روغن زیتون|زیتون

فواید روغن زیتون برای رشد مو

فواید روغن زیتون برای رشد مو

فواید روغن زیتون برای رشد مو

روغن زیتون که معمولاً به رنگ سبز یا زرد روشن است، به طور طبیعی از طریق فشرده‌سازی میوه زیتون به دست می‌آید و اغلب در منطقه مدیترانه‌ به ویژه اسپانیا، یونان و ایتالیا تولید می‌شود. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان است. به دلیل وجود این ترکیب شیمیایی منحصر به فرد می‌باشد که بسیاری از فرهنگ‌ها برای مدت طولانی از این روغن به منظور بهبود بافت و ظاهر موی خود استفاده می‌کردند. فواید روغن زیتون برای رشد مو
حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روغن زیتون پوست سر را تسکین می‌بخشد و باعث تقویت فولیکول‌های مو و در نتیجه رشد موها می‌شود. در ادامه به بررسی تحقیقات انجام شده‌ درباره خواص این روغن و نقشی که در تقویت رشد موها دارد می‌پردازیم.

رشد مو

محققان طی تحقیقی در سال ۲۰۱۵ دریافتند که ترکیبات موجود در برگ‌‌ها و میوه‌های درخت زیتون می‌توانند باعث افزایش رشد مو شوند. با این حال این تحقیق به طور قطعی اطلاعات جامعی در مورد روغن زیتون و فواید آن برای رشد مو به ما نمی‌دهد. دلیل آن این است که ما نمی‌دانیم این آزمایش همین نتایج را بر روی موهای انسان خواهد داشت و اینکه آیا روغن زیتون نیز مانند برگ و میوه‌های درخت آن بر روی موها تأثیر می‌گذارد؟
این روغن از میوه درختی با نام علمی Olea europaea گرفته می‌شود. روغن زیتون حاوی یک نوع چربی به نام اولئیک‌اسید (oleic acid) است که بخش اعظمی از ترکیب آن را تشکیل می‌دهد. اولئیک‌اسید خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و یک منبع قابل اطمینان برای کاهش ریزش مو می‌باشد. همچنین خواص آنتی‌باکتریال زیتون نقش به سزایی در سلامت پوست سر دارد و علاوه بر این از دوشاخه شدن پایین موها نیز جلوگیری می‌کند.
با وجود اینکه شواهد عینی مبنی بر خواص روغن زیتون در تقویت رشد مو وجود ندارد، اما با ترکیبات مغذی و خواص محافظتی که دارد می‌تواند باعث سلامتی و بهبود ظاهر موها شود.

درمان مو با روغن زیتون

زیتون در بسیاری از محصولات پوست و مو مانند شامپوها و نرم‌کننده‌ها استفاده می‌شود. اما اگر ترجیح می‌دهید که از روغن زیتون خالص برای موهای خود استفاده کنید، می‌توانید از فواید آن به عنوان یک ماسک خانگی بر روی موهای سر خود بهره ببرید. در ادامه مراحل استفاده از این روغن را برای بهبود رشد موها بیان می‌کنیم.

تهیه ماسک روغن زیتون

حدود یک هشتم تا یک چهارم فنجان روغن زیتون برای تمام موهای سر کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که همه روغن جذب پوست سر و فولیکول‌های مو نمی‌شوند و نیازی به مقدار زیادی روغن نیست، زیرا ممکن است که کمی سخت از موهایتان پاک شود.
دستان خود را به هم بمالید تا روغن به آرامی در کف دستانتان گرم شود.
پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید و توجه داشته باشید که روغن به ریشه موها برسد. همچنین مقداری روغن به انتهای موها نیز بزنید تا از دوشاخگی پایین موها جلوگیری کند.
موهایتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید تا روغن به پوست سرتان نفوذ کند. با اینکه هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد تا نشان دهد چه مدت زمان برای این ماسک لازم است، اما بسیاری از افراد اجازه می‌دهند تا روغن به مدت ۱۵ دقیقه بر روی موهایشان باقی بماند.
 برای پاک کردن روغن از موهایتان به شامپو نیاز خواهید داشت. برای این منظور موهایتان را با آب ولرم و شامپو شستشو دهید، البته از آب داغ خودداری کنید زیرا ممکن است به موهایتان آسیب بزند. در صورتیکه روغن از موهایتان پاک نشد می‌توانید مجدد از شامپو استفاده کنید. استفاده از ماسک روغن زیتون یک‌بار در هفته یا حتی دوبار در ماه برای تقویت موهایتان کافی است و اصلاً نیازی نیست که این‌کار را روزانه انجام دهید.

تخم‌مرغ و روغن زیتون

یک درمان خانگی و کم هزینه که می‌تواند به تسریع رشد موها کمک کند، ترکیب زرده تخم‌مرغ و روغن زیتون است. اگرچه این ماسک ممکن است قدری چسبنده‌ به نظر برسد اما از لحاظ علمی ثابت شده‌ است که زرده تخم‌مرغ به دلیل وجود ترکیبی که محققان آن را پپتید رشد مو (hair growth peptide ) نامیده‌اند، می‌تواند باعث تحریک رشد موها شود. باید به این نکته توجه داشت که در این تحقیق، به فواید مصرف خوراکی زرده تخم‌مرغ پرداخته شده است نه کاربرد موضعی آن. به دلیل اینکه روغن زیتون و تخم‌مرغ هر دو دارای خواصی هستند که باعث  تقویت و بهبود رشد مو می‌شوند، ترکیب این دو می‌تواند نتایج چشم‌گیری به همراه داشته باشد.

انواع مو

روغن زیتون برای هر نوع و رنگ مویی یکسان عمل می‌کند. با وجود اینکه هیچ‌گونه شواهد علمی مبنی بر تأیید این موضوع وجود ندارد اما برخی از انواع موها نتایج بهتری از این روغن دریافت کرده‌اند. روغن زیتون می‌تواند برای بسیاری از افرادی که به طور طبیعی موهای فر دارند و یا موهایشان آسیب دیده است عملکرد چشم‌گیری داشته باشد و موهایشان با چند بار استفاده از روغن زیتون براق و حجیم جلوه کند. رنگ یا نوع مو نمی‌تواند بر تأثیرگذاری روغن زیتون تغییر ایجاد کند. این روغن می‌تواند بدون در نظر گرفتن نوع موها باعث استحکام و رشد سریع آن‌ها شود.

فواید روغن زیتون برای رشد مو

فواید روغن زیتون برای رشد مو

مطالعه کنید  زیتون را بیشتر بشناسیم | همه چیز درباره‌ی زیتون

پشنهادات زیدار :

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *