زیتون, زیتون پرورده

خواص زیتون پرورده برای سلامتی

خواص زیتون پرورده برای سلامتی

خواص زیتون پرورده برای سلامتی

سرو چاشنی با غذا یکی از سنت های شیرین سفره های ایرانی است، یکی از چاشنی های خوش طعم سفره های ایرانی، زیتون های ارگانیک پرورده محلی است که در شهرهای مختلف به طور متفاوتی تهیه می شود. با توجه به اینکه زیتون پرورده از ابتدا به عنوان یک چاشنی سنتی در منطقه شمال شناخته شده است، بنابراین خاص ترین و بهترین دستور تهیه زیتون پرورده مربوط به مناطق شمال کشور بخصوص گیلان است. زیتون پرورده با حفظ ارزش غذایی زیتون در کنار ارزش غذایی مواد همراه آن به عنوان چاشنی بسیار خوشمزه و مغذی شناخته می شود.

فواید زیتون پرورده

برخی از خواص زیتون پرورده که برای سلامتی بدن می توانند تاثیرگذار باشد عبارتند از:

  1. کاهش وزن
  2. سرطان
  3. سکته قلبی
  4. کاهش قند خون
  5. پوست
  6. چشم
  7. دستگاه گوارش

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون پرورده زیدار

1. کاهش وزن

زیتون های پرورده برای کاهش وزن مفید هستند. چربی های غیراشباع موجود در زیتون های پرورده می توانند با از بین بردن چربی های داخل سلول ها، چربی های شکم را آب کنند. البته باید در مصرف زیتون پرورده تعادل را رعایت کنید. باید مقدار آن را بر اساس رژیمی که گرفته اید تنظیم کنید. معمولاً توصیه می شود بیش از 10 عدد زیتون پرورده در روز مصرف نشود.

2. سرطان

زیتون پرورده می تواند خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش دهد. این محصول دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار بالایی است. ویتامین E موجود در زیتون پرورده فرآیندهای سلولی را بهبود می بخشد. با این ویژگی ها، ایمنی بدن را در برابر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

مطالعه کنید  خواص زیبایی و جوان سازی زیتون

3. سکته قلبی

زیتون پرورده یک کیلویی زیدار

زیتون پرورده یک کیلویی زیدار

یکی از عواملی که باعث حمله قلبی می شود، تهاجم رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد می توانند به رگ های خونی آسیب برسانند و در نتیجه باعث تجمع چربی در رگ ها می شوند. این عامل خطر حمله قلبی را در فرد افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها و وجود چربی های مفید در زیتون پرورده علاوه بر کنترل فشار خون، از هجوم رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

4. کاهش قند خون

قند خون یا گلوکز از طریق غذا وارد بدن می شود. پس از هضم کربوهیدرات ها، بدن آنها را به قندی تبدیل می کند که در خون گردش می کند. سطح قند خون شما تحت تأثیر آنچه می خورید، سن، استرس و موارد دیگر می باشد. زیتون پرورده با ترکیباتی مانند دانه انار و رب انار غدد انسولین را تحریک کرده و از افزایش قند خون جلوگیری می کند. پیشنهاد می کنیم افراد مبتلا به قند از زیتون پرورده در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

5. پوست

روغن زیتون تاثیر خوبی در شادابی پوست دارد. از انجایی که یکی از ترکیبات زیتون پرورده روغن زیتون است پس می توانید از فوایدی که روغن زیتون برای پوست دارد استفاده کنید، تا پوست شادابی داشته باشید.

بیشتر بدانید : مشاهده زیتون پرورده زیدار

6. چشم

ویتامین A از جمله انواع ویتامین های هست که ارتباط نزدیکی با سلامت چشم و پیر چشمی دارد. زیتون پرورده سرشار از ویتامین آ است و قدرت بینایی را افزایش می دهد. این چاشنی بسیار مفید علاوه پیر چشمی، از بیماری هایی مانند آب مروارید و آب سیاه چلوگیری می کند.

مطالعه کنید  رب انار ترش محلی پرخاصیت

7. دستگاه گوارش

باکتری های طبیعی در دستگاه گوارش انسان باید به طور طبیعی وجود داشته باشند تا از ظهور باکتری هایی که برای انسان بیماری زا هستند جلوگیری شود. زیتون های پرورده حاوی روغن زیتون هستند، بنابراین می توانند رشد باکتری های مفید در هضم را در دیواره معده افزایش دهند. وجود ترکیبات فنلی در زیتون پرورده  باعث رشد باکتری های مفید در دستگاه گوارش می شود.

نتیجه گیری

زیتون پرورده سرشار از مواد غذایی مفیدی است که خواص بی نظیری را در این چاشنی ایجاد کرده اند. زیتون پرورده گیلانی از ترکیباتی مانند: زیتون، رب انار، آب انار و دانه های انار به دست می آید، علاوه بر این سبزیجات محلی پرفایده مانند چوچاق و گلپر به غیر از طعم بی نظیری که دارند، خواص دارویی زیتون پرورده را بیشتر می کند.

خواص زیتون پرورده برای سلامتی

خواص زیتون پرورده برای سلامتی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *