زیتون

تاریخچه زیتون رودبار گیلان

تاریخچه زیتون رودبار گیلان

تاریخچه زیتون رودبار گیلان

اگر نتوان زیتون را قدیمی ترین گیاه مورد بهره برداری جهان دانست، بدون شک باید آن را یکی از کهن ترین گیاهان منطقه مدیترانه و به ویژه خاورمیانه دانست. زیرا زیستگاه و گسترش طبیعی این درخت خاورمیانه بوده است. تاریخچه زیتون رودبار گیلان

قدمت زیتون این درخت را با تاریخ بشریت درهم کرد است. محققان بیان کرده اند که آشنایی با زیتون و بهره برداری از آن در خاورمیانه و منطقه مدیترانه مصادف با ظهور اولین مردم متمدن به ویژه در مدیترانه شرقی (بین النهرین، سوریه، لبنان، یونان، قبرس، اردن و…) بوده است و بیش از 6000 سال پیش می رسد. رومی ها از این درخت حمایت کردند و آن را مایه صلح و صفا معرفی کردند. باور آنها هنوز به صورت نمادین در فرهنگ غرب وجود دارد، به گونه ای که نشان سازمان ملل از شاخه زیتون تشکیل شد. پزشکان قدیم با خواص تغذیه ای و درمانی زیتون آشنا بودند و روغن آن را برای انعطاف عضلات ورزشکاران و نرمی پوست، درخشندگی مو و حفظ زیبایی انسان تجویز می کردند.

دانشمندان درخت زیتون را متعلق به دوره سوم زمین شناسی می دانند. آخرین اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد که کاشت و پرورش زیتون از 3500 سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده و مردم آن زمان به نحوی با فواید آن آشنا بوده اند. برخی خاستگاه و مرکز درخت زیتون را زاگرس ایران و برخی سوریه، فلسطین و آسیای صغیر می دانند. بعدها در قرن شانزدهم میلادی به یونان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا و در قرن بیستم به چین رسید.

مطالعه کنید  دادن روغن زیتون به نوزاد

زیتون در کتاب های مقدس

در تورات از زیتون به عنوان اولین درخت یاد شده است. خداوند متعال در قرآن کریم در سوره های مبارکه تین، نور، انعام، عبس و نحل به نام زیتون سوگند یاد کرده است. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: روغن زیتون غذای من و همه انبیاست. زیتون درختی سازگار با آب و هوای مدیترانه ای است و در مناطق مختلف نیمه مرطوب و نیمه خشک ایران یافت می شود. در شمال کشور در محدوده جنگل های زربین و در دره سفیدرود حد فاصل طارم و منجیل در منطقه رودبار درختان زیتون فراوان است. متاسفانه تنها منطقه ای که در آن زیتون بصورت انبوه کاشت می شود استان گیلان و زنجان است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *