسزایی دارد.

بیشتر بدانید : مشاهده انواع زیتون زیدار

طرز تهیه چای برگ گیاه زیتون

یکی از راه های استفاده از برگ های این گیاه، تهیه دمنوش آن و مصرف چای گیاه زیتون است. یکی از ساده‌ترین راه برای تهیه این چای رفتن به سوپرمارکت ها و خرید مستقیم عصاره چای زیتون است. اما اگر می خواهید این عصاره را خودتان تهیه کنید این آموزش را تا انتها بخوانید.

  1. ابتدا باید مطمئن شد که برگها باید با کیفیت و عاری از سم باشند.
  2. بهتر است از برگ هایی که اواسط صبح چیده می شوند و شبنم روی آن ها خشک می شود استفاده کنید
  3. پس از چیدن برگ ها باید آنها را در فر با دمای 65 درجه سانتیگراد یا 150 درجه فارنهایت قرار دهید تا خشک شوند. پس از خشک شدن برگ ها را با دست خرد کنید و ساقه ها و زائده ها را جدا کنید.
  4. سپس یک قاشق از برگ های خرد شده و تمیز زیتون را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس کنید.
مطالعه کنید  آیا زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

نکته مهم در مصرف چای برگ زیتون

مصرف چای برگ زیتون برای برخی افراد با خطراتی همراه است. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند نباید از این چای استفاده کنند، زیرا مواد موجود در عصاره چای زیتون با برخی از داروهای شیمی درمانی تداخل دارد. همچنین افراد مبتلا به فشار خون پایین باید قبل از استفاده از این چای، کاهش میزان فشار خون را در نظر داشته باشند.

نتیجه گیری

 حالا که با فواید چای برگ زیتون آشنا شدید می توانید این چای را سه بار در روز بنوشید. با توجه به طعم تلخ این چای می توانید از شیرین کننده هایی مانند عسل برای تغییر طعم این چای استفاده کنید و یا برای هضم بهتر این چای را همراه با غذا میل کنید.

آیا از فواید چای برگ زیتون خبر دارید؟

آیا از فواید چای برگ زیتون خبر دارید؟

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *