روغن زیتون

خواص جادویی روغن زیتون برای مو

خواص جادویی روغن زیتون برای مو

خواص جادویی روغن زیتون برای مو

خواص روغن‌ زیتون برای مو

همان‌طور که گفتیم، فواید روغن‌ زیتون برای مو بی‌شمار است و از دیرباز به‌عنوان یکی از روغن‌های مؤثر در افزایش دوام و زیبایی موها از آن یاد می‌شده است. روغن‌زیتون از عصاره زیتون به دست می‌آید و بیشتر در مناطقی مثل حوزه دریای مدیترانه‌ به‌ویژه اسپانیا، یونان و ایتالیا تولید می‌گردد. این روغن بر اساس نوع زیتونی که از آن گرفته‌شده، به رنگ‌های زرد روشن یا سبز دیده می‌شود. خواص جادویی روغن زیتون برای مو

روغن‌زیتون دارای اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است. به همین دلیل جلوگیری از ریزش مو با روغن‌زیتون از گذشته بین مردم ایران و کشورهایی که زیتون در آن‌ها کشت می‌شود، رواج فراوانی داشته است. این روغن‌ ترکیبات شیمیایی منحصربه‌فردی درون خود دارد و تحقیقات انجام‌شده در خصوص آن، برخی از فواید روغن‌زیتون از جمله تقویت فولیکول‌های مو را از نظر علمی ثابت می‌کند.

ضخیم کردن موها

یکی از فواید روغن‌ زیتون برای موها افزایش رشد و ضخیم کردن آن‌هاست. روغن‌زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و رشد موها را تسریع می‌کند. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را بین انگشتانتان کمی گرم‌ کنید و سپس آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید. برای ماساژ پوست سر با روغن‌زیتون، آن را گرم نکنید. همین مقدار حرارت برای استفاده از خواص روغن‌زیتون برای مو کافی است.

این روغن‌ منافذ کف سر را باز می‌کند و باعث می‌شود تا مواد مغذی به فولیکول‌های مو برسند. علاوه بر تغذیه بهتر فولیکول‌های مو، آنچه که تأثیر روغن زیتون روی مو را بیشتر می‌کند، ماساژدادن موها با این روغن‌ است. این کار سبب می‌شود تا گردش خون در پوست سر بهتر انجام شده و در نتیجه، پوست سر نرم و بازسازی شود. هر چه‌قدر که پوست سر و فولیکول‌های مو مواد مغذی بیشتری دریافت کنند، موها سریع‌تر رشد می‌کنند و بلندتر و درخشان‌تر خواهند شد.

حالت‌دهی به موها

از خواص روغن‌زیتون برای حالت‌دهی طبیعی به مو غافل نشوید. شما برای فرم‌دادن به موهایتان به هیچ‌گونه مواد شیمیایی و اسپری‌ نیاز ندارید. چرا که روغن‌زیتون یک رطوبت‌رسانی عالی برای موها، به‌خصوص موهای خشک است. اگر موهای خشکی دارید که دائماً گره می‌خورد، می‌توانید برای باز کردن گره‌ها از چند قطره روغن‌زیتون کمک بگیرید.

مطالعه کنید  سفیدی دندان با روغن زیتون

برای حالت دادن به موهایتان نیز تنها کافی است نصف قاشق غذاخوری روغن‌زیتون را به موها بزنید و بعد از ده دقیقه تا یک ربع موهایتان را با آب ولرم بشویید. در این صورت است که خواص روغن‌زیتون برای مو را کاملاً درک خواهید کرد. این کار باعث می‌شود تا موهای شما بدون استفاده از مواد شیمیایی که اغلب به مو آسیب می‌زنند، بسیار زیبا و خوش‌حالت شوند.

برای آن که حالت‌ موهایتان دوام بیشتری داشته باشد، می‌توانید از مخلوط تخم‌مرغ و روغن‌زیتون به‌عنوان ماسک موی طبیعی استفاده کنید. برای این کار کافی است یک عدد تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مخلوط‌ کرده و آن را بر روی پوست سر و ساقه موها ماساژ دهید. سپس پس از ۱۰ دقیقه موهایتان را با آب ولرم آبکشی نمایید.

ازبین‌برنده خشکی و وز مو

همان‌طور که اشاره کردیم، از جمله مهم‌ترین خواص روغن‌ زیتون برای مو، رطوبت‌رسانی عمیق به فولیکول‌ها و پوست سر است. روغن‌زیتون از گروه روغن‌های روان و چرب است و چربی آن حاصل از اسیدهای چرب و ضروری است؛ نه مواد شیمیایی. این روغن‌ تمام اسیدهای ضروری برای رطوبت‌رسانی به فولیکول‌های مو را درون خود دارد.

اگر پوست و ساقه موهای شما خشک است، می‌توانید به‌راحتی از خواص روغن‌زیتون برای موهایتان بهره ببرید. تنها کافی است هر شب باتوجه‌به حجم موهایتان، یک تا دو قطره از روغن‌زیتون روی کف سر و موها بمالید و موهایتان را با روغن‌زیتون مرطوب کنید.

با این کار وزی موهایتان نیز به‌تدریج از بین خواهد رفت. مهم‌ترین علت ایجاد وز مو کم‌شدن رطوبت مو یا افزایش رطوبت در هواست. موهای سر هنگامی وز می‌شوند که لایهٔ محافظ روی آن‌ها (کوتیکول) بلند ‌شود تا رطوبت وارد مو گردد. در نتیجه، آب جذب موها شده و موها پف می‌کنند. به همین دلیل خشک و نامرتب به نظر می‌رسند.

مطالعه کنید  روش های کاهش وزن با روغن زیتون فرابکر

خواص جادویی روغن زیتون برای مو

از بین بردن شپش مو

تأثیر روغن‌ زیتون بر موها تنها به‌ظاهر مو ختم نمی‌شود. بلکه برطرف کردن شپش سر نیز از جمله خواص روغن‌زیتون برای مو به شمار می‌رود. از بین بردن و درمان شپش با استفاده از روغن‌زیتون یک روش محلی است که درگذشته بسیار رواج داشته است. برای درمان شپش با روغن‌زیتون باید پوست سرتان را کاملاً با روغن‌ زیتون چرب کنید و روی آن‌ یک کلاه بپوشید. اجازه دهید روغن‌ به مدت یک ‌شب کامل روی موهای شما بماند. سپس با استفاده از یک شانه غیر پلاستیکی موهایتان را شانه کنید تا تمام تخم حشره و شپش‌های مرده‌ای که روی سرتان هستند بریزند. خواص روغن‌زیتون برای موهای دارای شپش در آن است که باعث می‌شود تا اکسیژن کافی به شپش یا رشک‌ها نرسد و در نتیجه آن‌ها از بین بروند.

درمان شوره سر

خواص روغن زیتون برای موی سر بسیار زیاد است و درگذشته برای درمان بیماری‌های مختلف پوست و مو از آن استفاده می‌کردند. یکی از بیماری‌هایی که با استفاده از روغن‌زیتون درمان می‌شد، شوره سر است. شوره سر هنگامی اتفاق می‌افتد که موها خشک باشند. رطوبت‌رسانی عمیق از جمله خواص روغن‌زیتون برای موهاست که مانع از خشکی و در نتیجه باعث درمان شوره سر می‌شود.

اگر مبتلا به شوره سر هستید، کافی است یک قاشق مرباخوری روغن‌زیتون را روی سرخود ماساژ دهید. در صورتی که شورهٔ سرتان بیش از حد طبیعی است، کل سر را با استفاده از روغن‌ چرب کنید؛ سپس یک کلاه حمام بپوشید و روز بعد موهایتان را بشویید.

براق کردن مو

همه ما دوست داریم موهایی درخشان و براق داشته باشیم. اما بهتر است به‌جای استفاده از مواد شیمیایی، از خواص روغن‌زیتون برای موهایمان کمک بگیریم. چرا که درخشان و براق کردن مو به‌صورت طبیعی یکی از این خواص روغن زیتون برای مو است. برای براق کردن موها با روغن‌زیتون کافی است یک تا دو قطره روغن را بین انگشتانتان گرم کنید و به‌آرامی روی ساقه موها ماساژ دهید.

جلوگیری از ریزش مو با روغن‌ زیتون

در زمینه جلوگیری از ریزش مو تحقیقات زیادی انجام ‌شده است. یکی از این تحقیقات در ارتباط با خواص روغن زیتون برای موهای دارای ریزش است. در یک مطالعه محققان دریافتند که استفاده از مواد مشتق‌شده از درخت زیتون، رشد مو را تحریک می‌کند. متأسفانه تحقیق انجام‌شده مشخص نکرده است که آیا روغن‌زیتون هم همین خواص را در جلوگیری از ریزش مو دارد یا خیر. روغن‌زیتون میوه درختی به نام Olea europaea است و چربی به نام اسید اولئیک، بخش اعظمی از ترکیب آن را تشکیل می‌دهد. اسید اولئیک خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند ریزش مو را کنترل کند.

مطالعه کنید  آموزش و طرز تهیه نان زیتون و ژامبون

مضرات روغن‌ زیتون برای مو

با وجود آن که خواص روغن‌ زیتون برای مو بسیار زیاد بوده و توسط منابع معتبری به اثبات رسید، اما در کنار آن معایبی نیز به همراه دارد که توجه به آن‌ها پیش از مصرف حائز اهمیت است. دو عارضه بیش از سایر عوارض در مورد روغن‌زیتون گزارش شده‌اند که به‌قرار زیر است.

ایجاد آلرژی

روغن‌زیتون مانند سایر مواد می‌تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به روغن‌ زیتون حساسیت دارید، باید فواید روغن‌ زیتون برای مو را نادیده بگیرید و از آن استفاده نکنید. عوارض شایع آلرژی به این روغن‌ شامل اگزما، ورم پوست و مشکلات تنفسی است که در صورت ابتلا حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

ایجاد راش پوستی

استفاده از روغن‌ زیتون برای افرادی که موی چربی ‌دارند توصیه نمی‌شود. چرا که باعث بروز راش پوستی خواهد شد. پوست چرب نتیجه‌ی ترشح سبوم (چربی سر) کنترل نشده است. استفاده از روغن‌ زیتون در کنار چربی سر باعث می‌شود تا راش و حساسیت پوستی ایجاد شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *